Gå til innhold

Nå kan det bli mulig å kjøre helt til Nordkapp ved å bare lade på Teslas hurtigladere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er strålande! Eg sa det var Tesla som måtte til for å få hurtiglading nordover. Dei einaste som opererer eit hurtigladenettverk utan krav om statsstøtte eller at kvar hurtigladar skal gå med overskot eller dekkje sine eigne driftskostnadar!

 

Nå var det nylig en artikkel i TU om Enova-støtte til ladere i nord, og ingen som har gjort krav på støtten..så ingen krever det, det er Enova som gir det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er strålande! Eg sa det var Tesla som måtte til for å få hurtiglading nordover. Dei einaste som opererer eit hurtigladenettverk utan krav om statsstøtte eller at kvar hurtigladar skal gå med overskot eller dekkje sine eigne driftskostnadar!

 

Elon Musk tar nok inn pengene et sted, om ikke direkte fra laderne :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Betale for å 'parkere' etter endt lading løser ett problem men skaper et nytt. Superlading på 120kW passer fint til et kort stopp når du kun skal ha en baconpølse og en tur på do før du haster videre, mens destinasjonsladeren på 11kW er fin nå du skal overnatte eller bli en arbeidsdag. Problemet er at det er en hel størrelsesorden mellom ladehastighetene. Så har du planlagt en skikkelig pause med middag og kaffe til desserten, så må du i værste fall ut og flytte bilen når du er halvveis i hovedretten. Litt upraktisk selv på brokelandsheia, verre andre steder.

 

Kanskje Tesla må installere egne 'ikke-fullt-så-supre ladere' på 50kW for de som skal bli en stund?

 

Eller kanskje de kan gjøre kreativ bruk av autonomiegenskapene til bilen? Si at det ikke er ledig plass ved ladebåsene når du kommer, derimot er det en bil som er ferdig. Da kontakter du den fremmede bilen via en app, godtar at du er juridisk ansvarlig de neste 3 minuttene, så plugger du ut den fremmede bilen så den kan parkere seg selv et et annet sted, før din egen bil overtar plassen og kan lade. Forutsetter selvfølgelig at det er ledig parkeringsplass i umiddelbar nærhet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Betale for å 'parkere' etter endt lading løser ett problem men skaper et nytt. Superlading på 120kW passer fint til et kort stopp når du kun skal ha en baconpølse og en tur på do før du haster videre, mens destinasjonsladeren på 11kW er fin nå du skal overnatte eller bli en arbeidsdag. Problemet er at det er en hel størrelsesorden mellom ladehastighetene. Så har du planlagt en skikkelig pause med middag og kaffe til desserten, så må du i værste fall ut og flytte bilen når du er halvveis i hovedretten. Litt upraktisk selv på brokelandsheia, verre andre steder.

Parkeringskostnaden gjelder kun fra når lading er ferdig pluss fem minutter, og de siste 10-20% går *tregt*.

 

Om man ankommer superladeren med tomt batteri på en 90D, så kan man stå ca 1 time og 20 minutter før man må betale. Ankommer man med 80% på batteriet så kan man stå rundt 40 minutter før man må betale.

 

Det er altså ganske mye slingringsmonn i dette systemet. I tillegg har Musk vært ute på twitter og sagt at systemet trolig vil legges opp slik at det kun gjelder de superladerne og tidsperiodene som er travle. Er man alene ved superladeren så skal man ikke måtte flytte bilen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Dette er strålande! Eg sa det var Tesla som måtte til for å få hurtiglading nordover. Dei einaste som opererer eit hurtigladenettverk utan krav om statsstøtte eller at kvar hurtigladar skal gå med overskot eller dekkje sine eigne driftskostnadar!

 

Nå var det nylig en artikkel i TU om Enova-støtte til ladere i nord, og ingen som har gjort krav på støtten..så ingen krever det, det er Enova som gir det.

For å få støtte må ein søkje. Det er ein konkurranse. Tesla har ikkje søkt, dei berre byggjer.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Betale for å 'parkere' etter endt lading løser ett problem men skaper et nytt. Superlading på 120kW passer fint til et kort stopp når du kun skal ha en baconpølse og en tur på do før du haster videre, mens destinasjonsladeren på 11kW er fin nå du skal overnatte eller bli en arbeidsdag. Problemet er at det er en hel størrelsesorden mellom ladehastighetene. Så har du planlagt en skikkelig pause med middag og kaffe til desserten, så må du i værste fall ut og flytte bilen når du er halvveis i hovedretten. Litt upraktisk selv på brokelandsheia, verre andre steder.

 

Det gjeld berre superladarar. Du får varsel fem minutt før lading er ferdig – då er det ikkje mange km att å hente uansett – og når lading er ferdig. Dvs at du har ti minutt på deg til å gjere ferdig hovudretten og flytte bilen. Om ikkje det går, har du sanneleg tima den middagen dårleg..
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

 

Hvordan betaler man for overtiden?

I Mynter :p Forventer at man må registrere Bankkort i appen/MyTesla. Kommer en ny app samtidig som 8.1 kommer og endringene i supercharger nettverket

Se svar fra Sturle S. Det blir lagt til på neste verkstedregning.
Lenke til kommentar

 

Betale for å 'parkere' etter endt lading løser ett problem men skaper et nytt. Superlading på 120kW passer fint til et kort stopp når du kun skal ha en baconpølse og en tur på do før du haster videre, mens destinasjonsladeren på 11kW er fin nå du skal overnatte eller bli en arbeidsdag. Problemet er at det er en hel størrelsesorden mellom ladehastighetene. Så har du planlagt en skikkelig pause med middag og kaffe til desserten, så må du i værste fall ut og flytte bilen når du er halvveis i hovedretten. Litt upraktisk selv på brokelandsheia, verre andre steder.

Det gjeld berre superladarar. Du får varsel fem minutt før lading er ferdig – då er det ikkje mange km att å hente uansett – og når lading er ferdig. Dvs at du har ti minutt på deg til å gjere ferdig hovudretten og flytte bilen. Om ikkje det går, har du sanneleg tima den middagen dårleg..

 

 

Skal Elon Musk bestemme hvor lang tid jeg skal bruke på middagen nå? Hva hvis jeg vil gjøre noe annet? En tur på kino? Klippe og føne håret? Se en fotballkamp? Spranget i effekt fra destinasjonslading til superlading er for stort og når Model 3 kommer vil du i praksis presses til holde pausene dine enten under 45 minutter eller over 5 timer. Fleksibiliteten sank plutselig med et par hakk. Det er ikke fryktelig vanskelig å gjøre noe med det heller med krever som nevnt ekstra tiltak, som ladepistoler på 40-60kW eller kreativ bruk av autonomi-funksjoner.

Lenke til kommentar

 

 

 

Skal Elon Musk bestemme hvor lang tid jeg skal bruke på middagen nå? Hva hvis jeg vil gjøre noe annet? En tur på kino? Klippe og føne håret? Se en fotballkamp? Spranget i effekt fra destinasjonslading til superlading er for stort og når Model 3 kommer vil du i praksis presses til holde pausene dine enten under 45 minutter eller over 5 timer. Fleksibiliteten sank plutselig med et par hakk. Det er ikke fryktelig vanskelig å gjøre noe med det heller med krever som nevnt ekstra tiltak, som ladepistoler på 40-60kW eller kreativ bruk av autonomi-funksjoner.

 

 

Det er ikke Elon sitt påfunn det er alle de irriterte brukerne, det er ett problem og det er godt det blir tatt tak i. Det er vell også sagt at en ikke skal belastes om en står der alene eller det er mange ledige osv. Det går kun på de som ikke tar hensyn og det er greit. På samme måte som en ville blitt borttauet fra bensinpumpen om en parkerte der i lengre tid uten å bruke den. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så er det fortsatt et problem at spranget i effekt er så stort. For min egen del ville jeg frivillig stilt meg på en saktere lader hvis jeg visste jeg kom til å bli borte en stund, uavhengig av parkeringsgebyr.

 

Det står ofte en fortum stasjon i nærheten.. Skulle de delt effekten på mange semi hurtigladere ville jo kapasiteten til de som faktisk vill hurtiglade gått ned. 

Lenke til kommentar

Så er det fortsatt et problem at spranget i effekt er så stort. For min egen del ville jeg frivillig stilt meg på en saktere lader hvis jeg visste jeg kom til å bli borte en stund, uavhengig av parkeringsgebyr.

 

Men då gjer du jo nettopp det! Ein superladar er for superlading, det er ikkje ein parkeringsplass. Få ting er mindre irriterande enn å stå i kø ved ein superladar med 8 fullada bilar som ventar på eigaren sin. Berre ikkje ver ein av dei. Kan du ikkje flytte bilen når han er ferdig, eller før (det er jo sjeldan ein ladar fullt ved ein superladar), so parkerer du heller der du skal og sakteladar der.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...