Salvesen. Skrevet 21. desember 2016 Del Skrevet 21. desember 2016 Greit, så hva om grunnlønnen i tilfellet Kjetil Lura er 165kr, så får man opprykk til 209kr om man snakker det offisielle språket flytende? Det må da være et like legitimt tillegg som ansiennitet. Det er ingen som nekter Piotr å lære seg flytende norsk før han tar seg jobb som snekker. Nei det er ett tullete tillegg og ikke noe som ville blitt nedlagt i en tariffavtale. 1 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 21. desember 2016 Del Skrevet 21. desember 2016 Greit, så hva om grunnlønnen i tilfellet Kjetil Lura er 165kr, så får man opprykk til 209kr om man snakker det offisielle språket flytende? Det må da være et like legitimt tillegg som ansiennitet. Det er ingen som nekter Piotr å lære seg flytende norsk før han tar seg jobb som snekker. Nei det er ett tullete tillegg og ikke noe som ville blitt nedlagt i en tariffavtale. Så en tariffavtale medfører at språkkompetanse ute i felten er gratis for arbeidsgiver? Du ender nok opp med at de som snakker dårlig språk kun blir valgt dersom det ikke finnes andre alternativer, eller de besitter en annen kompetanse som veier opp for språklige mangler. Men, det er kanskje dette som er ønskelig: at utenlandske arbeidere skal bli frosset ut av markedet, eventuelt at disse samles på et sted med et ansvarstillegg for en eller annen som tar på seg kommunikasjonsjobben (vedkommende må vel da snakke både polsk og norsk flytende). Det bør også nevnes at i dette tenkte tilfellet kan like gjerne tariffen ende opp på 165kr/t. Det må jo være en balanse i avtalen som gir like mye til arbeidsgiver som arbeidstager hva økonomiske fordeler og rettigheter angår. Ellers hadde jeg neppe signert på noe slikt selv, om jeg var bedriftseier. Det er ikke implisitt slik at om Kjetil Lura hadde "klaget" på dette ville de som tjente minst blitt justert opp til øverste nivå. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 21. desember 2016 Del Skrevet 21. desember 2016 Så en tariffavtale medfører at språkkompetanse ute i felten er gratis for arbeidsgiver? Du ender nok opp med at de som snakker dårlig språk kun blir valgt dersom det ikke finnes andre alternativer, eller de besitter en annen kompetanse som veier opp for språklige mangler. Men, det er kanskje dette som er ønskelig: at utenlandske arbeidere skal bli frosset ut av markedet, eventuelt at disse samles på et sted med et ansvarstillegg for en eller annen som tar på seg kommunikasjonsjobben (vedkommende må vel da snakke både polsk og norsk flytende). Det bør også nevnes at i dette tenkte tilfellet kan like gjerne tariffen ende opp på 165kr/t. Det må jo være en balanse i avtalen som gir like mye til arbeidsgiver som arbeidstager hva økonomiske fordeler og rettigheter angår. Ellers hadde jeg neppe signert på noe slikt selv, om jeg var bedriftseier. Det er ikke implisitt slik at om Kjetil Lura hadde "klaget" på dette ville de som tjente minst blitt justert opp til øverste nivå. Om språkkompetansen er veldig viktig kan det jo føre til tillegg, som de har gjennomført bergensprøven eller lignende. Men det er nok lite aktuelt i den bransjen her. Så lenge de kan kommunisere greit så går det bra, men såklart vill en helst ha folk av samme kultur og språk da det fører til mer effektivt arbeid. Men er det stor prisforskjell mellom de to velges som regel den med lavest pris. Det er en uting. Du kan gjerne se på det som utenlandsk arbeidskraft fryses ut, men alternativet er norsk. Selve prisen pr time må jo settes ut i fra det grunnlaget en har, men poenget er at det skal være lik lønn om en skal takle problemet. Det er velprøvd og fungerer helt fint. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 21. desember 2016 Del Skrevet 21. desember 2016 Jeg vet jo ikke hva den jevne nordmann mener er "greit" ift kommunikasjon, men fingerspråk og enstavelsesord er noe snaut. Da syns jeg de som har bedre kommunikasjonsevner fortjener bedre betalt, og jeg er også villig til å betale en slant ekstra, da det minker sjansene for feil og mangler betraktelig om det går an å snakke til de som arbeider på et fornuftig vis. Det beste hadde jo vært om man kunne ha litt forskjellige muligheter hva pris og kvalitet angår - ikke en "one size fits all"-greie, hvor de som av en eller annen grunn er mer kompetente får betalt deretter. Det bør ikke være en "enten eller" om det gjelder norsk eller utenlandsk arbeidskraft. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 21. desember 2016 Del Skrevet 21. desember 2016 Jeg vet jo ikke hva den jevne nordmann mener er "greit" ift kommunikasjon, men fingerspråk og enstavelsesord er noe snaut. Da syns jeg de som har bedre kommunikasjonsevner fortjener bedre betalt, og jeg er også villig til å betale en slant ekstra, da det minker sjansene for feil og mangler betraktelig om det går an å snakke til de som arbeider på et fornuftig vis. Det beste hadde jo vært om man kunne ha litt forskjellige muligheter hva pris og kvalitet angår - ikke en "one size fits all"-greie, hvor de som av en eller annen grunn er mer kompetente får betalt deretter. Det bør ikke være en "enten eller" om det gjelder norsk eller utenlandsk arbeidskraft. Du missforstår hovedpoenget, om arbeidsgiver må betale X kroner for han som driver med fingerspråk på intervjuet eller han som kan kommunisere greit og begge har samme kunnskaper, hvem blir ansatt? 2 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 21. desember 2016 Del Skrevet 21. desember 2016 Jeg vet jo ikke hva den jevne nordmann mener er "greit" ift kommunikasjon, men fingerspråk og enstavelsesord er noe snaut. Da syns jeg de som har bedre kommunikasjonsevner fortjener bedre betalt, og jeg er også villig til å betale en slant ekstra, da det minker sjansene for feil og mangler betraktelig om det går an å snakke til de som arbeider på et fornuftig vis. Det beste hadde jo vært om man kunne ha litt forskjellige muligheter hva pris og kvalitet angår - ikke en "one size fits all"-greie, hvor de som av en eller annen grunn er mer kompetente får betalt deretter. Det bør ikke være en "enten eller" om det gjelder norsk eller utenlandsk arbeidskraft. Du missforstår hovedpoenget, om arbeidsgiver må betale X kroner for han som driver med fingerspråk på intervjuet eller han som kan kommunisere greit og begge har samme kunnskaper, hvem blir ansatt? Åpenbart: den med språkkunnskapene. Med andre ord skaper man et skille, hvor den som har en mangel ikke kan kompensere for dette ved å være litt mer ydmyk i forhold til sitt lønnskrav. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 21. desember 2016 Del Skrevet 21. desember 2016 Åpenbart: den med språkkunnskapene. Med andre ord skaper man et skille, hvor den som har en mangel ikke kan kompensere for dette ved å være litt mer ydmyk i forhold til sitt lønnskrav. Og alternativet er å bli utkonkurrert av arbeidskraft som aksepterer lavere lønn. Det er seriøse greier, bare se på iso fag det er så og si ruinert. 1 Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 21. desember 2016 Del Skrevet 21. desember 2016 Åpenbart: den med språkkunnskapene. Med andre ord skaper man et skille, hvor den som har en mangel ikke kan kompensere for dette ved å være litt mer ydmyk i forhold til sitt lønnskrav. Og alternativet er å bli utkonkurrert av arbeidskraft som aksepterer lavere lønn. Det er seriøse greier, bare se på iso fag det er så og si ruinert. Er du fra LO? Den har jeg hørt siden jeg startet i en bedrift som er i LO, det var i 85. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 22. desember 2016 Del Skrevet 22. desember 2016 (endret) Åpenbart: den med språkkunnskapene. Med andre ord skaper man et skille, hvor den som har en mangel ikke kan kompensere for dette ved å være litt mer ydmyk i forhold til sitt lønnskrav. Og alternativet er å bli utkonkurrert av arbeidskraft som aksepterer lavere lønn. Det er seriøse greier, bare se på iso fag det er så og si ruinert. Det er helt sikkert fordeler og ulemper her, men hvorfor skal utlendinger akseptere lavere lønn enn nordmenn om de bor i samme land? De må jo ha noe å leve av, de, også. Endret 22. desember 2016 av knopflerbruce Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 22. desember 2016 Del Skrevet 22. desember 2016 Eneste grunnen til å ha Norwegian (og AMD) er at de presser prisene nedover Lenke til kommentar
ozone Skrevet 22. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2016 Eneste grunnen til å ha Norwegian (og AMD) er at de presser prisene nedover ...eller for å frakte deg fra A til B, som de gjør minst like bra som alle andre, kanskje? Jeg kjøper ikke folks argumentasjon om at Norwegian på noe vis har lavere flysikkerhet enn SAS fordi de er et "billigselskap". Om noe, så skulle jo Norwegian da ha mer penger å bruke på flysikkerhet enn det topptunge SAS med høyere administrasjons/drifts-utgifter...? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. desember 2016 Del Skrevet 22. desember 2016 Eneste grunnen til å ha Norwegian (og AMD) er at de presser prisene nedover ...eller for å frakte deg fra A til B, som de gjør minst like bra som alle andre, kanskje? Jeg kjøper ikke folks argumentasjon om at Norwegian på noe vis har lavere flysikkerhet enn SAS fordi de er et "billigselskap". Om noe, så skulle jo Norwegian da ha mer penger å bruke på flysikkerhet enn det topptunge SAS med høyere administrasjons/drifts-utgifter...? De gjør det ikke "minst like bra", men det betyr såklart ikke at de ikke kan være et godt valg. AtW 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 22. desember 2016 Del Skrevet 22. desember 2016 Det er helt sikkert fordeler og ulemper her, men hvorfor skal utlendinger akseptere lavere lønn enn nordmenn om de bor i samme land? De må jo ha noe å leve av, de, også. Jeg sier jo de ikke skal akseptere det og at de skal ha lik lønn. Problemet med stor arbeidsinnvandring er jo at mye penger går ut av landet til familie og at de bor utenlands store deler av tiden. For å begrense dette må noe gjøres, det er mange fag som er ruinert allerede og ofte bunner det i at de fra utlandet er svært underbetalt og de aksepterer det, men de andre i bedriften som er utsatt av disse menneskene burde ikke akseptere det, for sitt eget beste. 1 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 22. desember 2016 Del Skrevet 22. desember 2016 Eneste grunnen til å ha Norwegian (og AMD) er at de presser prisene nedover...eller for å frakte deg fra A til B, som de gjør minst like bra som alle andre, kanskje? Jeg kjøper ikke folks argumentasjon om at Norwegian på noe vis har lavere flysikkerhet enn SAS fordi de er et "billigselskap". Om noe, så skulle jo Norwegian da ha mer penger å bruke på flysikkerhet enn det topptunge SAS med høyere administrasjons/drifts-utgifter...? Tvert imot, sjekk ut jecdec-listen. Norwegian ligger bedre enn enn SAS. Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 23. desember 2016 Del Skrevet 23. desember 2016 (endret) ... Husk! Piloter er egentlig bussjafører med meget høy kompetanse. Cabin crew er ikke en gang kelnere. Jeg er mer opptatt av kvaliteten på vedlikeholds personalet, og reservedeler. Har bommer du grovt. Når alt går som det skal så er det absolutt sammenlignbart med de to yrkene. Den dagen noe går galt, så er det himmel og hav forskjell på en kelner og en dyktig flyvertinne.. Du skal også være veldig glad om piloten har mer enn minimumskravet til opplæring. Ikke enig. Selv en kelner kan åpne nødutgangen over vingen. Hva er egentlig denne enorme forskjellen på en kelner og en dyktig flyvertinne, når noe går galt? Mener videre du at en pilot som tilfredsstiller kravene til opplæring, ikke er god nok? Da er det noe galt med kravene. Endret 23. desember 2016 av Thonord Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. desember 2016 Del Skrevet 23. desember 2016 Nei. Det er ikke nødvendigvis noe galt med kravene, alle skjønner at erfaring kan ha noe å si. Ting er ikke enten eller. AtW Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 23. desember 2016 Del Skrevet 23. desember 2016 Prøver å velge BA eller SAS når jeg skal til skandinavia gjennom jobben. Måtte velge Norwegian når jeg skulle til Gøteborg for et par uker siden. Hardere seter skal man lete lenge etter. Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 23. desember 2016 Del Skrevet 23. desember 2016 (endret) Prøver å velge BA eller SAS når jeg skal til skandinavia gjennom jobben. Måtte velge Norwegian når jeg skulle til Gøteborg for et par uker siden. Hardere seter skal man lete lenge etter. Til og med setene har blitt bedre hos N nå. Nå som jeg betaler flybillettene selv, flyr jeg nesten alltid med N. Når SAS blir vesentlig billigere enn N, velger jeg SAS, litt motvillig. Jeg får ikke booke sete, hos SAS, før dagen før. Hos N får jeg nesten alltid booket nødutgang. Heller nødutgang hos N enn vanlig sete hos SAS. Endret 23. desember 2016 av Thonord Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 23. desember 2016 Del Skrevet 23. desember 2016 (endret) Nei. Det er ikke nødvendigvis noe galt med kravene, alle skjønner at erfaring kan ha noe å si. Ting er ikke enten eller. AtW Erfaring er også et krav til alle piloter, uansett selskap og flytype. Har du noen gang sjekket alder og antall timer på flytypen, hos pilotene, før du bestiller billett? Endret 23. desember 2016 av Thonord Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 23. desember 2016 Del Skrevet 23. desember 2016 Prøver å velge BA eller SAS når jeg skal til skandinavia gjennom jobben. Måtte velge Norwegian når jeg skulle til Gøteborg for et par uker siden. Hardere seter skal man lete lenge etter. Hehe, neste gang du skal ut å fly, velg a380.Og betal så får du bedre seter uansett flyselskap. Samme som lada og mercedes Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå