Redaksjonen. Skrevet 20. desember 2016 Del Skrevet 20. desember 2016 Planlegger flere superladere i Troms.Nå kan det bli mulig å kjøre helt til Nordkapp ved å bare lade på Teslas hurtigladere Lenke til kommentar
Populært innlegg Espen Hugaas Andersen Skrevet 20. desember 2016 Populært innlegg Del Skrevet 20. desember 2016 (endret) "Neste år blir det også flere endringer i Supercharger-tilbudet fra Tesla. Biler bestilt etter 1. januar 2017 må betale for lading ved Supercharger-stasjoner."Her bør det nevnes at man vil få 400 kWh/år inkludert med bilen. Det tilsvarer ca 1600 km med kjøring. For trolig noe sånt som 80% av de som kjøper Tesla er dette nok til at de sjeldent eller aldri må betale for superlading. Endret 20. desember 2016 av Espen Hugaas Andersen 12 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 20. desember 2016 Del Skrevet 20. desember 2016 Dette er strålande! Eg sa det var Tesla som måtte til for å få hurtiglading nordover. Dei einaste som opererer eit hurtigladenettverk utan krav om statsstøtte eller at kvar hurtigladar skal gå med overskot eller dekkje sine eigne driftskostnadar! 9 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 20. desember 2016 Del Skrevet 20. desember 2016 Veldig bra at de tar grep for å bli kvitt misbruk av ladestasjonene. 9 Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 20. desember 2016 Del Skrevet 20. desember 2016 Dette er strålande! Eg sa det var Tesla som måtte til for å få hurtiglading nordover. Dei einaste som opererer eit hurtigladenettverk utan krav om statsstøtte eller at kvar hurtigladar skal gå med overskot eller dekkje sine eigne driftskostnadar! Nå var det nylig en artikkel i TU om Enova-støtte til ladere i nord, og ingen som har gjort krav på støtten..så ingen krever det, det er Enova som gir det. 1 Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 20. desember 2016 Del Skrevet 20. desember 2016 Dette er strålande! Eg sa det var Tesla som måtte til for å få hurtiglading nordover. Dei einaste som opererer eit hurtigladenettverk utan krav om statsstøtte eller at kvar hurtigladar skal gå med overskot eller dekkje sine eigne driftskostnadar! Elon Musk tar nok inn pengene et sted, om ikke direkte fra laderne :-) 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 20. desember 2016 Del Skrevet 20. desember 2016 Hvordan betaler man for overtiden? Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 20. desember 2016 Del Skrevet 20. desember 2016 Betale for å 'parkere' etter endt lading løser ett problem men skaper et nytt. Superlading på 120kW passer fint til et kort stopp når du kun skal ha en baconpølse og en tur på do før du haster videre, mens destinasjonsladeren på 11kW er fin nå du skal overnatte eller bli en arbeidsdag. Problemet er at det er en hel størrelsesorden mellom ladehastighetene. Så har du planlagt en skikkelig pause med middag og kaffe til desserten, så må du i værste fall ut og flytte bilen når du er halvveis i hovedretten. Litt upraktisk selv på brokelandsheia, verre andre steder. Kanskje Tesla må installere egne 'ikke-fullt-så-supre ladere' på 50kW for de som skal bli en stund? Eller kanskje de kan gjøre kreativ bruk av autonomiegenskapene til bilen? Si at det ikke er ledig plass ved ladebåsene når du kommer, derimot er det en bil som er ferdig. Da kontakter du den fremmede bilen via en app, godtar at du er juridisk ansvarlig de neste 3 minuttene, så plugger du ut den fremmede bilen så den kan parkere seg selv et et annet sted, før din egen bil overtar plassen og kan lade. Forutsetter selvfølgelig at det er ledig parkeringsplass i umiddelbar nærhet. 2 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 20. desember 2016 Del Skrevet 20. desember 2016 Betale for å 'parkere' etter endt lading løser ett problem men skaper et nytt. Superlading på 120kW passer fint til et kort stopp når du kun skal ha en baconpølse og en tur på do før du haster videre, mens destinasjonsladeren på 11kW er fin nå du skal overnatte eller bli en arbeidsdag. Problemet er at det er en hel størrelsesorden mellom ladehastighetene. Så har du planlagt en skikkelig pause med middag og kaffe til desserten, så må du i værste fall ut og flytte bilen når du er halvveis i hovedretten. Litt upraktisk selv på brokelandsheia, verre andre steder.Parkeringskostnaden gjelder kun fra når lading er ferdig pluss fem minutter, og de siste 10-20% går *tregt*. Om man ankommer superladeren med tomt batteri på en 90D, så kan man stå ca 1 time og 20 minutter før man må betale. Ankommer man med 80% på batteriet så kan man stå rundt 40 minutter før man må betale. Det er altså ganske mye slingringsmonn i dette systemet. I tillegg har Musk vært ute på twitter og sagt at systemet trolig vil legges opp slik at det kun gjelder de superladerne og tidsperiodene som er travle. Er man alene ved superladeren så skal man ikke måtte flytte bilen. 6 Lenke til kommentar
TGC1ASV6 Skrevet 20. desember 2016 Del Skrevet 20. desember 2016 Marius Valle hvorfor velger du å la være og nevne det vesentlige punktet som Espen tar opp under, nemlig at de første 1600 km. er inkludert? 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 20. desember 2016 Del Skrevet 20. desember 2016 Dette er strålande! Eg sa det var Tesla som måtte til for å få hurtiglading nordover. Dei einaste som opererer eit hurtigladenettverk utan krav om statsstøtte eller at kvar hurtigladar skal gå med overskot eller dekkje sine eigne driftskostnadar! Nå var det nylig en artikkel i TU om Enova-støtte til ladere i nord, og ingen som har gjort krav på støtten..så ingen krever det, det er Enova som gir det. For å få støtte må ein søkje. Det er ein konkurranse. Tesla har ikkje søkt, dei berre byggjer. 3 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 20. desember 2016 Del Skrevet 20. desember 2016 Hvordan betaler man for overtiden? Du betaler på service: https://www.tesla.com/no_NO/support/supercharger-idle-fee 4 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 20. desember 2016 Del Skrevet 20. desember 2016 Betale for å 'parkere' etter endt lading løser ett problem men skaper et nytt. Superlading på 120kW passer fint til et kort stopp når du kun skal ha en baconpølse og en tur på do før du haster videre, mens destinasjonsladeren på 11kW er fin nå du skal overnatte eller bli en arbeidsdag. Problemet er at det er en hel størrelsesorden mellom ladehastighetene. Så har du planlagt en skikkelig pause med middag og kaffe til desserten, så må du i værste fall ut og flytte bilen når du er halvveis i hovedretten. Litt upraktisk selv på brokelandsheia, verre andre steder. Det gjeld berre superladarar. Du får varsel fem minutt før lading er ferdig – då er det ikkje mange km att å hente uansett – og når lading er ferdig. Dvs at du har ti minutt på deg til å gjere ferdig hovudretten og flytte bilen. Om ikkje det går, har du sanneleg tima den middagen dårleg.. 3 Lenke til kommentar
Jack Johnson Skrevet 20. desember 2016 Del Skrevet 20. desember 2016 Hvordan betaler man for overtiden? I Mynter Forventer at man må registrere Bankkort i appen/MyTesla. Kommer en ny app samtidig som 8.1 kommer og endringene i supercharger nettverket Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 20. desember 2016 Del Skrevet 20. desember 2016 Hvordan betaler man for overtiden? I Mynter Forventer at man må registrere Bankkort i appen/MyTesla. Kommer en ny app samtidig som 8.1 kommer og endringene i supercharger nettverket Se svar fra Sturle S. Det blir lagt til på neste verkstedregning. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 20. desember 2016 Del Skrevet 20. desember 2016 Betale for å 'parkere' etter endt lading løser ett problem men skaper et nytt. Superlading på 120kW passer fint til et kort stopp når du kun skal ha en baconpølse og en tur på do før du haster videre, mens destinasjonsladeren på 11kW er fin nå du skal overnatte eller bli en arbeidsdag. Problemet er at det er en hel størrelsesorden mellom ladehastighetene. Så har du planlagt en skikkelig pause med middag og kaffe til desserten, så må du i værste fall ut og flytte bilen når du er halvveis i hovedretten. Litt upraktisk selv på brokelandsheia, verre andre steder.Det gjeld berre superladarar. Du får varsel fem minutt før lading er ferdig – då er det ikkje mange km att å hente uansett – og når lading er ferdig. Dvs at du har ti minutt på deg til å gjere ferdig hovudretten og flytte bilen. Om ikkje det går, har du sanneleg tima den middagen dårleg.. Skal Elon Musk bestemme hvor lang tid jeg skal bruke på middagen nå? Hva hvis jeg vil gjøre noe annet? En tur på kino? Klippe og føne håret? Se en fotballkamp? Spranget i effekt fra destinasjonslading til superlading er for stort og når Model 3 kommer vil du i praksis presses til holde pausene dine enten under 45 minutter eller over 5 timer. Fleksibiliteten sank plutselig med et par hakk. Det er ikke fryktelig vanskelig å gjøre noe med det heller med krever som nevnt ekstra tiltak, som ladepistoler på 40-60kW eller kreativ bruk av autonomi-funksjoner. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 20. desember 2016 Del Skrevet 20. desember 2016 Skal Elon Musk bestemme hvor lang tid jeg skal bruke på middagen nå? Hva hvis jeg vil gjøre noe annet? En tur på kino? Klippe og føne håret? Se en fotballkamp? Spranget i effekt fra destinasjonslading til superlading er for stort og når Model 3 kommer vil du i praksis presses til holde pausene dine enten under 45 minutter eller over 5 timer. Fleksibiliteten sank plutselig med et par hakk. Det er ikke fryktelig vanskelig å gjøre noe med det heller med krever som nevnt ekstra tiltak, som ladepistoler på 40-60kW eller kreativ bruk av autonomi-funksjoner. Det er ikke Elon sitt påfunn det er alle de irriterte brukerne, det er ett problem og det er godt det blir tatt tak i. Det er vell også sagt at en ikke skal belastes om en står der alene eller det er mange ledige osv. Det går kun på de som ikke tar hensyn og det er greit. På samme måte som en ville blitt borttauet fra bensinpumpen om en parkerte der i lengre tid uten å bruke den. 3 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 20. desember 2016 Del Skrevet 20. desember 2016 Så er det fortsatt et problem at spranget i effekt er så stort. For min egen del ville jeg frivillig stilt meg på en saktere lader hvis jeg visste jeg kom til å bli borte en stund, uavhengig av parkeringsgebyr. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 20. desember 2016 Del Skrevet 20. desember 2016 Så er det fortsatt et problem at spranget i effekt er så stort. For min egen del ville jeg frivillig stilt meg på en saktere lader hvis jeg visste jeg kom til å bli borte en stund, uavhengig av parkeringsgebyr. Det står ofte en fortum stasjon i nærheten.. Skulle de delt effekten på mange semi hurtigladere ville jo kapasiteten til de som faktisk vill hurtiglade gått ned. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 20. desember 2016 Del Skrevet 20. desember 2016 Så er det fortsatt et problem at spranget i effekt er så stort. For min egen del ville jeg frivillig stilt meg på en saktere lader hvis jeg visste jeg kom til å bli borte en stund, uavhengig av parkeringsgebyr. Men då gjer du jo nettopp det! Ein superladar er for superlading, det er ikkje ein parkeringsplass. Få ting er mindre irriterande enn å stå i kø ved ein superladar med 8 fullada bilar som ventar på eigaren sin. Berre ikkje ver ein av dei. Kan du ikkje flytte bilen når han er ferdig, eller før (det er jo sjeldan ein ladar fullt ved ein superladar), so parkerer du heller der du skal og sakteladar der. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå