Gå til innhold

Norwegian større enn SAS!

ozone

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har prøvd, men skjedde ikke noe. Er da jeg lurte på hvorfor Lo ikke kjeftet på bedriften.

Er ikke slik nå, lite å gjøre i olje bransjen nå. Sist jeg var innom jobben var de fleste permitterte.

Fremgangsmåte: Samle så mange som mulig, gå inn i egnet forbund og krev tariffavtale. Spesielt viktig i disse dager.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Si meg, hvorfor er det hans ansvar?

For det er hans jobb som er utsatt, om han ikke gjør noe så ødelegger han bare for seg selv. Slik er det i håndtverker bransjen, en må verne om seg selv ellers er det ingen andre som gjør det og en blir sakte men sikkert utdanket av de som aksepterer lavere lønn.

For noe vås. Systemet vi har i Norge bygger ikke på borgervern. Det er politikere sitt ansvar å gå på plass effektive lover og videre er det kontroll-organ sitt ansvar å følge opp.

Lenke til kommentar

Bra at det går an å starte nye selskaper i Norge. Jeg hadde vel heller moderat tro på norwegian når jeg begynte å høre om dem. Jeg trodde kanskje de kunne utvikle seg til et lite flyselskap.

Men, de har bevist meg feil. De er store i Norge og driver en del internasjonal aktivitet i tillegg. Det er imponerende, spesielt tatt i betraktning hvor trangt og utfordrende markedet for flyselskaper har blitt.

Ikke det at jeg flyr med Norwegian (ikke fordi det byr meg imot eller fordi jeg har noe imot dem), men jeg vil si det er en stor fordel for Norge og Nordmenn at vi har konkurranse i markedet. Imponerende med 3 "lokale" flyselskaper i et så lite marked.

Endret av zeebra
  • Liker 2
Lenke til kommentar

For noe vås. Systemet vi har i Norge bygger ikke på borgervern. Det er politikere sitt ansvar å gå på plass effektive lover og videre er det kontroll-organ sitt ansvar å følge opp.

Vi har ikke minstelønn i Norge, så nei det vill ikke hjelpe. Det er det eneste effektive, men du har nok ikke stått opp i det selv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Vi har ikke minstelønn i Norge, så nei det vill ikke hjelpe. Det er det eneste effektive, men du har nok ikke stått opp i det selv.

Det har jeg faktisk. Det er faktisk også grunnen til at jeg måtte bytte jobb.

Men samtidig vet jeg at det er bare tull å ta dette i egne hender sånn som du tenker. Man må presse politikere til å forstå faren.

Lenke til kommentar

Det har jeg faktisk. Det er faktisk også grunnen til at jeg måtte bytte jobb.

Men samtidig vet jeg at det er bare tull å ta dette i egne hender sånn som du tenker. Man må presse politikere til å forstå faren.

Nei det er ikke bare tull, det er en av de beste midlene. En kan godt presse politikerne, men om hva? Og tror du at 5 mann på en hjørnesteins bedrift kommer noen vei med det? Nei, tariffavtale er garantert lettest. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen røyk uten ild, dog. Man går vel lei denne "I'm better than you"-holdningen som SAS-fanatikere har.

Ja, jeg føler meg mye bedre i en SAS-maskin enn tilsvarende fra NAS. Liker å bidra til et anstendig arbeidsliv og ordnede forhold. Har du ikke råd til å betale for at folk har skikkelige rettigheter, da har du ikke råd.

Precisely! Det er ikke rart det blir krangling i kommentarfeltet når folk poster svada som dette. Jeg nekter å tro at besetningen på mine Norwegian-flyvninger lider noen nød.

Jeg flyr Norwegian (fordi de er billigst mer enn fordi jeg er blodfan) og bidrar for pokker minst like mye som deg til et "anstendig arbeidsliv" og "ordnede forhold". Du velger å betale mer for det samme, til et ineffektivt selskap. Deg om det, men du trenger ikke rakke ned på de som velger et bedre alternativ for å rettferdiggjøre dine egne valg.

Jeg har mer enn god nok råd til å fly, jeg bare gidder ikke betale flere hundre ekstra for å få en kopp kaffe inkludert i billetten.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det var polske håndverkere innom her i sommer og byttet vinduer i hele sameiet. De fikk vel sin fornuftige og "ordnede" lønn. Det var dog håpløst å kommunisere med dem, da de hverken snakket norsk eller spesielt godt engelsk. Føltes som å snakke litt for kjapt norsk til en som har bodd her i to måneder. En norsk arbeider som en beboer kan kommunisere med kan fint fortjene bedre betalt, rett og slett fordi vedkommende har en ekstra kvalifikasjon i å snakke det lokale språket. Lik lønn for likt arbeid? Javel, men en del av jobben er å forholde seg til kundene også - ergo er ikke arbeidet likt og språkkunnskapene kan fint forsvare ganske mange prosenter høyere lønn.

Jeg kjenner ikke arbeidsforholdene til Kjetil Lura, men om det språklige er en faktor på denne arbeidsplassen kan jeg godt se at det er forskjell i timelønnen basert på rene språkkunnskaper, selv om arbeidet som sådan er likt.

Dette er typisk tankegang som fører til at bransjen ødelegges. Ja de har bak deler og med lik lønn vill de derfor ikke overta jobben til Ola Normann på grunn av dette. En må tenke lengre en nesen av og til.

Det er typisk tankegang om man legger prinsippet "lik lønn for likt arbeid" til grunn. Det er sikkert en edel handling å kreve at andre får bedre betalt enn de fortjener, men man risikerer jo ikke bare at ens egen lønn går ned på sikt ved å ikke gjøre dette, men også at hele arbeidsplassens eksistens settes i fare. Man skal altså kjempe for en rettighet andre ikke fortjener, og samtidig risikere å stå der arbeidsløs selv etter en liten tid.

Lenke til kommentar

Ingen røyk uten ild, dog. Man går vel lei denne "I'm better than you"-holdningen som SAS-fanatikere har.

Ja, jeg føler meg mye bedre i en SAS-maskin enn tilsvarende fra NAS. Liker å bidra til et anstendig arbeidsliv og ordnede forhold. Har du ikke råd til å betale for at folk har skikkelige rettigheter, da har du ikke råd.

Precisely! Det er ikke rart det blir krangling i kommentarfeltet når folk poster svada som dette. Jeg nekter å tro at besetningen på mine Norwegian-flyvninger lider noen nød.

Jeg flyr Norwegian (fordi de er billigst mer enn fordi jeg er blodfan) og bidrar for pokker minst like mye som deg til et "anstendig arbeidsliv" og "ordnede forhold". Du velger å betale mer for det samme, til et ineffektivt selskap. Deg om det, men du trenger ikke rakke ned på de som velger et bedre alternativ for å rettferdiggjøre dine egne valg.

Jeg har mer enn god nok råd til å fly, jeg bare gidder ikke betale flere hundre ekstra for å få en kopp kaffe inkludert i billetten.

Noe overforenklet å si at man "betaler flere hundre ekstra for en kopp kaffe" også kanskje? Iogmed at du var på utkikk etter en nyansert debatt?

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Noe overforenklet å si at man "betaler flere hundre ekstra for en kopp kaffe" også kanskje? Iogmed at du var på utkikk etter en nyansert debatt?

AtW

Jeg overlever helt fint om debatten består av drittslenging og nedrakking fremfor saklige argumenter. Man MÅ jo ikke heve seg over det nivået man blir servert. Forventer du at jeg skal være "nyansert" når andre ikke er det?

Det viktigste for meg som passasjer er at jeg kommer meg trygt og godt fra A til B for en rimelig penge, og Norwegian oppfyller disse kravene vel så godt som SAS. Jeg ble påspandert en SAS-billett til Hamburg en gang, og den eneste merkbare forskjellen var faktisk en kaffekopp :) Derav kommentaren.

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar

Jeg reiser endel med jobb, og bruker begge selskapene, forskjellen mellom de manifesterer seg ganske godt om det skjer noe utover det vanlige, da i SAS' favør, om det er verd de eventuelle ulempene med en tur med SAS vil jo avhenge litt av den enkeltes behov, og hvordan forskjellene er der og da (feks pris, her er ikke norwegiena nødvendigvis billigere, men de kan være det)

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er typisk tankegang om man legger prinsippet "lik lønn for likt arbeid" til grunn. Det er sikkert en edel handling å kreve at andre får bedre betalt enn de fortjener, men man risikerer jo ikke bare at ens egen lønn går ned på sikt ved å ikke gjøre dette, men også at hele arbeidsplassens eksistens settes i fare. Man skal altså kjempe for en rettighet andre ikke fortjener, og samtidig risikere å stå der arbeidsløs selv etter en liten tid.

Nei poenget er ikke å kjempe for noe som andre ikke fortjener, en skal kjempe for sin egen arbeidsplass. Om de skal ha lik lønn som deg så blir de ikke ansatt, det er hele prinsippet. Man skal altså kjempe for sin egen arbeidsplass med å kreve likelønn, ikke kjempe for de andre. Dette er fagforening 1-2-3. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei poenget er ikke å kjempe for noe som andre ikke fortjener, en skal kjempe for sin egen arbeidsplass. Om de skal ha lik lønn som deg så blir de ikke ansatt, det er hele prinsippet. Man skal altså kjempe for sin egen arbeidsplass med å kreve likelønn, ikke kjempe for de andre. Dette er fagforening 1-2-3.

Men hva legger du i likelønn? Det kan da ikke være noe galt i å lønne en mer kompetent arbeider mer enn en som er mindre kompetent.

Lenke til kommentar

Men hva legger du i likelønn? Det kan da ikke være noe galt i å lønne en mer kompetent arbeider mer enn en som er mindre kompetent.

Det jeg legger i likelønn er at en i utgangspunktet skal ha samme grunnlønn for likt arbeid. Dvs er en snekker så får en samme grunnlønn om en heter Pioter eller Ola. Så kan en så klart ha diverse tillegg for ansiennitet eller andre ting, som begge skal ha rett på å få. Da ender arbeidsgiver opp med å ansette det som er det beste valget, for prisen er det samme. Ikke sånn som "i dag" der han ansetter det som gir mest penger i lomma, på han. Dette gjelder så klart ikke overalt, men det er ganske vanlig. 

Lenke til kommentar

Det jeg legger i likelønn er at en i utgangspunktet skal ha samme grunnlønn for likt arbeid. Dvs er en snekker så får en samme grunnlønn om en heter Pioter eller Ola. Så kan en så klart ha diverse tillegg for ansiennitet eller andre ting, som begge skal ha rett på å få. Da ender arbeidsgiver opp med å ansette det som er det beste valget, for prisen er det samme. Ikke sånn som "i dag" der han ansetter det som gir mest penger i lomma, på han. Dette gjelder så klart ikke overalt, men det er ganske vanlig.

Greit, så hva om grunnlønnen i tilfellet Kjetil Lura er 165kr, så får man opprykk til 209kr om man snakker det offisielle språket flytende? Det må da være et like legitimt tillegg som ansiennitet. Det er ingen som nekter Piotr å lære seg flytende norsk før han tar seg jobb som snekker.

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...