Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp med Politisk Økonomi på BI - Kina

Anbefalte innlegg

Heisann!

Noen snille som vil hjelpe meg med dette spørsmålet:

Kina sin økonomi er nå i utvikling mot mer intern forbruk, mindre fabrikker og mer aktivitet flyttet til India. Forklar disse trendene og diskuter mulige utfall for Kina og regional utvikling

Veldig vanskelig spør du meg! Eventuelt forslag til hvordan jeg skal lese til politisk økonomi, eller noen som har notater?
Hadde blitt utrolig glad :) 

Takk! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Velstanden i Kina har økt pga industrialiseringen. Veksten fremover kan ikke være 7-8% lengre. De må igjennom samme trend som vesten har vært igjennom. Fra industri til serviceøkonomi. sliter med forurensing, verdens fabrikk. 

Utfall: Hard landing eller suksessfull reformasjon. 

India, Vietnam kan underby pris på arbeidskraft. Kina sin økonomi må derfor bli mer kunnskapsbasert som vesten sin. Derfor kjøper de opp kunnskapsbedrifter i vesten. 

Kina truer dollarhegemoniet - kinesisk versjon av verdensbanken/imf pga manglende innflytelse i disse tidligere. Handel oppgjøres i RMB, ikke dollar som vil styrke RMB og kina sin posisjon. Kina med i SDR sin kurv. 

Generelle trender: urbanisering, globalisering. Paradoks: boliger blitt investeringsobjekt og står tomme, mens folk har ikke råd til et sted å bo i byene. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...