Gå til innhold

Lei av jobben

Caa97

Anbefalte innlegg

Hei, jeg jobber som tømrer for øyeblikke men har ingen utdannelse som det så det blir en del små arbeid jeg gjør, jeg trives ikke og føler ikke jeg har lyst og gå på jobb om morgenen. Har gått skole som mekaniker men med dårlige tider har jeg ikke fått meg jobb innenfor dette. Derfor er jeg hjelpearbeider som tømrer og mistrives.

Noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo se om du finner deg en jobb innenfor noe som du kunne tenke deg å jobbe med, men anbefaler deg på det sterkeste å beholde den jobben du har til du finner det.. Du kan også snakke med nåværende arbeidsgiver om det, kanskje du kan få noen andre oppgaver? Ingen er tjent med umotiverte folk, og det koster de mye hvis de må erstatte deg. Kan godt være de strekker ut en hånd og hjelper deg å finne riktig motivasjon igjen.

Ellers er jo (mer) utdanning et alternativ?

Du sier ingenting om hverken alder eller geografisk lokasjon, så det er vanskelig å komme med konkrete tips (tenker jeg)..

Lenke til kommentar

Er på en alder av 20 år og tenker meg 

Du kan jo se om du finner deg en jobb innenfor noe som du kunne tenke deg å jobbe med, men anbefaler deg på det sterkeste å beholde den jobben du har til du finner det.. Du kan også snakke med nåværende arbeidsgiver om det, kanskje du kan få noen andre oppgaver? Ingen er tjent med umotiverte folk, og det koster de mye hvis de må erstatte deg. Kan godt være de strekker ut en hånd og hjelper deg å finne riktig motivasjon igjen.

Ellers er jo (mer) utdanning et alternativ?

Du sier ingenting om hverken alder eller geografisk lokasjon, så det er vanskelig å komme med konkrete tips (tenker jeg)..

Er 20 år og har lysten på og komme meg ut i nordsjøen på enten rigg eller supply. Vett at det finnes maritime fag i kristiansand jeg kunne tenkt meg og gått på dersom andre alternativer til den slags ikke finnes. Offshore er jo et strengt regime og slik jeg har blitt forklart er ikke uerfarene (uten skole) noe de ser etter.

Lenke til kommentar

I den situasjonen vi er i akkurat nå med oljekrise over alt er nok offshore arbeid veldig vanskelig å finne. Det er veldig mange godt kvalifiserte mennesker med lang erfaring som nå er arbeidsledige og som i lang tid vil ha et fortrinn over de med lite eller ingen utdanning og erfaring.

Det som nå skjer i oljeindustrien gjør at lønningene går ned samtidig som kompetansekravene går opp. Dermed vil det være veldig vanskelig å komme seg inn hvis ikke du kan tilby noe veldig spesielt. Som nyutdannet er det sjelden.

Men det er ikke sagt at du ikke skal prøve av den grunn. hvis du starter en utdanning i dag som gjør at du er ferdig om 3-5 år, så kan trenden ha fullstendig snudd, og du vil stå først i køen som nyutdannet fordi at folk enten har fått seg nye jobber som de ikke ønsker å slutte i eller fordi markedet plutselig har mangel på arbeidskraft. Dette er tilnærmet umulig å forutse.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Jeg er ikke noen ekspert på arbeidsmarkedet off-shore, men tror allikevel jeg kan si ganske sikkert at du bare kan glemme den tanken. Selv før oljenedturen var arbeidsmarkedet forholdsvis mettet og man hørte om folk som var kurset i både øst og vest som ikke fikk jobb.

Kjenner selv flere kompetente oljearbeider med solid utdannelse og lang ansiennitet i bransjen som nå er arbeidsledige og tar det de kan av ekstraturer i håp om å kunne få en fast jobb igjen. Men flere av de vurderer omskolering. En annen har faktisk tatt på seg nettopp tømreroppdrag og gjorde nettopp en jobb for foreldrene mine.

Dette er ikke for å være negativ eller knuse noen drømmer, men rett og slett for å spare deg for frustrasjon som du sikkert kommer til å oppleve senere om du prøver å gå denne veien.

Har du vurdert noen annen form for utdanning? 

Lenke til kommentar

Glem offshore!
Tenk på noe annet, studer noe, hvis ikke flytt på deg, flytt nordover omså, få deg jobb som mekaniker hvis du ønsker.
Antar at du er fra Vestlandet og skal gjøre som alle andre som skal tjene fett uten å gjøre alt for mye, desverre er det den holdningen jeg traff når jeg bodde der i noen år. Men den tid er over, ihvertfall for slike som er i din situasjon.

Og så må folk i Norge slutte å tenke på at jobben alltid skal være gøy, at man skal idealisere seg selv gjennom jobben, at det er det store målet med en jobb. Desverre er det ikke slik!
Livet er ikke slik man ser i filmer, Suits, krimserier o.l hvor de jobber døgnet rundt for de elsker jobben så sable mye! Mange har blitt sydd puter oppetter armene fra de var små i dagens samfunn, og desverre har alt for få blitt oppdratt til å se at realiteten desverre ikke slik. 
Jobb er jobb, og ihvertfall i disse tider så må man bare ta det man får hvis man ikke vil utdanne seg og flytte en plass for å få erfaring etc.

Jeg aner ikke hvilken person du er, men velg å satse på noe du syntes virker litt interessant men samtidig realistisk, og vær villig til å offre deg selv litt for det.

Det jeg beskriver ovenfor er desverre svært treffende for norsk ungdom idag, og jeg kan ærlig si at jeg kjenner at jeg også i en viss alder var formet til å tro endel av de samme mytene.
Men så innhenter realiteten deg...

Anyways! Lykke til =)

Endret av OddZen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...