Gå til innhold

Norwegian større enn SAS!


ozone

Anbefalte innlegg

Tall viser at Norwegian er forbi SAS på enkelte måneder i året, og jevnstore på årsbasis!

 

Hvem skulle trodd det når de startet opp!!!

 

"selv om Norwegian hadde nesten like mange passasjerer som konkurrenten, så leder SAS klart når man ser på omsetningen."

 

Ja, det er ikke så rart: SAS har fått milliarder av staten får å unngå konkurs, husker sikkert mange...

 

Jeg kan aldri tenke meg at staten hadde reddet Norwegian for å si det sånn. "De er jo et privat selskap, forstås!" (som om ikke SAS var like privat...)

 

 

"Norwegian blir Argentinas første lavprisselskap. Ifølge avisen La Nación ser Norwegian for seg at argentinerne vil fly dobbelt så mye om fem til ti år."

 

Imponerende hva den mannen tør, og får til!

Endret av ozone
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-245639

Hvem får ikke til sånn når en bruker arbeidskraft uten rettigheter? Og uten skrupler leier inn fly og/eller mannskap som ikke holder standarden en skal forvente i siviliserte land?

Lenke til kommentar

 

Ja, det er ikke så rart: SAS har fått milliarder av staten får å unngå konkurs, husker sikkert mange...

 

Jeg kan aldri tenke meg at staten hadde reddet Norwegian for å si det sånn. "De er jo et privat selskap, forstås!" (som om ikke SAS var like privat...)

 

 

Staten er en stor eier i SAS og det er svært vanlig at eiere skyter inn mer midler i selskapet om de frykter konkurs, eller om likviditeten forhindrer strategien. Det har jo vært svært lønnsomt at eierne gikk inn med mer midler sist det var behov, alternativt hadde hele investeringen vært tapt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

Hvem får ikke til sånn når en bruker arbeidskraft uten rettigheter? Og uten skrupler leier inn fly og/eller mannskap som ikke holder standarden en skal forvente i siviliserte land?

Er det Fokker 100 du sikter til? De var ikke allverden, men man følte aldri at de skulle ramle ned.

Nei, men LN-KKJ og andre maskiner pluss heller lugubre underleverandører.

Lenke til kommentar

 

 

Hvem får ikke til sånn når en bruker arbeidskraft uten rettigheter? Og uten skrupler leier inn fly og/eller mannskap som ikke holder standarden en skal forvente i siviliserte land?

Er det Fokker 100 du sikter til? De var ikke allverden, men man følte aldri at de skulle ramle ned.

Nei, men LN-KKJ og andre maskiner pluss heller lugubre underleverandører.

 

So what? Så vidt jeg kan se opererte Norw. en 5 år gammel 737 i 14 år. 

 

Lugubre underleverandører er vel ren furten synsing av deg. Norsk arbeidskraft innen service næring er ikke lenger konkuransedyktig.

 

Husk! Piloter er egentlig bussjafører med meget høy kompetanse. Cabin crew er ikke en gang kelnere.

 

Jeg er mer opptatt av kvaliteten på vedlikeholds personalet, og reservedeler.

Endret av Thonord
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

 

 

Hvem får ikke til sånn når en bruker arbeidskraft uten rettigheter? Og uten skrupler leier inn fly og/eller mannskap som ikke holder standarden en skal forvente i siviliserte land?

Er det Fokker 100 du sikter til? De var ikke allverden, men man følte aldri at de skulle ramle ned.

Nei, men LN-KKJ og andre maskiner pluss heller lugubre underleverandører.

 

So what? Så vidt jeg kan se opererte Norw. en 5 år gammel 737 i 14 år. 

 

Lugubre underleverandører er vel ren furten synsing av deg. Norsk arbeidskraft innen service næring er ikke lenger konkuransedyktig.

 

Husk! Piloter er egentlig bussjafører med meget høy kompetanse. Cabin crew er ikke en gang kelnere.

 

Jeg er mer opptatt av kvaliteten på vedlikeholds personalet, og reservedeler.

 

For ikke å snakke om bagatellisering av beviselig alvorlig hendelse:

 

http://www.dagbladet.no/kultur/flysikkerheten-var-ikke-i-fare-i-kristiansand/66559079

 

Pytt pytt, noen rutinebrudd, det er sånn en må regne med. At nesten alle store ulykker kan spores tilbake til rutinebrudd og slakke holdninger, nei det er ikke så farlig.

Lenke til kommentar

Samme som min jobb, men da er ikke hylekoret i gang? Jeg 205kr i timen, samme jobb som polakkene gjorde men bare 165kr i timen.

Jeg sier slik, de bør sope sin egen dør først. Dobbel moral sier nå jeg,

 

Det er faktisk ditt ansvar, og de andre Norske arbeiderne og kreve at de utenlandske som gjør samme arbeid får samme betaling. Gjør dere ikke det så går det bare en vei. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...

Husk! Piloter er egentlig bussjafører med meget høy kompetanse. Cabin crew er ikke en gang kelnere.

 

Jeg er mer opptatt av kvaliteten på vedlikeholds personalet, og reservedeler.

 

Har bommer du grovt.

 

Når alt går som det skal så er det absolutt sammenlignbart med de to yrkene.

Den dagen noe går galt, så er det himmel og hav forskjell på en kelner og en dyktig flyvertinne.. Du skal også være veldig glad om piloten har mer enn minimumskravet til opplæring.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Samme som min jobb, men da er ikke hylekoret i gang? Jeg 205kr i timen, samme jobb som polakkene gjorde men bare 165kr i timen.

Jeg sier slik, de bør sope sin egen dør først. Dobbel moral sier nå jeg,

 

Det er faktisk ditt ansvar, og de andre Norske arbeiderne og kreve at de utenlandske som gjør samme arbeid får samme betaling. Gjør dere ikke det så går det bare en vei.

 

Det var polske håndverkere innom her i sommer og byttet vinduer i hele sameiet. De fikk vel sin fornuftige og "ordnede" lønn. Det var dog håpløst å kommunisere med dem, da de hverken snakket norsk eller spesielt godt engelsk. Føltes som å snakke litt for kjapt norsk til en som har bodd her i to måneder. En norsk arbeider som en beboer kan kommunisere med kan fint fortjene bedre betalt, rett og slett fordi vedkommende har en ekstra kvalifikasjon i å snakke det lokale språket. Lik lønn for likt arbeid? Javel, men en del av jobben er å forholde seg til kundene også - ergo er ikke arbeidet likt og språkkunnskapene kan fint forsvare ganske mange prosenter høyere lønn.

 

Jeg kjenner ikke arbeidsforholdene til Kjetil Lura, men om det språklige er en faktor på denne arbeidsplassen kan jeg godt se at det er forskjell i timelønnen basert på rene språkkunnskaper, selv om arbeidet som sådan er likt.

Lenke til kommentar

 

 

Hvem får ikke til sånn når en bruker arbeidskraft uten rettigheter? Og uten skrupler leier inn fly og/eller mannskap som ikke holder standarden en skal forvente i siviliserte land?

Er det Fokker 100 du sikter til? De var ikke allverden, men man følte aldri at de skulle ramle ned.

 

Nei, men LN-KKJ og andre maskiner pluss heller lugubre underleverandører.

 

Det er bra man svartmaler fremfor å være saklig. Jeg har et par sånne på facebook, som skal skryte av at de benytter SAS fordi besetningen har "ordnede forhold", som om flyvertinnene jeg møter når jeg flyr innenlands og til Tyskland med Norwegian ikke har dette.

 

Såvidt jeg vet er Norwegian rimelig høyt oppe på listene hva sikkerhet angår. Ifølge jacdec-rankingen bedre enn SAS hvertfall de to siste årene.

Lenke til kommentar

Uten at det betyr noe den ene eller andre retningen, så er det mitt inntrykk at det er langt flere "rabiate" norwegian-fans enn det er SAS-fans. Se på kommentarfelt i aviser o.l, om det er ting som er negativt for norwegian er det en aktiv sværtkampansje finansiert av staten i ledetog med SAS osv.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Ingen røyk uten ild, dog. Man går vel lei denne "I'm better than you"-holdningen som SAS-fanatikere har.

Ja, jeg føler meg mye bedre i en SAS-maskin enn tilsvarende fra NAS. Liker å bidra til et anstendig arbeidsliv og ordnede forhold. Har du ikke råd til å betale for at folk har skikkelige rettigheter, da har du ikke råd.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

 

Samme som min jobb, men da er ikke hylekoret i gang? Jeg 205kr i timen, samme jobb som polakkene gjorde men bare 165kr i timen.

Jeg sier slik, de bør sope sin egen dør først. Dobbel moral sier nå jeg,

Det er faktisk ditt ansvar, og de andre Norske arbeiderne og kreve at de utenlandske som gjør samme arbeid får samme betaling. Gjør dere ikke det så går det bare en vei.

Si meg, hvorfor er det hans ansvar?

Lenke til kommentar

 

 

Det var polske håndverkere innom her i sommer og byttet vinduer i hele sameiet. De fikk vel sin fornuftige og "ordnede" lønn. Det var dog håpløst å kommunisere med dem, da de hverken snakket norsk eller spesielt godt engelsk. Føltes som å snakke litt for kjapt norsk til en som har bodd her i to måneder. En norsk arbeider som en beboer kan kommunisere med kan fint fortjene bedre betalt, rett og slett fordi vedkommende har en ekstra kvalifikasjon i å snakke det lokale språket. Lik lønn for likt arbeid? Javel, men en del av jobben er å forholde seg til kundene også - ergo er ikke arbeidet likt og språkkunnskapene kan fint forsvare ganske mange prosenter høyere lønn.

 

Jeg kjenner ikke arbeidsforholdene til Kjetil Lura, men om det språklige er en faktor på denne arbeidsplassen kan jeg godt se at det er forskjell i timelønnen basert på rene språkkunnskaper, selv om arbeidet som sådan er likt.

 

 

Dette er typisk tankegang som fører til at bransjen ødelegges. Ja de har bak deler og med lik lønn vill de derfor ikke overta jobben til Ola Normann på grunn av dette. En må tenke lengre en nesen av og til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Si meg, hvorfor er det hans ansvar?

 

 

For det er hans jobb som er utsatt, om han ikke gjør noe så ødelegger han bare for seg selv. Slik er det i håndtverker bransjen, en må verne om seg selv ellers er det ingen andre som gjør det og en blir sakte men sikkert utdanket av de som aksepterer lavere lønn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...