Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC vil ikke starte. Dødt hovedkort?

Anbefalte innlegg

Heisann! 

Hadde et problem med at hver gang jeg prøvde å skru på PCen, så bare startet og stoppet den hele tiden til jeg holdt inne avknappen. Deretter startet PCen helt fint. Tenkte jeg skulle fikse dette problemet, så åpnet PCen for å resette CMOS og prøve med og uten diverse kompontenter.

Plutselig nå vil ikke PCen starte i det hele tatt. Viftene begynner å gå, deretter kommer det en slags metallisk klikkelyd fra PSU, som en bryter som slår seg av/på. Deretter slår den seg av igjen og prøver på nytt.

Har prøvd å koble ut absolutt alt av komponenter bortsett fra CPU og en minnebrikke. Har også prøvd en annen PSU og akkurat det samme skjer. 

Kan jeg konkludere i at hovedkortet har tatt kvelden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenkte ikke at nøyaktig hvilke komponenter jeg har var så viktig i dette tilfellet.

Hovedkortet det gjelder er et asus rampage v extreme. CPUen er en 5820k, og minnebrikken er en hyperx predator 2800MHz. 

Har prøvd å koble til en corsair RM850 og en mist 800W PSU. 

Har fjernet hovedkortet helt fra kabinettet for å utelukke kortsluttning. Er bare CPU, en minnebrikke(prøvd en og en), og PSU som er koblet til, men den blir fortsatt stående i en evig restart loop. Alt håp ute?

Lenke til kommentar

For det første så er det viktige for oss å vite mest mulig om komponenter etc da det er forskjellig hvordan man oppdaterer BIOS, OS, RAM, CPU etc som brukes.

Ellers niks, alt håp er ikke ute, men jeg vet ikke om det vil hjelpe å enten oppdatere BIOS eller nedgradere den. Dette kan du gjøre uten at HK er i gang, du trenger kun å ha PSU tilkoblet og at PSU er på. Ikke prøv å starte HK, bruk en annen PC og last ned den BIOS versjonen du vil prøve å flashe. Det hovedkortet har en egen USB port som kan brukes til å flashe BIOS UTEN at PC'en/hovedkortet er på. Jeg har selv brukt dennee måten å flashe BIOS på, og det funket fint for min del.

Du vil sikkert finne dette i manualen, men kort sagt laster du ned BIOS versjonen, legger den inn på en USB stikke, setter den inn i USB porten og trykker på en knapp bak på IO panelet. Et lys i knappen vil begynne å blinke, og når det slutter å blinke, er BIOS oppdatert (hvis jeg husker rett). Men for all del, les i manualen om dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tenkte ikke at nøyaktig hvilke komponenter jeg har var så viktig i dette tilfellet.

Hovedkortet det gjelder er et asus rampage v extreme. CPUen er en 5820k, og minnebrikken er en hyperx predator 2800MHz. 

Har prøvd å koble til en corsair RM850 og en mist 800W PSU. 

Har fjernet hovedkortet helt fra kabinettet for å utelukke kortsluttning. Er bare CPU, en minnebrikke(prøvd en og en), og PSU som er koblet til, men den blir fortsatt stående i en evig restart loop. Alt håp ute?

Hva som står på q-code når du prøver og starte pcen? Noen av led lysene ved siden av 24 pin kontakten som lyser?

Lenke til kommentar

For det første så er det viktige for oss å vite mest mulig om komponenter etc da det er forskjellig hvordan man oppdaterer BIOS, OS, RAM, CPU etc som brukes.

Ellers niks, alt håp er ikke ute, men jeg vet ikke om det vil hjelpe å enten oppdatere BIOS eller nedgradere den. Dette kan du gjøre uten at HK er i gang, du trenger kun å ha PSU tilkoblet og at PSU er på. Ikke prøv å starte HK, bruk en annen PC og last ned den BIOS versjonen du vil prøve å flashe. Det hovedkortet har en egen USB port som kan brukes til å flashe BIOS UTEN at PC'en/hovedkortet er på. Jeg har selv brukt dennee måten å flashe BIOS på, og det funket fint for min del.

Du vil sikkert finne dette i manualen, men kort sagt laster du ned BIOS versjonen, legger den inn på en USB stikke, setter den inn i USB porten og trykker på en knapp bak på IO panelet. Et lys i knappen vil begynne å blinke, og når det slutter å blinke, er BIOS oppdatert (hvis jeg husker rett). Men for all del, les i manualen om dette.

Takk! Jeg skal prøve å nedgradere BIOS.

Hva som står på q-code når du prøver og starte pcen? Noen av led lysene ved siden av 24 pin kontakten som lyser?

Det står 00 i et sekund før den restarter igjen. Ingen led som lyser ved 24 pin kontakten.

Lenke til kommentar

00 betyr vel dødt HK eller død CPU i form av at ingen svarer til systemet.

Sikker? Jeg mener at den alltid har startet på 00 før den deretter viser noe annet. Tror rett og slett bare den ikke rekker å gjøre noe mer før den restarter. Mulig jeg husker feil. 

USB flashback funket ikke. 

Har jo en knapp for å bytte BIOS også, og det hjelper heller ikke. 

Har allerede snakket med komplett og ordnet retur, så tror jeg bare sender det tilbake. 

Endret av GunnarGul
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...