Gå til innhold

Hvordan fikse partisjon som melder om I/U-feil

kafan

Anbefalte innlegg

Min stasjonære pc har fungert fint frem til nå nylig, I det siste har han jobbet mer enn vanlig, ting tar mer tid. Jeg har tatt mange bilder av familien, først og fremst de små barna med et godt kamera. Disse bildene har jeg satt opp som skjermsparer. I dag kom det en melding om at bildene finnes ikke. Mappa rapporteres å være tom. Jeg har oppgradert maskinens os til win10. Det er ikke en ren installering. Jeg tenkte å vente med det til jeg var ferdig med studiene. 

Er det noe jeg kan gjøre for å løse problemet ? Finnes det noe verktøy som løser det ? Jeg googlet og fant en oppskrift for å skanne og reparere, men den kom med advarsel om at innholdet kunne blitt slettet. Det ønsker jeg absolutt ikke.

Kan dette problemet ha sammenheng med win 10 oppdateringer ?

Jeg har ikke laget gjenopprettingspunkt på denne maskinen. Valget er grået ut.

C fungerer greit. Problemet ligger i partisjon D.

Endret av kafan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å restart pc'n 2-3 ganger og se om bildene kommer tilbake.

Det kan være et tegn på at den D:\ disken din er i ferd med å ta kvelden og har en tildens til å "dette ut" før det er helt game over. 

Skulle ikke dette fungere ville jeg tatt og koblet ut harddisken fra sata og strøm, latt det gå 2 minutter og kjørt strømmen og sata kabelen i en annen port.

Skulle noe av dette fungere ville jeg nok rimelig raskt fått backupet bildene. Skulle ingenting fungere av nevnte alternativer så kan jeg sikkert bistå med hjelp med litt mer avansert feilsøking :)

Lenke til kommentar

Det første du bør gjøre er å kjøre et program som leser ut SMART-data. F.eks. CrystalDiskInfo og se om noen av verdiene der er unormale. Da kan du evt. bekrefte om disken virkelig er gåen.

Så bør du bruke et recoveryprogram og ta kopi av hele disken og lagre denne som en "image-fil" på en god harddisk. Nå har du uendelig antall forsøk på gjennoppretting selv om disken skulle ta fullstendig kvelden.

Og viktigst: Du må ikke skrive noe som helst til den disken!

Lenke til kommentar

Mest sannsynlig er disken "oppbrukt" (Er det én ting som er 100% sikkert med alle harddisker, så er det at de kommer til å dø)

Kjøp ny disk, installér ny windows med den lisensnøkkelen du har på den nåværende, og legg tilbake backup (bilder og dokumenter fra din eksterne backup-disk). Mye jobb ja, men nok din enste mulighet.

Det er også en svak sannsynlighet for at det er windows 10 oppgraderingen som har forårsaket dette (hvis problemene begynte rett etter det), for den roter litt med partisjonering i den prosessen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...