Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Overtidsarbeid i desember og tidspunkt for utbetaling

miicard

Anbefalte innlegg

Har hatt mye overtidsarbeid i uke 49 og 50, verd en 7-8000 brutto. Siden inntekten min i år blir en del lavere enn inntekten neste år taper jeg en del på å få det utbetalt neste år i stedet for i år. 

Vi får lønn den 20. Det er i utgangspunktet fast månedslønn slik at vi får utbetalt for de 20 første dagene og forskuddsbetalt for de 10 siste, relativt standard opplegg altså. Men på lønnen nå er det bare overtid til og med uke 48. Arbeidsgiver var så grei og utbetalte lønn for desember fredag, altså tidligere enn vanlig. Spurte økonomi om det var mulig å få utbetalt overtid fra de to foregående ukene før nyttår slik at jeg kunne spare en del skatt, men fikk dessverre "vi har ikke flere lønnsutbetalinger i år" i retur.

Vil man på noen måte kunne ha krav på å få utbetalt pålagt overtidsarbeid det året det foregår? Jeg antar man ikke har det siden det vil være vanskelig å få utbetalt overtid i eksempelvis romjul, men har egentlig ikke peiling så fint med innspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man har krav på utbetalinger med den hyppighet og til de tidspunkter som følger av arbeidsavtalen.

Etter skatteloven § 14-3 skal arbeidsinntekt beskattes i utbetalingsåret. Det gjelder ett unntak der du kan kreve beløpet tatt opp til beskatning i et tidligere år enn utbetalingsåret:

(1) Arbeidsinntekt, pensjonsinntekt, underholdsbidrag o.l.2 tas til inntekt i det året da beløpet utbetales eller ytelsen erlegges, eller i tilfelle på det tidligere tidspunkt da det oppstår adgang til å få beløpet utbetalt eller ytelsen erlagt

Du kan for eksempel inngå en avtale med arbeidsgiver i desember (en slik avtale kan ikke inngås i januar) om at overtid for desember skal utbetales "så snart som mulig" (fremskutt forfallstidspunkt). Med en slik avtale kan du i ligningen oppgi overtiden til beskatning i 2016, og trekke den ut fra 2017.

Endret av krikkert
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kor mykje taper du ev.? Dvs kva vert løn i år og kva er forventa løn neste år? Vert det toppskatt neste år men ikkje i år, til dømes? (Om du både i år og neste år tener mellom 212 og 565 laken, så er marginalskatten om lag den same, og det hev dermed ikkje nokon vidare betydning, utover at pengane kjem inn ein månad seinare.)

Endret av Knut Lavngard
Lenke til kommentar

Du kan for eksempel inngå en avtale med arbeidsgiver i desember (en slik avtale kan ikke inngås i januar) om at overtid for desember skal utbetales "så snart som mulig" (fremskutt forfallstidspunkt). Med en slik avtale kan du i ligningen oppgi overtiden til beskatning i 2016, og trekke den ut fra 2017.

Vil en slik avtale være gyldig dersom det ikke er mulig å få utbetalt overtid før neste ordinære lønnsutbetaling?

Kor mykje taper du ev.? Dvs kva vert løn i år og kva er forventa løn neste år? Vert det toppskatt neste år men ikkje i år, til dømes? (Om du både i år og neste år tener mellom 212 og 565 laken, så er marginalskatten om lag den same, og det hev dermed ikkje nokon vidare betydning, utover at pengane kjem inn ein månad seinare.)

Skattetrinn 2 i år (27,14% skatt) mot skattetrinn 3 neste år (sannsynligvis 38,86%), så ikke langt fra 12% differanse i skatt. Så over overtid og lønn og det ligger an til å utgjøre en drøy tusenlapp.

Endret av miicard
Lenke til kommentar

Skattetrinn 2 i år (27,14% skatt) mot skattetrinn 3 neste år (sannsynligvis 38,86%), så ikke langt fra 12% differanse i skatt. Så over overtid og lønn og det ligger an til å utgjøre en drøy tusenlapp.

Desse satsene (og trinna) kjende eg ikkje att, korleis rekna du deg fram til dei? Speler vel inga rolle, det vert nok truleg om lag ein tusenlapp i skilnad som du skriv.

Lenke til kommentar

er det ikke en bedre ide og bruke skattekalkulatoren på skatteetaten sine sider til og beregne skatten den en et komplisert dokument på regjeringen sine sider? , jeg skjønner ikke bære hva hva du regner på her. 

her kan du legge inn all relevant informasjon og se på bunnen av siden hvor mye du kan forvente og måtte betale i skatt , samt bestille et skattekort som stemmer med forventet inntekt 

http://www.skatteetaten.no/no/Stottemenyer/Lenker-til-tjenestene-i-Altinn/Skattekort/endre-skattekort-sofus/

jeg tror heller ikke du har noe rom for og kunne kreve og få utbetalt overtiden din i år , normalen er jo å få overtid i lønna måneden etter man har jobbet overtid. er det en stor bedrift så om du får overtiden din må alle få det , og da snakker vi om mye extra arbeide.

og siden det ser ut til du har jobbet 30-40 timer med overtid ville jeg ikke klaget til verken fagforbundet eller arbeidstilsynet ( om det skulle hver hjemle til det ) med tanke på at loven lar deg jobbe 10 timer i uken og 25 timer i måneden ( om der ikke finnes spesiell unntak) dere har benyttet dere av . 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Vil en slik avtale være gyldig dersom det ikke er mulig å få utbetalt overtid før neste ordinære lønnsutbetaling?

Ja. Det avgjørende i skattemessig sammenheng for å bruke unntaket er forfallstidspunkt (når du har rett til utbetaling), ikke når du faktisk får utbetalingen.

Men hovedregelen etter arbeidsavtalen er at du har rett til å få lønn utbetalt på lønningsdagen. Derfor må det inngås en tilleggsavtale, og denne bør du vedlegge selvangivelsen både for 2016 og 2017. Avtalen må spesifisere beløpet.

Endret av krikkert
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har sendt tre eposter til lønnsansvarlig med sitat fra skatteloven og kommentar om det du skriver krikkert, men får bare tilbake at det er utbetalingstidspunktet som gjelder og at det ikke er flere lønnsutbetalinger i år. Virker dessverre ikke som jeg kommer videre med saken.

Takker for gode bidrag, krikkert.

Endret av miicard
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sendte inn en henvendelse til skatteetaten og fikk til svar at "eller i tilfelle på det tidligere tidspunkt da det oppstår adgang til å få beløpet utbetalt eller ytelsen erlagt" kun var ment andre veien, at man ikke skulle kunne jobbe og tjene penger ett år og utsette utbetalingen av skattemessige årsaker til neste år. I mitt tilfelle kunne jeg da ikke utsette desemberutbetaling (for arbeid i november) til januar for å på den måten spare skatteutgifter, dersom andre forhold la til rette for det.

Endret av miicard
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...