Gå til innhold

Trigge feilmelding når en skriver inn datoer i et regneark

ilpostino

Anbefalte innlegg

Jeg har laget et regneark hvor jeg skriver inn saker jeg får på jobben. Hvilken avdeling saken kommer fra, hvilket system, dato for start, dato for slutt og litt sånn registreres. Det genereres antall arbeidsdager mellom start- og sluttdato. er det mulig å legge inn noe som trigger en feilmelding hvis en skriver inn sluttdato som er før startdato? Jeg har en kolonne som regner ut antall arbeidsdager det er mellom datoene og dette tallet blir da negativt om en gjør denne feilen. Jeg kunne da tenke meg at det poppet opp en feilmelding  eller at hele raden blir rød eller lignende. Kolonnen som regner ut antall arbeidsdager er skjult så betinget formatering på denne kolonnen vil ikke vises.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei på deg.

I utgangspunktet er det ikke så lekkert med feilmeldinger i en funksjon, men det kan fungere i dette tilfellet.

Hvis du refererer til denne lille funksjonen i regnearket vil den returnere differansen mellom datoene hvis start er mindre enn slutt. Hvis ikke vil du få opp en melding, og funksjonen returnerer -1.

Ka du tru'?

A1=01.01.2016

B1=02.01.2016

C1=DDiff(A1;B1)

Function DDiff(Start As Date, Stopp As Date) As Double
 If Start > Stopp Then
  MsgBox ("Fra Dato er større enn Til Dato")
  DDiff = -1
  Else
  DDiff = Stopp - Start
 End If
End Function
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Supplerende innspill bare.

En tom celle har numerisk verdi 0, og tekstverdi "". Vi bør unngå at feilmeldingen trigges av at startdato er skrevet mens sluttdato mangler, den skrives gjerne etterpå.

Så er jeg ingen stor tilhenger av MsgBox som kommunikator der de ikke er absolutt nødvendige. De må OK'es ut av (veldig ofte uten å bli lest) og oppleves ikke sjeldent som uvennlige.

Jeg ville nok, med start i A1 og slutt i B1, brukt en formel i en ledig kolonne mot høyre. Da står meldingen til feilen er rettet uten at man må avbryte arbeidet:

=IF(B1="";"";IF((B1-A1)<0;"Tullball";""))

erstatt IF med HVIS dersom Excel'en snakker norsk. Du kan bruke samme logikken med betinget formattering i B1, kriterie formel

=AND(B1<>"";(B1-A1)<0)

i så fall rød bakgrunn eller noe. AND heter selvfølgelig OG på norsk.

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...