Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Panelovner som såvidt ikke når stikkontakt

Anbefalte innlegg

Kjøper du nye skjøteledninger i dag, og passer på at det er 2x1,5 mm2 ledning, bør det være uproblematisk å benytte disse, så lenge du ikke kobler mer enn en ovn på hver skjøteledning. På sikt bør du få elektriker til å installere nye stikk som er mer strategisk plassert.

En annen og bedre løsning er å kjøpe en ny og lengre power-kabel og bytte ut den korte. Sjekk om det er mulig å åpne der kabelen er koblet til ovnen. Det er noe krav om å være elektriker for å bytte sånt. Vet du omtrent hvor godt man må skru til lederne på en sånn kabel? Og huske å bruk strekkavlasteren, den bøylen som holder kabelen til ovnen og gjør at lederne ikke røskes ut om av skrufestet dersom noen skulle snuble i kabelen eller dra hardt i den.

Kanskje denne hvis lengden passer.

Koblingen i ovnene støpt inne eller kommer du til de? Bytt hele ledningen med en lengre. Ville brukt en skjøteledning som du linket til. Ikke noe stress å utføre selv. Selv om du ikke virket noe lysten på det.

Men ellers er det ikke noe problem å bruke skjøtelednignen du linket til eller en multipad permanent. Trenger ikke montere bokser i alle fall (verre en å bytte kabel).

Har vært innom leiligheten igjen og sjekket dette litt nærmere. Under er noen bilder:

post-44415-0-85174400-1482271123_thumb.jpgpost-44415-0-30443600-1482271127_thumb.jpgpost-44415-0-76226000-1482271144_thumb.jpgpost-44415-0-73787300-1482271130_thumb.jpgpost-44415-0-38167000-1482271134_thumb.jpgpost-44415-0-36861900-1482271137_thumb.jpgpost-44415-0-59232800-1482271140_thumb.jpg

Det ytterste "panelet" var enkelt å skru av, og under finner man den hvite kabelen som igjen har tre tynnere kabler i seg. Hva som er neste steg er jeg mer usikker på. Finnes det en idiotsikker guide der ute? Prøvde å skru ut de to skruene på boksen den hvite kabelen går inn i, men fikk ikke fjernet denne. Usikker på om det er nødvendig.

Noen som vet? Hadde satt umåtelig stor pris på tips om 1) hvordan jeg går frem videre og 2) hva slags kabel fra clas/jernia/enannenforhandler jeg kan bruke. Ledningen som er i ovenen er på ca 130 cm, så noe rundt 2 meter hadde nok vært optimalt (3 meter er ikke krise det heller, selv om det blir en del å gå på)

Endret av Cinemarxism
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 9 måneder senere...

Hei

Fant du noen løsning på problemet? Jeg har akkruat samme ovner og problem. Da jeg åpnet opp og skrudde ut alle synlige skruer så fikk jeg ikke ut styringsenheten.

Om det ikke lar seg gjøre å bytte ledning på panelovnen, hva er den beste måten å skjøte den på? Jeg tenker at det må finnes en boks som ligner på en lysbryter uten bryteren, hvor jeg kan klippe av ledningen og feste på en lengre kabel. Eller er det en elendig løsning?

Lenke til kommentar

Prøv å få selger til å betale for elektriker. Ovnene er ikke montert slik at de kan brukes på en lovlig måte. Du vinner ikke akkurat frem i retten (ubetydelig mangel), men det er det ikke sikkert selger tenker på.

Det er ikke ulovlig å bruke skjøteledning.
I følge eltilsynet som var på besøk hos meg er det ikke lov med skjøteledning til faste installasjoner, som varmeovner, kjøleskap etc.

Jeg hadde mikroovn på skjøteledning, og fikk klar beskjed om å få satt opp en kontakt til den.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...