Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ugyldig førerkort, men ble frikjent.

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Ble i dag stoppet av politiet, dem fortalte meg at jeg kjørte uten gyldig førerkort.

Dette kom som et stort sjokk for meg da jeg har blitt frikjent for promille kjøring i både tingretten og i lagmannsretten. Det er også politiet som da har sendt meg førerkortet tilbake.

Jeg hadde ikke papirene på at jeg har blitt frikjent med meg i bilen, men sa at jeg har hadde dem hjemme. Så da biste jeg dem heller en link fra lovdata hvor dommen min var.

Eneste problemet der var at mitt fulle navn der er bytta ut med bokstaven A.

Etter mye om og men fikk jeg lov til og kjøre videre, og dem sa jeg skulle møte opp på politistasjonen en dag til uka og vise dem papirene på at jeg er frikjent. Må også ha med meg di papirene når jeg kjører bil i mellomtiden

Det jeg ikke forstår er hvorfor jeg må dra ned på politistasjonen selv og vise papirene. har dem ikke en egen database for dette? frustrerende og måtte ta fri fra jobben pga dette tullet.

Anonymous poster hash: 74fb5...0ed

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min umiddelbare tanke er at det er politiet som skal bevise din skyld, ikke du som skal bevise din uskyld. 

Min umiddelbare tanke er at du er ørlite grann naiv. Dette er standard politioppførsel mot "slasker" – de stanser, kontrollerer, de viser bort, de innbringer – alt for å trakassere og forstyrre dem som de ikke liker. Helt åpent drar de til og med rundt og snakker med huseiere for å overtale dem til ikke å leie ut til dem som politiet har i vrangstrupen.

Rettsstat? Ja, særlig! Trådstarter har intet valg, han må bare pisse politiet oppetter ryggen, ellers blir det aldri fred å få.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Er det ikke Juristen (politiadvokaten) som har plikt til og melde ifra om at jeg har blitt frikjent?

Ble først frikjent i mai, det var da politiet/juristen sendte meg førerkortet tilbake.

Dem anket så dommen til lagmannsretten i september, ble så frikjent igjen. Så total sett har det gått ca 7 måneder siden jeg fikk førerkortet tilbake.

Anonymous poster hash: 74fb5...0ed

Lenke til kommentar

Min umiddelbare tanke er at det er politiet som skal bevise din skyld, ikke du som skal bevise din uskyld.

Min umiddelbare tanke er at du er ørlite grann naiv. Dette er standard politioppførsel mot "slasker" – de stanser, kontrollerer, de viser bort, de innbringer – alt for å trakassere og forstyrre dem som de ikke liker. Helt åpent drar de til og med rundt og snakker med huseiere for å overtale dem til ikke å leie ut til dem som politiet har i vrangstrupen.

Rettsstat? Ja, særlig! Trådstarter har intet valg, han må bare pisse politiet oppetter ryggen, ellers blir det aldri fred å få.

At førerkortet hans er registrert ugyldig er da ikke politipatruljen som stoppet han sin skyld. Sånn sett har de jo vært fair i å la han kjøre videre uten at han kunne dokumentere at førerkortet var gyldig. Han har bare sannsynliggjort det, han kunne like godt vært flink å lyve. Dog burde dem, når de har gått så langt også ta seg bryet med å sjekke det opp selv istedet for å få han til å komme dit for å bevise det.

Utover det, så er vel å ta det litt langt å kalle meg naiv. Jeg er klar over at politiet kan ta seg enkelte friheter dem overhodet ikke burde. Jeg er også klar over at politiet kan være jævlig allright også. Har blitt stoppet flere ganger i trafikken med forskjellige mangler som medfører bot. Bla. piggdekk i slutten av juni. Har faktisk aldri fått bot for slike ting.

Jeg bodde faktisk hos en politimann to år, jeg brukte å røyke hasj den gangen. Aldri noe drama pga. det. Han kom til og med ned for å prate med meg en gang jeg var rusa. Rullebladet mitt er fortsatt rent. Det eneste jeg har er to fartsboter, og selv da synes jeg at politiet var ganske greie. Han ene gav jeg til og med en liten moralpreken på refleksbruk til komisk effekt.

Hvis disse folkene du skriver om, som plages med at politiet behandler dem som "slasker" faktisk er helt normale folk, så ja, da er det ikke rett på en flekk. Men jeg har en anelse, ut i fra det jeg selv har opplevd og sett hvordan andre opplever politiet. At disse folkene du skriver om sannsynligvis har oppført seg som noen drittunger når de har vært i kontakt med politiet. Da blir man behandlet der etter.

Uansett, det var en ganske heftig avsporing i forhold til det tråden handler om.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...