Gå til innhold

Bør lastebiles forbys?


Anbefalte innlegg

Nice-angrep, Lastebil dreper 86 og skader 434 mennesker.
Berlin-angrep, Lastebil dreper 12 og skader 48 mennesker.

 

En bil er et dødelig våpen og en lastebil er det i enda større grad. Jeg tror de fleste kan se for seg konsekvensene av et slikt angrep under 17. mai i Norge eller tilsvarende store festdager i andre land.

Et vogntog i Norge kan være opptil 25,25m langt og veie opptil 60 tonn. En terrorist har ikke vanskeligheter med å få tak i et stort vogntog.


Hva annet enn å forby lastebiler kan redusere risikoen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva annet enn å forby lastebiler kan redusere risikoen?

 

Tror lastebiler er alt for nødvendig til at vi kan forby dem. Men med riktig teknologi kan man hindre at menneskeliv går tapt. Smarte biler har allerede teknologi som hindrer påkjørsel. Dersom dette blir påbudt i alle lastebiler tror jeg det kan begrense skadene i stor grad.

 

Men - "if there's a will, there's a way". Jeg tror ikke forbud/påbud er nok til å stoppe dem som virkelig vil gjøre skade. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ein kan også sikre fortaua ved å montere stolper og barrikader som hindrer store kjøretøy å komme i kontakt med forgjengere.

Ein stor ulempe med dette er at i tillegg til å være plasskrevande og dyrt så vil du få praktiske utfordringer som at det mange stadar ikkje blir mulig å parkere langs gata, det blir vanskelig for renovasjonsbilar å gjere reint i gatene, og slike hinder vil kunne gi dårligare framkommeligheit for utrykkningskjøyretøy då bilane i vegen ikkje kan svinge opp på fortauet for å gi plass.

Lenke til kommentar

Utdrag fra en artikkel om trapper i Norge:


Undersøkelsen viser at farlige trapper i Norge og kanter det siste året har ført til 108.000 legebesøk, 68.000 bruddskader og 41.000 hodeskader.


Riktige trapper redder liv


– Tallene er oppsiktsvekkende. Det har lenge vært kjent at om lag 50 personer hvert år har mistet livet som en direkte følge av fall i trapp.


 


 


 


Som du ser er det ganske mye som er mer farlig enn lastebiler. Å forby noe kun fordi noen kan misbruke det er galskap. 


Endret av newman221
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Nice-angrep, Lastebil dreper 86 og skader 434 mennesker.

Berlin-angrep, Lastebil dreper 12 og skader 48 mennesker.

 

En bil er et dødelig våpen og en lastebil er det i enda større grad. Jeg tror de fleste kan se for seg konsekvensene av et slikt angrep under 17. mai i Norge eller tilsvarende store festdager i andre land.

 

Et vogntog i Norge kan være opptil 25,25m langt og veie opptil 60 tonn. En terrorist har ikke vanskeligheter med å få tak i et stort vogntog.

 

 

Hva annet enn å forby lastebiler kan redusere risikoen?

Jeg kan ta feil, men jeg antar dette er et dårlig skjult forsøk på å argumentere for skytevåpen på private hender - Du vil vi skal si "trucks dont kill people, people kill people" så du kan si det samme om skytevåpen?

 

Vel, lastebiler og skytevåpen har ikke samme nytteverdi på ikke-offentlige hender, rett og slett.

Endret av toth
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg kan ta feil, men jeg antar dette er et dårlig skjult forsøk på å argumentere for skytevåpen på private hender - Du vil vi skal si "trucks dont kill people, people kill people" så du kan si det samme om skytevåpen?

 

Vel, lastebiler og skytevåpen har ikke samme nytteverdi på ikke-offentlige hender, rett og slett.

 

 

La oss da late som at det var det som var poenget.

 

Heldigvis er samfunn uten skytevåpen fredelige og beviser at forbud mot skytevåpen fungerer. Vi kan bare gå tilbake til vikingetiden som eksempel på det. I england har leger rett nok også dratt forbudet mot skytevåpen enda lenger og tatt til orde for forbud også mot kjøkkenkniver da drapsmenn tydeligvis bare byttet ut pistoler med kniver, og mat kan jo som sagt komme ferdig oppskjært. Og rett nok kan en AR15 i feil hender bety tap av mange liv (høy drapsrate pr minutt) men at de med sånne tanker bare bytter ut en AR15 som kan brukes til jakt og selvforsvar med lastebiler, flammekastere e.l ofrer vi ikke en tanke. At USAs høye drapstall har mer med manglende velferd og helsetilbud å gjøre og store forkskjeller mellom raser, fattige og rike kontra europa enn våpenpolitikken, nevnes heller ikke. I nordstatene i USA hvor forskjellene jevnt over er mindre og rasemotsetningene lavere, er det drapstall som i vest-europa, selv om våpenpolitikken er like slepphendt som i sørstatene. Og selv i de strengeste u-land er det jevnt over høyere drapstall, tildels dramatisk høyere drapstall (f.eks venezuela) enn USA selv om landene har streng regulering av skytevåpen.

 

Når man skal frarøve borgerne frihet er det tydeligvis fordi gleden ligger i selve frihetsberøvelsen, ikke fordi det har noen effekt. Nå vil myndighetene logge all datatrafikk inn og ut av norge også, jeg tror vel ingen her inne heller inbiller seg at det har noe effekt på noe som helst men forslaget kommer likevel fordi noen føler en slags glede av det. Man gir et skinn av orden og kontroll ved å gjøre ting strengt for strenghetens skyld, som man sa i nazi-tyskland: ordnung muss sein, men bak kulissene var det alt annet enn orden. Veien til helvete er som kjent brolagt med gode forsetter.

Endret av marius77
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og rett nok kan en AR15 i feil hender bety tap av mange liv (høy drapsrate pr minutt) men at de med sånne tanker bare bytter ut en AR15 som kan brukes til jakt og selvforsvar med lastebiler, flammekastere e.l ofrer vi ikke en tanke. 

 

Det er ikkje ofte at ein blir angrepet av ein så stor gjeng at høg skuddtakt er det som er mest avgjerande på eit sjølvforsvarsvåpen. Muligheita til å drepe mange i løpet av eit minutt er i all hovedsak ein fordel for den som skal angripe mange, ikkje den som skal forsvare seg mot nokre få.

Tilsvarande er det med jakt, høg skuddtakt aukar berre sannsynlegheita for prosjektil på avveie, at kjøttet blir øydelagt av eit dårlig plassert skudd, eller at ein jeger skyt heile flokken sjølv om det kun var behov for å felle eit dyr.

 

 

Lastebilar har ein heilt unikt samfunnsnyttig funksjon som vanskelig lar seg erstatte på andre måtar.

Det åpenbare alternativet er å erstatte godstransport frå lastebil til personbil, men det fører til meir trafikk, meir trafikkøer, meir forurensing, og antageligvis fleire trafikkdøde fordi antallet kjøyretøy langs vegen aukar.

Lenke til kommentar

Nei til lastebiler, ja til gønnere!

 

Ja til begge deler. Ikke tror jeg narko eller islamforbud hjelper heller. Gud ga fri vilje til å velge i det håp at vi skulle velge det gode. Eier du et skytevåpen er det i 99,99999% av tilfellene for morro, jakt og evt. selvforsvar. Eier du en lastebil er det i 99,99999% av tilfellene til transport av varer.

 

Skal du forby A, må du forby B, og da forbyr du også C, for så å forby D, og sånn holder vi det gående til vi alle sitter bak lås og slå for "sikkerhets skyld".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...