Gå til innhold

Bytter asfalt mot gjenbruksplast og får veier som holder 2-3 ganger så lenge

Anbefalte innlegg

Jeg ser at noen er så negative til nye ideer og løsninger. "Mest idiotiske jeg har hørt" osv

Det er sikkert mye som kan kritiseres i en utviklingsfase av ny teknologi, men vi skal vel være glad for at ikke alle er like negative? Kreativitet trenger vi, og om en ide ikke er like bærekraftig i utgangspunktet kan den avføde andre ideer, gjerne på områder som er helt overraskende. Kom heller med konstruktiv kritikk og still spørsmål som kan ha svar på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Hvor dyrt er det i forhold til tradisjonelt veidekke?
2. Hvor brannfarlig er det, og utvikler det eventuelt giftige gasser ved brann?
3. "Gjennbruksplast" betyr vel for det meste PET i dag, og dette tåler IKKE høye temperaturer. Prøv f.eks å helle varmt vann i en brusflaske og se hva som skjer.

4. Hvor slitesterkt er det? Det meste av plastprudukter slipes jo rimelig fort ned av friksjon, ol.

Endret av StormEagle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Produksjon av asfalt står i dag for rundt 1,6 millioner tonn CO2-utslipp i året.

Å, jeg elsker dette! Å hive inn en tilfeldig "miljø-argument" bare sånn, uten å argumentere mye mer.

Asfalt som inneholder for det meste bitumen - hvis man ser bort fra sand/stein - og produseres ved raffinering av olje. Den, ulikt ALLE typer plast, trenger ingen ytterligere etterbehandling, raffinering etc etter at alle HC fraksjoner lettere enn bitumen har blitt fordampet.

Også så får man bitumen fra olje om man ønsker det eller ei, den er tilstedet uansett type olje, eneste som varierer er mengde. Og siden den er så å si "søppel" ved raffinering av olje, må den egentlig brukes til noe.

Så siden dere ikke kan argumentere at resirkulert plast er liksom "co2-besparende", så hiver dere bare inn argumentet om produksjon av asfalt inn i bildet uten noe videre kontekst? Jeg skjønner at journalister lever av å skrive "spennende" artikler, men ha litt mer integritet og ikke bare hiv inn ord og setninger som dere synes er "tøft å ha", uten at dere kan argumentere for påstanden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva skjer med plasten når veien slites? Jo, den finner veien til matfatet vårt i form av mikroplast. Kunne vært genialt dersom det bli tilsatt en komponent som gjorde plasten biologisk nedbrytbar i et 50-års perspektiv.

Det var det første jeg tenkte på da jeg så overskriften.

Lenke til kommentar

Jeg ser at noen er så negative til nye ideer og løsninger. "Mest idiotiske jeg har hørt" osv

Det er sikkert mye som kan kritiseres i en utviklingsfase av ny teknologi, men vi skal vel være glad for at ikke alle er like negative? Kreativitet trenger vi, og om en ide ikke er like bærekraftig i utgangspunktet kan den avføde andre ideer, gjerne på områder som er helt overraskende. Kom heller med konstruktiv kritikk og still spørsmål som kan ha svar på.

Mye av det er jo nettopp konstruktiv kritikk. Det er bare du som har satt de polariserte brillene feil vei. Det er du som er blitt negativ til konstruktiv kritikk. For du kaller konstruktiv kritikk for negativt. Når vi setter fingeren på eventuelle svakheter så kaller du det for negativ kritikk. Er jo bare tøys det.

For å kunne forbedre et produkt, eller skrote/skrinlegge det, så behøves kritisk sans.

Endret av G
Lenke til kommentar

Min tanke er vel mer i retning av andre materialer som plast. Glass er et eksempel som faller meg i hug. Vi har jo allerede begynt bygge veier oppå isolasjon bestående av ekspandert returglass, kalt Glasopor. Men der er neppe i nærheten av nok (retur-)glass til å begynne lage veidekke av det. 

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar

dere tror virkelig de ikke har tenkt på disse problemstillingene dere kommer med? LOL

har du tenkt på kyrne?

selvsagt, svarte gutten.

har de fått vann?

nei

har de fått høy?

nei

har du i det hele tatt lukket dem inn i fjøset?

nei

hva har du gjort med dem da?

jeg har tenkt på dem.

baby-crying-1024x710.jpg

Lenke til kommentar

Så flott at så mange er opptatt av plastavfall. Får håpe du ikke bare tenker på det men også praktiserer det og reduserer egen innkjøp og kast av plast. Prosjektet bruker plastavfall til et nyttig produkt.

Mange av kritikkene her besvares av FAQ på hjemmesiden, f.eks. om sustainability. Vegen er i første gang tenkt som sykkelveg og kan minske problemer med overvann og anleggsvirksomhet mm. Bare der er gode fordeler og store behov. Men det må selvfølgelig testes ut i praksis.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

De er fremdeles Hollendere. Jeg tror ikke jeg skal slå meg opp på piggdekksalg i Holland med det første. Tror heller ikke jeg skal flytte dit for å satse på en karriære som brøytebilsjåfør.

Dette høres ut som et konsept kokt opp av en optimistisk bachelorstudent uten praktisk erfaring, snappet opp av folk som ønsker å melke investorer for penger, og backet av folk som trenger positiv PR...

Du er kanskje ikke klar over det, men "Holland" er fellesbetegnelsen på to provinser i Nederland, "Noord en Zuid Holland". Hva var det egentlig du mente med innlegget ditt?

Produksjonsavdelingen og hovedkontoret til Wavin Nederland ligger i provinsen Overijssel, så Wavin er ikke et "hollandsk" selskap.

Forøvrig er piggdekk forbudt i Nederland, ikke bare i provinsene Nord- og Sørholland.

Ellers har mange mennesker jobb som brøytebilsjåfør i Nederland, de har så langt i år hatt mer snø enn Bergen f.eks., så hvis du har store ønsker om å jobbe som brøytebilsjåfør, så ville du hatt nok å gjøre på vinterstid. Hvis du går på Marktplaats.nl og søker etter sneeuwploeg, så finner du nok av brukte ploger du kan kjøpe til ditt eget brøytebilforetak.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...