Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tlf svindel..

anhoa070

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg var ute for ikke så veldig lenge siden å endte opp med å dra på nach til noen og sovnet til slutt der.. Det var flere der jeg ikke kjenner, når jeg våkna på morgenen så hadde jeg veldig mange anrop til 820 nummere på tlf min som var gjort etter at jeg sovnet, fikk melding fra telenor senere om at det var blitt trekt over 6500 kr fra disse nummerene..

Det jeg lurer på er hva har jeg egentlig å stille opp med her? om noen har åpnet tlf min mens jeg sov å gjort dette så må jeg vel anmelde saken men kommer vel ikke så mye ut av det ? regninga fra telenor kommer jo uansett :/

Takk for hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan hende Telenor gjør noe med saken hvis du anmelder, men det er veldig tvilsomt. Tror du må belage deg på en konto med 6.500 mindre kronasjer :hm:

Edit; Anmelder du så vil nok politiet henlegge saken. Blir bankkorter stjålet og brukt så kreves det at man anmelder så jeg regner med at det kreves fra Telenor også. Hva Telenor eventuellt foretar seg har i første omgang ikke noe med hva politiet foretar seg. Det første du gjør nå er å ringe Telenor og forklare saken. Bør muligens be om å snakke med noen som er et hakk eller to høyere opp da saksbehandlerne som tar telefonen antagelig ikke har lov å gjøre noe med dette.

Endret av SlikGårNoDagan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må nok anmelde forholdet til politiet. Mobilselskapet kan nok ikkje hjelpe deg særlig mykje sidan det her er inngått avtale med tjenesteytaren og dermed ikkje er snakk om telefonsvindel i vanlig forstand.

Men dei som har brukt telefonen din har svindla deg og vil være erstatningsansvarlige.

Utfordringa ligg i å finne den/dei skuldige. Politiet vil nok ikkje prioritere slike saker veldig høgt, då det er vanskelig å bevise kven som er den skuldige. Verdien av misbruket vil nok tale for litt større prioritet enn andre saker av mindre alvorlegheit.

Sjekk også om du har forsikring som dekker dette. Dette er vell ein form for ID-tjuveri der nokon har utgitt seg for å være deg når dei har bestilt ei tjeneste?

Ofte vil forsikringsselskapet stille krav om politianmeldelse. Du vil i tillegg måtte betale ein eigenandel på forsikringa, men dersom du er forsikra så begrenser du tapet til eigenandelen.

Om du seinare finner den skyldige så vil du ha rett på å få erstatta denne eigenandelen sidan det er utgifter som du har hatt i forbindelse med svindelen.

Lenke til kommentar

Utgangspunktet er at du er ansvarlig for all bruk av din telefon (unntatt bruk som er muliggjort ved uaktsomhet fra mobiltelefonileverandørens side). Du har derfor ingen reell mulighet til å bestride fakturaen.

Brukerklagenemnda har kun gitt medhold i slike saker der man har sperret for 82x-numre og det likevel har blitt ringt ut, eller hvor det har vært mindreårige klagere.

Lenke til kommentar

Dette er ikke et Jus-svar, men kanskje et tips:

Var det ingen der som du kjenner, og som kan ha sett noen gjøre dette? Vil tro du stiller sterkere med vitner, hvis du skal få tilbake fra noen andre enn telenor/forsikring (som vel er vanskelig). Kanskje du ikke kommer noen vei med å kreve vedkommende for penger, men du vet i alle fall hvem du skal holde deg unna.

Hvis ingen har sett noe, og det er folk du kjenner, så burde de i det minste hjelpe deg med denne regninga. Min mening  :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Sett litt på lignende saker og leste dette 
"Klagenemnden krever at operatøren kutter bort 15 prosent, noe som skal tilsvare operatørens fortjeneste på misbruket. Dette for å følge avtalelovens bestemmelser om at man ikke skal tjene penger på åpenbart misbruk."

Er det bare å nevne dette i samtale med telenor eller?

Lenke til kommentar

Var det ingen der som du kjenner, og som kan ha sett noen gjøre dette? Vil tro du stiller sterkere med vitner, hvis du skal få tilbake fra noen andre enn telenor/forsikring (som vel er vanskelig). Kanskje du ikke kommer noen vei med å kreve vedkommende for penger, men du vet i alle fall hvem du skal holde deg unna.

Hvis ingen har sett noe, og det er folk du kjenner, så burde de i det minste hjelpe deg med denne regninga. Min mening  :)

Så viss du hadde vært på fest med noen som ble lurt på denne måten uten at du hadde sett noe til det eller hatt kjennskap til det så hadde du vært med å tatt regningen på flere tusen? jeg hadde nektet, spesielt med den sikkerheten det er på tlf nå til dags :).

Til TS så vet jeg ikke hvor langt du kommer i denne sak uten noe bevis på at du selv ikke ringte disse nummerne men ville prøvd det som er(anmeldelse, forsikring, Telenor etc). Prøv og å finn ut hvem det er selv om det ikke er så lett så vil det hjelpe på og hvem vet kanskje det er noen til vanlig snille folk som hadde fått seg litt for mye som er villig til å betale tilbake.

Lenke til kommentar

Så viss du hadde vært på fest med noen som ble lurt på denne måten uten at du hadde sett noe til det eller hatt kjennskap til det så hadde du vært med å tatt regningen på flere tusen? jeg hadde nektet, spesielt med den sikkerheten det er på tlf nå til dags :).

Hadde dette skjedd med en venn av meg, og jeg ikke hadde noe grunn til å tro at historien ikke var sann (personen hadde sittet og gjort dette selv i fylla), så hadde jeg følt et medansvar ved å være til stede og ikke fulgt bedre med. Jeg hadde nok ikke tatt 50% av regninga, for å si det sånn, men helt klart ytret et ønske om å hjelpe, til andre felles venner som var til stedet. 

Det er jo nok at du har aktivert åpning med fingeravtrykk før en eller annen djevel kan låse opp telefonen din hvis du ikke er i stand til å ta vare på deg selv. Dette er egentlig noe alle burde tenke på. Jeg har blant annet en bank-app som kan låses opp med fingeravtrykk :hm: Ikke det at jeg (fortsatt) fester på denne måten, men man kan jo bli "slått ut" på andre måter. Litt spent på hva som skjer hvis det er snakk om ran og ikke skadeverk som her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...