zeebra Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 (endret) Joda. Men dverg er jo faktisk en tilstand, i motsetning til kortvokst som er en beskrivelse. F.eks er det jo ikke noe problem for handikappede å innse at de er handikappet, og det vil nok ikke være noe fornærmelse om noen legger merke til at noen er handikappet. Personlig kjenner jeg ingen dverger, men jeg regner med det fungerer på samme måte. Selvsagt er det et sensitivt tema for personen, men så lenge det ikke er ment ondsinnet f.eks "jævla dverg" eller "handikappa tulling", så anser jeg ord som handikappet og dverg for å være likestilt i forhold til akseptert bruk. Neger er jo litt annerledes, det er en beskrivelse. Jeg er ikke neger selv, men ville nok foretrukket å bli referert til som neger, om passende, heller enn andre varianter. Dog er neger litt verre på Engelsk enn Norsk, fordi ordet er mer misbrukt og negativt ladet (historisk sett). Selvhøytidelighet og oversensitivitet er heller problematisk og teit enn en heldig tendens. Hva er det noen sier? Kalle en spade en spade? Ellers blir det bare forvirrelse og alt til "kamelåså" til slutt. Endret 16. januar 2017 av zeebra Lenke til kommentar
Vitalyk Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Dverg er en betegnelse av et lite menneske, ikke en tilstand... "tilstanden" er diagnosen. Hva angår neger og dverg så er det uheldig å oppføre som en tulling uansett ordvalg om formålet er å fornærme. Det var mitt poeng:-) Ha en fin kveld. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå