AnonymDiskusjon Skrevet 20. desember 2016 Del Skrevet 20. desember 2016 Noen som har gode råd for trening og få motivasjonen på plass? Jeg sliter med å komme i gang med noe. Har hund som kjæresten lufter, finnes svømmehall nært meg, men jeg har det i meg å sitte mye passiv. Jeg sliter med å finne lyst og energi til å begynne. Når hverdagen er full av ekstra mye stress, så finner jeg det ekstra vanskelig å yte litt ekstra, slik som trening vil være. Lege har foreslått at jeg kan prøve intervalltrening på egen hånd. Finne en bakke og stå på. Nå husker jeg ikke alle tallene om hvor lenge om gangen en skal stå på før treningsøkten er god nok. Nivå 1 høyt blodtrykk er definert som systolisk 140 - 159 diastolisk 90 - 99 Maksverdier jeg kan huske målt når jeg har vært under mye stress i hverdagen er sys 154 og dia 100. Jeg har også opplevd en objektiv tinnitus, et engangstilfelle hvor da blodtrykket var systolisk 160. Det oppstod ved en så passiv aktivitet som TV-titting. Det var en sånn pulserende dusjlyd på det ene øret. Det forsvant etter kun 1 døgn sammen med at det høye blodtrykket gikk ned. Det er ikke alle som merker på kroppen at de har høyt blodtrykk, men for meg når jeg har hatt 154 så har jeg hatt vondt i hode og vondt i øynene. Objektiv tinnitus kom vår 2016 og jeg har hatt litt vedvarende høyt blodtrykk som jeg ikke oppdaget før høst 2016 som virker å kunne trigges av stress. Så når stresset har dempet seg så har det gjerne gått en god del dager før systolisk trykk legger seg omkring 130 - 140. Samtidig så har det diastoliske trykket vært noe tregere å gå nedover. Har ofte hatt målinger på rett under 90 på tross av et sunnere systolisk trykk. Jeg har så lenge jeg kan huske hatt et høyt normalt blodtrykk på målinger. Mitt systoliske trykk har ofte ligget på 138 - 140 i årevis. I 30-årsalderen har jeg nok hatt enkeltmålinger som har vært lavere. Jeg er 44 år gammel og utrent. Når julehøytiden er overstått så tror jeg jeg har det i meg at jeg skal klare å gå ned 4 - 5 nødvendige kg. Gjennom diett rett og slett. Alternativt få gjort de om til mer muskelmasse gjør vel ikke noen skade det heller for blodtrykklidelsens skyld. Jeg er egentlig ganske fornøyd med å veie de 89 - 90 kg i grunnen. Jeg står ikke på noen medisiner som gjør det ekstra vanskelig å gå ned i vekt. Jeg ligger i grenseland på å ha skadelig høyt trykk i øyet for tiden også. Det er ikke bra. Jeg kan huske at jeg var hos øyelege for 11 år siden og til kontroll for 9 år siden for høyt trykk i øye. Var på grensen da, slapp å bruke øyedråper den gang. Men, skal til øyelege igjen nå snart og da vet jeg jo ikke om jeg blir satt på bruk av øyemedisin denne gang. Koenzym Q10 Ellers har jeg et spørsmål om koenzym Q10. Forhørte meg på helsekostbutikk, og der sa de at det var helst eldre over 50 som brukte det for å få mer energi. Det er veldig dyrt. Men sånne ting er jo relative etter hvor reellt behov en har for den hjelp en kan få av produktene. Vet dere som leser dette noe mer om koenzym Q10 sin virkning på høyt blodtrykk? Kom tilfeldigvis over en nettside som påstår at koenzym Q10 har en blodtrykksenkende virkning. Leser at en må ta 200 mg pr. dag for høyt blodtrykk. Er helt uvitende om dette påstander med hold i eller ei. http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2013/11/03/coq10-vs-ubiquinol.aspx Men, det er jo mange på internettet som er ute etter å kun tjene penger på folk. Vedlagte lenke har selvsagt en webshop, så da er jo det litt minus for informasjonens gyldighet kanskje? Har ikke hatt anledning til å fått spurt hva legen tenker om påstandene. Selvsagt er trening det viktigste uansett, men om koenzym Q10 kan ha en støttende virkning er jeg litt nysgjerrig på. Anonymous poster hash: 716fb...0d4 Lenke til kommentar
H?rselsvern Skrevet 20. desember 2016 Del Skrevet 20. desember 2016 Du må rett og slett bare ta deg selv i nakken og komme deg i bevegelse. Det å proppe i seg masse tilskudd for å tro at du skal få energi er utopi. Hvorfor du ikke klarer og benytte din egen helsetilstand som motivasjonsfaktor er for meg ganske uforståelig, da det virker som du har god innsikt i egen tilstand å burde klare og handle deretter. Hvis du ikke vil begynne på treningsstudio så kan du bruke marka/naturen til å bevege deg, kan begynne å gå gitte distanser før du etterhvert øker tempoet og til slutt klarer og løpe hele distansen, deretter ekspanderer du. Kondis er ferskvare, den kommer raskt og forsvinner raskt, så dette er noe du må holde vedlike. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 20. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2016 Ok, det jeg sier nå er ikke en unnskyldning. Men jeg har aspergers som gjør at jeg er en mer for meg selv og en mer innesittende person. Jeg må selvsagt som alle andre gjøre stegene som må til for å komme i fysisk aktivitet. Jeg er i et attføringstiltak som jeg nettopp har påbegynt. Og jeg har egentlig nok med å forholde meg til den lave prosenten arbeid som jeg står i. Ting må vel på plass litt om litt. Så nå er det å møte opp og komme seg gjennom arbeidsdagen den største utfordringen. Jeg går å gruer meg til jeg må videre opp på 50 % arbeid som er minstekravet i AAP-ordningen. Jeg tar ikke lett på helsespørsmålet, men jeg har jo vært heldig som har kunnet strekke strikken med en relativt ung kropp så langt som jeg har kunnet. Nå er det jo blitt et stort Stoppskilt for meg, som jeg ikke kan velge å la være å gjøre noe med. Jeg tenker at å få energi fra et preparat eller kosttilskudd ikke er nok. Det må selvmotivasjon og sånn til for å komme i aktivitet, selvsagt. Det jeg likevel lurer litt på er denne påståtte blodtrykkssenkende virkningen. Er det noe i det, eller er det en salgsbløff? Anonymous poster hash: 716fb...0d4 Lenke til kommentar
kriegheim Skrevet 20. desember 2016 Del Skrevet 20. desember 2016 For meg virker det som du prøver å behandle bivirkningene, istedenfor å rette innsatsen mot det som skaper problemet, nemlig passivitet. Er det noe du liker å gjøre, som du kan kombinere treningen med? Klatring? Metalldetektorsøking? Det må ikke være treningssenter, mye er gjort når man er forbi den berømte dørstokkmila Lenke til kommentar
kriegheim Skrevet 20. desember 2016 Del Skrevet 20. desember 2016 Når det er sagt er det ett tilskudd jeg kan anbefale, og det er D vitamin. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 20. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2016 Begynn i en idrettsklubb med godt miljø.Så blir det sosiale også noe som får deg ut av sofaen.Jeg trener taekwondo og der er det veldig bra.. Anonymous poster hash: a75bd...46f Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 20. desember 2016 Del Skrevet 20. desember 2016 En ting som hjelper. Rumpa opp av sofaen og beveg på kroppen. Du bestemmer over ditt liv! Jeg for min del syns det er greit å jogge med app på telefon. Finner det motiverende at helsen blir bedre og at jeg får mer energi og kondis. En annen motivasjonsfaktor er redusert risiko for hjerte og karykdommer. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 21. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2016 Har stått på D-vitamin i et halvt år. Omtrent 1000 IE, startet på 800 IE og gått over på 1000 IE som tilsvarer 25 mikrogram, siden jeg kjøper det i utlandet. Der er 500, 1000 og høyere mer tilgjengelig har jeg inntrykk av. Da jeg fant ut at jeg var litt under, så hadde jeg i utgangspunktet tenkt å stå på maks anbefalte dosering 4000 IE som i en utprøvingsperiode. Men slo det fra meg foreløpig da det var et annet tilskudd som jeg ikke ønsket å tukle for hardt med hensyn på at jeg skulle få bivirkninger som jeg ikke kunne fortelle hvor kom i fra. Kan gjerne prøve ut 4000 IE for å se hvordan det går, men jeg er ikke ferdig med å få skikkelige svar på det andre riktig enda. Så da avventer jeg. Det kan godt hende at lege vil si at 1000 IE er mer enn nok, ved å avlese en blodprøve. Men, det er viktigere for meg å få komme i mål med andre mål enn D-vitamin. Jeg får ikke blodprøver i utide av den fastlegen jeg har. Jeg vet at det å ta 1000 IE nok er tilstrekkelig for å vedlikeholde og langt innenfor det trygge. Samtidig så er jo både 800 IE som er det jeg fikk resept på og 1000 IE nok høyere enn det leger normalt vil at folk uten mangel står på. Jeg hadde en mild mangel i følge legen. D-vitaminet er nok under kontroll. Kommer nok til å velge å stå videre på det livet ut uansett mengde jeg ender opp med. Nå husker jeg ikke i farten mengden, men tror det var en rundt 8000 - 10000 IE som en amerikansk lege anbefalte at de fleste burde ta. Han mente at dagens referanseområde i USA er for lave på D-vitamin. Nå finnes det vel også folk som tar >= 25000 IE og får skader av det. Siden det er fettløselig så hoper det seg opp om det er for mye av det. Det står mye om kalsiumnivåer og nyrer (og noen andre ting) som bivirkning fra det jeg finner ved for høyt inntak, eller ekstra skummelt dersom det er andre underliggende sykdommer tilstede som lar seg påvirke av en kunstig forhøyet kalsiumrespons. http://www.webmd.com/vitamins-supplements/ingredientmono-929-vitamin%20d.aspx?activeingredientid=929 Anonymous poster hash: 716fb...0d4 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 25. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2017 Har lett vedrørende Koenzym Q10 i dag, og kom over følgende interessante artikkel om redusert dødelighet hos eldre som i et forsøk over flere år i Danmark fikk Koenzym Q10 sammen med Selen. Konklusjonen var veldig positiv, dødeligheten for hjertesykdom ble redusert. Dette var også et dobbelt-blind forsøk: http://www.helse.dk/helsedebatten/aeldre-nedsaetter-deres-dodelighed-med-selen-og-q10/ Koenzym Q10 og Selen reduseres ved aldring i kroppen, og tilførsel reduserer dødeligheten blant eldre hjertepasienter. Anonymous poster hash: 716fb...0d4 Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 27. mars 2017 Del Skrevet 27. mars 2017 Nå er du i et tidlig stadie av "sykdommen" og kan faktisk fighte deg av høyt blodtrykk. Hva du trener er egentlig ikke så vesentlig, det aller viktigste er at du trener REGELMESSIG gjennom hele året. Man må selvfølgelig trene så man blir sliten og svett, trening skal være en belastning på kroppen! Hva du skal trene kan du finne en rekke råd og tips om ved å google litt rundt om kring. Det beste tips for høyt blodtrykk vil jeg si er fra den danske siden pro.medicin.dk som har laget en metaanalyse av en rekke studier som omhandler helsefremmende effekter ved trening hos personer med høyt blodtrykk. Dette er kort oppsummert som: "Målet er mindst 30 minutters daglig motion af moderat intensitet - træningen opleves subjektivt som noget anstrengende - afvekslende med korte perioder med træning, der subjektivt opleves som anstrengende eller 3-4 timer ugentlig i form af fx gåture i rask tempo, cykling, jogging og svømning."http://pro.medicin.dk/Specielleemner/Emner/318420 Når det kommer til kosttilskudd, så er det sjelden at naturmedisin har effekt på blodstrykket, og du skal ikke medisinere deg selv hvis du ikke selv er fagperson innenfor helse. Det er såååååå mange naturmedisin-produkter som reklamerer med at de senker blodtrykket, uten at det foreligger noe som helst dobbeltblindet kontrollerte randomiserte studier på at dette faktisk fungerer. Målet ditt er jo ikke å medisinere deg til lavere blodtrykk, da kunne du jo heller fått noe ACE-hemmere av legen din, men du skal faktisk trene deg til lavere blodtrykk, så please legg fra deg alle naturmedisinene og begynn å tren! Jeg vil forøvrig anbefale deg å kutte (!!!) ned på salt i mat, og lage en del mat selv, siden mye ferdig-mat ofte har mye salt i seg. Halvparten av folk med høyt blodtrykk er sensitive for salt - dvs at blodtrykket øker med øket saltinntak. Lykke til! Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 27. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2017 Litt trening vil nok ikke skade nei. Synes dette innslaget fra Family Guy er morsomt Anonymous poster hash: 716fb...0d4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå