Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

MYSQL

Anbefalte innlegg

Hallo!

Eg holder på å lage ein internettside, og eg har tenkt å ha eit forum på det!

Eg har sett på phpbb sitt forum. der står det at eg treng mysql. Eg skjøner ikkje kva dette er. Så kan noken forklara ka dette er og kva som må til for at eg skal kunne bruke det? Og treng eg eit web-hotell for å ha eit forum?

Eg har tenkt å få eit .com domene frå domeneshop.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hallo!

Eg holder på å lage ein internettside, og eg har tenkt å ha eit forum på det!

Eg har sett på phpbb sitt forum. der står det at eg treng mysql. Eg skjøner ikkje kva dette er. Så kan noken forklara ka dette er og kva som må til for at eg skal kunne bruke det? Og treng eg eit web-hotell for å ha eit forum?

Eg har tenkt å få eit .com domene frå domeneshop.

mysql er en gratis relasjonsdatabase. se www.mysql.com

Lenke til kommentar

Vel, du må jo først finne ut om du trenger mysql. Vet du noe om databaser? Hørt om Oracle? Både Oracle og Mysql er databasesystemer og med mindre du virkelig ikke har bruk for det så er det ingen vits i å tenke på det. Ganske mye å sette seg inn i dersom du ikke kan noe som helst fra før. Dersom du har adsl og pleier å ha pc´en din på 24/7 eller har muligheten til det så burde du sette opp en web-serve og da trenger du ikke å tenke på noe web-hotell. Da kjøres og lagres alt lokalt på din pc.

X.

Lenke til kommentar

MySQL er som ovenfor nevnt en datatbaseserver. Når den omtales som "gratis" betyr det at du fritt kan laste den ned og bruke den, men hvis du leier plass på et webhotel tar de fleste ekstra betalt for tilgang til en MySQL-server.

Hvis du ikke skal sette opp ting og tang selv er det ikke så vanskelig. De fleste webhotelleverandører lar deg bruke et browserbasert grensesnitt som lar deg peke og klikke for å opprette tabeller ol. Eventuelt kan du bruke et forumscript som oppretter alt det trenger på egenhånd.

For øvrig: Du trenger ikke et webhotell for å ha et forum, men du trenger en webserver som kjører PHP, ASP, JSP eller har mulighet for CGI. (PHP anbefales: gratis og svært kraftig.) Dette kan du fint konfigurere på din egen webserver hvis du har litt tid og/eller peiling. Men det enkleste er å betale 50-150 kr/mnd og leie plass på et webhotell.

Siden du spør antar jeg du er litt blank på disse tingene, så en nærmere forklaring er kanskje på sin plass. En vanlig HTML-side er lik hver gang den sendes ut. Altså trenger du bare en server som leser filen fra disk og sender den av gårde. Hvis du skal ha et forum vil sidene forandres hele tiden, og brukere sender flere data til serveren enn den vanlige "send meg fil ettellerannet.html" -melldingen. Altså må du ha et eller annet program på serveren som behandler innkommende data og setter sammen sidene som skal sendes til den som leser siden din. Dette kalles server side scripting, og kan gjøres på flere måter.

Den vanligste måten tidligere var å skrive et program som skrev ut de aktuelle sidene. Dette kompilerte du og la i en egen cgi-mappe på webserveren. Når Webserveren får beskjed om å vise en fil fra cgi-mappen vet den at den ikke skal sende ut selve filen, men kjøre den og sende resultatet som returneres.

De senere årene er det blitt mer og mer populært å bruke egne scriptingspråk som PHP og ASP. Dette funker nesten på samme måten, men i stedet for en kompilert programfil som kjøres er det et script som leses og tolkes i sanntid. Resultatet sendes til brukeren som html. For å få til dette må webserveren være utstyrt med en egen modul som tar seg av dette. I praksis er ikke den ene metoden nødvendigvis "bedre" enn den andre, men PHP er nok det enkeste å lære.

Lenke til kommentar

PHPBB-forumene KREVER PHP/MySQL støtte, dvs du MÅ ha det.

Det du gjør er å skaffer deg en gammel pc, med en 133mhz, 64mb ram, og en 5gb hdd (eller mer/bedre). Slenger inn FreeBSD. Det kan ikke være enklere å sette opp webserver med støtte for PHP og MySQL enn i FreeBSD. Om du følger mitt råd skal jeg gjerne veilede deg, og fortelle deg hvordan du får innstalert PHP/MySQL. Men selve inntstalasjonen av OS'et får du klare selv. www.freebsd.org/handbook er jo en god start.

Om dette høres kjipern ut, kan du jo bare kjøpe ett webhotell på domeneshop med det samme du kjøper domene!

Lenke til kommentar

Takk for svara.

Eg har skjekka dette med webhotell, og eg ser at det står at MYSQL er innkludert.

Korleis skal eg konfigurere det slik at forumet virker? Eg tvilar på at det berre er å laste opp forumet, så korleis gjer eg det?

Lenke til kommentar

PHP-filer er bare å laste opp, så funker det. Hvis serveren har installert PHP da, det har de aller fleste.

Som andre skriver, webhotell lever vanligvis med phpMyAdmin som gjør at du enkelt kan opprette databasen din over web. Så er det bare å fylle inn databaseopplysningen i PHP-filene. Dette er godt forklart i den vedlagte dokumentasjonen.

Lenke til kommentar
Eg har skjekka dette med webhotell, og eg ser at det står at MYSQL er innkludert.

Korleis skal eg konfigurere det slik at forumet virker? Eg tvilar på at det berre er å laste opp forumet, så korleis gjer eg det?

Som det står over så kan du bruke PhpMyAdmin som er ett kjekt program for redigering/oppretting/slettering etc. av databaser og tabeller. PHPBB-forumene krever en database (ikke for seg selv). Men phpbb har en bra manual som forklarer dette ;)

Lenke til kommentar

Hvis du er helt blank på SQL, PHP og slikt og du vil ha et forum ut på web anbefaler jeg at du benytter deg av en webhost som tilbyr Kontrollpanel med "Fantastico" - det lar deg automatisk installere PHPBB og andre forum uten å ha noe kunnskap om SQL eller PHP.

Eneste jeg vet om i Norge som tilbyr Fantastico i sine webpakker er disse folka her.

I USA finnes det en rekke som tilbyr webhosting med Fantastico. Søk på Google og du vil finne en rekke hosting leverandører.

Kristoffer

Lenke til kommentar
Hvis du er helt blank på SQL, PHP og slikt og du vil ha et forum ut på web anbefaler jeg at du benytter deg av en webhost som tilbyr Kontrollpanel med "Fantastico" - det lar deg automatisk installere PHPBB og andre forum uten å ha noe kunnskap om SQL eller PHP.

Eneste jeg vet om i Norge som tilbyr Fantastico i sine webpakker er disse folka her.

I USA finnes det en rekke som tilbyr webhosting med Fantastico. Søk på Google og du vil finne en rekke hosting leverandører.

Kristoffer

Tusen takk!

Det var akkuratt noke slikt eg var ute etter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...