Gå til innhold

Denne maskin-teknologien kan få en overhaling av Elon Musk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Elon musk klarer å få til det verden ser på som umulig. Han er den moderne Leonardo da Vinci. Forskjellen er at Elon Musk har redskapene og teknologien for å utvikle ideene,noe desverre Leonardo da Vinci ikke alltid hadde med sin utrolige store kunnskap,kløkt og enorme oppfinnsomhet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Elon musk klarer å få til det verden ser på som umulig. Han er den moderne Leonardo da Vinci. Forskjellen er at Elon Musk har redskapene og teknologien for å utvikle ideene,noe desverre Leonardo da Vinci ikke alltid hadde med sin utrolige store kunnskap,kløkt og enorme oppfinnsomhet.

Har pratet med mange "små" da Vinci'er, og det er vertfall ikke oppfinnsomhet som mangler. Det strander stort sett på organisering og penger, og så dette med å ha bredden til å klare å luke bort taps prosjekter tidlig.

Det kan godt kalles "kultur" eller mangel på så dann. Man kan si det slik; større bedrifter har et ledelsesproblem siden forståelsen for inovation og entreprenørskap ikke er en "bredde kultur enno", dog er det selvbekreftende "Toppindustrisenteret" for ledere i mellomstore bedrifter etablert.

Lenke til kommentar

Elon Musk må utvilsomt besitte en del glitrende egenskaper siden han gang på gang lykkes. Det å få andre talenter med på laget og tenne engasjementet i dem slik at de lever og ånder for prosjektet er kanskje det viktigste.

Det kan imidlertid bli mer utfordrende å skape et like glødende engasjement for tunnellboring som de andre aktivitetene hans, de som er mindre "boring".

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har pratet med mange "små" da Vinci'er, og det er vertfall ikke oppfinnsomhet som mangler. Det strander stort sett på organisering og penger, og så dette med å ha bredden til å klare å luke bort taps prosjekter tidlig.

Det kan godt kalles "kultur" eller mangel på så dann. Man kan si det slik; større bedrifter har et ledelsesproblem siden forståelsen for inovation og entreprenørskap ikke er en "bredde kultur enno", dog er det selvbekreftende "Toppindustrisenteret" for ledere i mellomstore bedrifter etablert.

Det er nok mange Petter Smart- ere i samfunnet. Som er like interessert i å  dele ideer som å tjene penger. ( Selv om de som gjør at samfunnet sparer årsverk godt kunne få innsparelsen i noen år som takk, til begge parteres  fortjeneste.)

Kanskje burde vår statskanal  lage en "teknisk kanal", som kunne være  minst like interessant som "Skal vi danse".

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det ble på 60 tallet tatt ut en hel rekke patenter sentrert rundt to spesifikke prototyper til "termiske" tunnelborremaskiner i USA hvorav en av dem var drevet av en kjernereaktor, så ble det tyst rundt begge prosjektene.... Termisk kutting bør i dag kunne gjennomføres med laser og det vil være mange fordeler med (glass)glatte tunnellvegger uten sprekkdannelsene som ordinær sprenging medfører. En tunnellborremaskin bør også kunne benytte seg av ultrahøyt vanntrykk. Skjærer man ut blokker med en viss størrelse kan disse naturligvis benyttes til å bygge forstøtningsmurer, brolegging, fasadestein... you name it!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Elon Musk må utvilsomt besitte en del glitrende egenskaper siden han gang på gang lykkes. Det å få andre talenter med på laget og tenne engasjementet i dem slik at de lever og ånder for prosjektet er kanskje det viktigste.

Det kan imidlertid bli mer utfordrende å skape et like glødende engasjement for tunnellboring som de andre aktivitetene hans, de som er mindre "boring".

Tja lykkes, og lykkes. Går ikke alle hans nåværende selskaper inkludert tesla foreløpig med tap? Men at han lykkes i å skaffe investorer er vel riktig.

Lenke til kommentar

Ideen "alle" tenker på ligger her:

"Application of water jet cutting for tunnel boring"

https://brage.bibsys.no/xmlui/handle/11250/223402

En stor kostnad med vannjet kutting på CNC maskiner i dag er vel at slipemediet som forbrukes er rimelig dyrt, og forbruket er rimelig høyt, og det blir "brukt opp" etter et bruk (kantene på partiklene blir vel "sløve"/avrundet tenker jeg). Kanskje man kan ha en maskin som knuser steinmassene og bruker dette som slipemedie, men det spørs vel om et slipemedie med samme hardhet som materialet som skal kuttes fungerer. Eller kanskje man kan gjennvinne brukt slipemedie på en måte og få partiklene "skarpe" igjen.

Jeg kan også tenke meg at vannjet kutting er ganske tregt i forhold til store wolfram karbid kuttere som slår på fjellet som i dag, og et de store høytrykks pumpene man må ha krever en del mer energi per kubikk fjell som blir kuttet.

Endret av StormEagle
Lenke til kommentar

Simen1:

Elon musk burde ringe meg, høre min løsning, ansette meg og få detaljene. Ingen knusing, roterende front, ujevne sider med stor sprekksone osv. Min løsning er langt mer elegant. Elon, ta kontakt! :)

Jeg tror det er lite sannsynlig at Elon Musk leser kommentarfeltet på tu.no, så du må nok ta kontakt selv. 

Du kan f.eks. prøve https://twitter.com/elonmusk, eller en av lenkene herfra: https://www.quora.com/How-can-I-contact-Elon-Musk-1?share=1 

Om ideene dine er gode nok, så får du nok napp. 

Endret av world wide weird
Lenke til kommentar

Det er nok mange Petter Smart- ere i samfunnet. Som er like interessert i å dele ideer som å tjene penger. ( Selv om de som gjør at samfunnet sparer årsverk godt kunne få innsparelsen i noen år som takk, til begge parteres fortjeneste.)

Kanskje burde vår statskanal lage en "teknisk kanal", som kunne være minst like interessant som "Skal vi danse".

Kan ikkje få sagdt meg meir einig med "Fri diskusjon og kunnskap". For 4000 milljoner kunne NRK fått til mer, det er ikke bare finkultur, sosiale ting, krig og annet fjas som teller.

Her er en link til et nesten ferdig manus på 10 programmer, se innholdsfortegnelsen. Her er det mykje snadder. Er bare å vente litt og svare ok så kommer boken opp.

Den er fra 1984 og skrevet av en person som var 71 år, og er en avdødd storhet innen sitt fagfeldt. Vart oversatt til svensk året før den kom ut på norsk. Innholdet er enno ikkje allmen kjent, selv om innholdet er av generell art, og med historiske og literere kvaliteter.

Hoved målgruppe opp til 25 år, men; må vere tilgjenglig for alle tennåringer.

Da "Toppindustrisenteret" vart etablert proklamerte dei at det skulle vert gjort for 30 år siden, uten protester fra seg selv. Men hva med bredde "idretten" ?

Vi mangler ikke slike eksempler på organisatorisk innavlsdepresjon. Bare se på forfremmelsene til bergens politietat, "trau" sa Dei og EU eutsorsa oss.

ref: http://www.nb.no/nbsok/nb/41637456eb13a97fe7ba536c9756454b.nbdigital?lang=no#0

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Elon musk burde ringe meg, høre min løsning, ansette meg og få detaljene. Ingen knusing, roterende front, ujevne sider med stor sprekksone osv. Min løsning er langt mer elegant. Elon, ta kontakt! :)

Sist jeg sjekket er han ikke så stødig i norsk, så du bør kanskje skrive engelsk? Og regner med eneste måten han kommer inn på tu.no på,. er om han googler seg selv ;)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...