Gå til innhold

Noen som kunne forklart meg hva sødme og fylde menes med whisky?

kanad3

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg sammenligner ofte det å smake/lukte på whisky med diktanalyse. (ikke få panikk nå) Likheten ligger i at det hele dreier seg om assosiasjoner, og det finnes ingen fasit.

Hva begrepene du nevner angir, så er det heller ingen fasit her, men her er hva jeg og de fleste andre legger i dem:

Sødme:

Tro det eller ei, men whisky kan faktisk være ganske søte saker. Jeg snakket en gang med en bartender på Jekyll's som hadde servert en veldig søt whisky til en familie som bestilte cognac, uten at de merket forskjellen.

Generelt vil whisky som har ligget på bourbonfat få preg av vanilje og sitrus, og være ganske lys, da det meste av bourbonfat er laget av amerikansk hvit eik. Whisky som har ligget på sherryfat, derimot, er ofte mørk (kommer an på hvor mange ganger fatet har vært brukt før) og har preg av krydder, brent sukker, og (selvsagt) sherry.

Det meste av sherryfat (men langt fra alt) er laget av europeisk rød eik. Dette kompliseres noe av at sherryfat ofte er 20-40 ganger så dyre som bourbonfat, i tom tilstand. Bourbon må av lovmessige grunner lagres på ferske tønner, så dermed er det masse brukte bourbontønner til salgs, mens verden drikker stadig mindre sherry, så disse blir sjeldnere og sjeldnere. Faktisk er det slik at en del sherry kun brukes til å lage sherryfat med, og aldri sendes ut til forbruker. På grunn av denne prisforskjellen vil en del whisky ofte lagres i all hovedsak på bourbonfat, og deretter få en periode (alt fra noen måneder til et par-tre år) på sherryfat.

Typisk bournbonlagret whisky: Glenlivet, Clynelish, Linkwood, Glen Grant, etc

Typisk sherrylagret whisky: Glenfarclas, Aberlour, Glendronach, Macallan, etc

Fylde:

På den ene siden kan man si at fylde er hvor "tykk" smaken er. Da vil for meg de fleste sherrylagrede whiskyer ha mer fylde enn de fleste bourbonlagrede - som ofte kan beskrives som litt "tynne" i smaken. Men denne definisjonen er ikke spesielt nyttig, synes jeg, så jeg foretrekker å heller bruke "kompleksitet".

En kompleks smak kan beskrives som en smak som endrer seg mens du har whiskyen i munnen, og jo mer du smaker på den. En enkel (og lite spennende smak) vil være en som ikke har mange ulike sider, en der du f.eks konkluderer med at "denne whiskyen smaker vanilje, og lite annet". En mer kompleks whisky kan beskrives som noe slikt som "røyk, sitrus, krydder og grønne urter, etterfulgt av kokte epler, tørket frukt og appelsinskall".

Ofte opererer man med et "smakskart" som har to akser:

X-aksen har "light" (lett) til venstre og "rich" (rik) til høyre.

Y-aksen har "delicate" (elegant) nederst og "smoky" (røyfull) øverst.

Dermed kan de fleste whiskyer plasseres et sted på dette "kartet". Vedlagt finner du et slikt med en god del whiskyer plottet inn.

Whisky tasting map.pdf

EDIT: Fikset noen språklige feil.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Jeg sammenligner ofte det å smake/lukte på whisky med diktanalyse. (ikke få panikk nå) Likheten ligger i at det hele dreier seg om assosiasjoner, og det finnes ingen fasit.

Hva begrepene du nevner angir, så er det heller ingen fasit her, men her er hva jeg og de fleste andre legger i dem:

Sødme:

Tro det eller ei, men whisky kan faktisk være ganske søte saker. Jeg snakket en gang med en bartender på Jekyll's som hadde servert en veldig søt whisky til en familie som bestilte cognac, uten at de merket forskjellen. Generelt vil whisky som har ligget på bourbonfat få preg av vanilje og sitrus, og være ganske lys, da det meste av bourbonfat er laget av amerikansk hvit eik. Whisky som har ligget på sherryfat, derimot, er ofte mørk (kommer an på hvor mange ganger fatet har vært brukt før) og har preg av krydder, brent sukker, og (selvsagt) sherry. Det meste av sherryfat (men langt fra alt) er laget av europeisk rød eik. Dette kompliserres noe av at sherryfat ofte en 20-40 ganger så dyre som bourbonfat, i tom tilstand. Bourbon må av lovmessige grunner lagres på ferske tønner, så dermed er det masse brukte bourbontønner til salgs, mens verden drikker stadig mindre sherry, så disse blir sjeldnere og sjeldnere. Faktisk er det slik at en del sherry kun brukes til å lage sherryfat med, og aldri sendes ut til forbruker. På grunn av denne prisforskjellen vil en del whisky ofte lagres i all hovedsak på bourbonfat, og deretter få en periode (alt fra noen måneder til et par-tre år) på sherryfat.

Typisk bournbonlagret whisky: Glenlivet, Clynelish, Linkwood, Glen Grant, etc

Typisk sherrylagret whisky: Glenfarclas, Aberlour, Glendronach, Macallan, etc

Fylde:

For meg er dette en kombinasjon av to ting: På den ene siden kan man si at fylde er hvor "tykk" smaken er. Da vil for meg de fleste sherrylagrede whiskyer ha mer fylde enn de fleste bourbonlagrede - som ofte kan beskrives som litt "tynne" i smaken. Men denne definisjonen er ikke spesielt nyttig, syne sjeg, så jeg foretrekker å heller bruke "kompleksitet". En kompleks smak kan beskrives som en smak som endrer seg mens du har whiskyen i munnen, og jo mer du smaker på den. En enkel (og lite spennende smak) vil være en som ikke har mange ulike sider, en der du f.eks konkluderer med at "denne whiskyen smaker vanilje, og lite annet". En mer kompleks whisky kan beskrives som noe slikt som "røyk, sitrus, krydder og grønne urter, etterfulgt av kokte epler, tørket frukt og appelsinskall".

Ofte opererer man med et "smakskart" som har to akser:

X-aksen har "light" (lett) til venstre og "rich" (rik) til høyre.

Y-aksen har "delicate" (elegant) nederst og "smoky" (røyfull) øverst.

Dermed kan de fleste whiskyer plasseres et sted på dette "kartet". Vedlagt finner du et slikt med en god del whiskyer plottet inn.

attachicon.gifWhisky tasting map.pdf

Wow tusen takk for at du tok deg tiden til å skrive alt dette! Føler jeg mye bedre forstår hva som menes nå og trenger ikke lenger å være helt forvirret av vinmonopolet. 

Lenke til kommentar

Wow tusen takk for at du tok deg tiden til å skrive alt dette! Føler jeg mye bedre forstår hva som menes nå og trenger ikke lenger å være helt forvirret av vinmonopolet. 

No problem. Har du flere spørsmål er det bare å komme med dem. Har du interesse for å lære mer om whisky vil jeg anbefale at di kjøper deg en bok av Dave Broom, og oppsøker whiskyklubber og -festivaler nær deg.

Lenke til kommentar

No problem. Har du flere spørsmål er det bare å komme med dem. Har du interesse for å lære mer om whisky vil jeg anbefale at di kjøper deg en bok av Dave Broom, og oppsøker whiskyklubber og -festivaler nær deg.

Kanskje jeg sender deg en PM etterhvert med noen ting og tang. Har ett spørsmål som hadde vært fint hvis du kunne svart på, men det er vel kanskje ikke sikkert. Jeg drakk for noen mnd siden johnnie walker red label og synes det er det verste jeg har drukket i hele livet mitt.. Den smakte veldig krydret og det ble bare ikke noe godt for meg i alle fall. Du vet vel ikke tilfeldigvis hva som var i denne? Skulle gjerne likt å visst hva som var i den slik at jeg kan unngå det i fremtidige kjøp.

Lenke til kommentar

Tja, Red Label inneholder whisky fra omtrent 40 ulike destillerier, og som alle andre blends er de først og fremst laget for å være like fra batch til batch. Jeg tviler på om du basert på at du ikke likte den kan finne ut hvilke bestanddeler du ikke liker. Til det påvirker de hverandre for mye.

Når det er sagt er jo Red Label en ganske billig blend også. Det kan hende du vil like de bedre og dyrere, om du prøver dem.

Lenke til kommentar

Tja, Red Label inneholder whisky fra omtrent 40 ulike destillerier, og som alle andre blends er de først og fremst laget for å være like fra batch til batch. Jeg tviler på om du basert på at du ikke likte den kan finne ut hvilke bestanddeler du ikke liker. Til det påvirker de hverandre for mye.

Når det er sagt er jo Red Label en ganske billig blend også. Det kan hende du vil like de bedre og dyrere, om du prøver dem.

Ja tenkte meg det. Har en liste med sånn 20 forskjellige whiskier jeg har lyst til å prøve ut som er litt dyrere. Var bare på ferie og ville ha en billig liten flaske med noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...