Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Panelovner som såvidt ikke når stikkontakt

Anbefalte innlegg

Vi har nylig tredd inn i de gjeldsbetyngedes rekker og overtatt vår første egen bolig. Oppvarmingen av stue foregår primært ved hjelp av to panelovner som står under hvert sitt vindu (stua har også en eldgammel kaminovn som vi ikke har fått testet enda - men har ikke tro på at den er god til stort annet enn sluking av ved).

post-44415-0-72132500-1482013861_thumb.jpg

Hver av panelovnene er på 800W, og ser ut til å være av relativt ny dato (definitivt på denne siden av årtusenskiftet). Problemet med ovene, eller rettere sagt plasseringen av dem, er at ledningen såvidt ikke når nærmeste stikkontakt. Vi tenkte ikke over dette under visning, men ved nærmere ettertanke mener jeg å huske at tidligere eier hadde koblet ovenen til en skjøteledning (med flere innganger).

post-44415-0-96633900-1482013899_thumb.jpg

post-44415-0-14820200-1482014037_thumb.jpg

Først for noen dager siden når vi skulle koble ovnene til strøm selv, gikk det opp for oss at de ikke når frem. For den ene er det snakk om et manko på 30 cm, den andre kun 27...

Jeg har nok alltid, som tidligere eier, hatt et litt for avslappet forhold til brannsikkerhet. Har gjort noen søk på "panelovn" og "skjøteledning" og treffene er ikke akkurat betryggende. Men det virker som om det først og fremst handler om skjøteledninger med flere uttak som alle er i bruk, dvs. at overspenning er hovedsynderen.

Så det jeg lurer på er: er det en betydelig risiko knyttet til det å koble en panelovn til stikkontakten i veggen ved hjelp av en skjøteledning med kun én inngang? Hvis ikke, finnes slike i noen kortere lengde enn de tre meterne den minste varianten hos Clas Ohlson kommer i? Dersom svaret er at risikoen helt klart er der, er vel det eneste å gjøre å skru ned ovnene for så å skru dem opp igjen nærmere stikkontaktene.. Asymmetrien i forhold til vinduene vil være et minus, men det eneste alternativet (få installert nye stikkontakter?) regner jeg med koster mer enn vi har råd til akkurat nå..

Endret av Cinemarxism
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men det virker som om det først og fremst handler om skjøteledninger med flere uttak som alle er i bruk, dvs. at overspenning er hovedsynderen.

Overspenning (kraftig topp i spenningsnivået) har ikke noe med dette å gjøre. Det er høyt forbruk (watt) i kombinasjon med slitte kontakter (dårlig kontakt) som er hovedrisikoen.

Så det jeg lurer på er: er det en betydelig risiko knyttet til det å koble en panelovn til stikkontakten i veggen ved hjelp av en skjøteledning med kun én inngang?

Det er hovedsaklig slitte kontakter som er problemet. Slitte kontakter får man når man kobler noe ofte inn og ut av kontakten. Når man så kobler til noe med veldig høyt forbruk f.eks en 2000W ovn, så kan kontakten bli varm og brannfarlig. Å ha en dedikert kabel med ett uttal betyr at den vil stå i stikkontakten permanent, ikke tas ofte inn og ut. Da får du lite slitasje. Dessuten er vel de der ovnene relativt svake? 400W?

En annen og bedre løsning er å kjøpe en ny og lengre power-kabel og bytte ut den korte. Sjekk om det er mulig å åpne der kabelen er koblet til ovnen. Det er noe krav om å være elektriker for å bytte sånt. Vet du omtrent hvor godt man må skru til lederne på en sånn kabel? Og huske å bruk strekkavlasteren, den bøylen som holder kabelen til ovnen og gjør at lederne ikke røskes ut om av skrufestet dersom noen skulle snuble i kabelen eller dra hardt i den.

Kanskje denne hvis lengden passer.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Problemet med bruk av skjøteledninger er, som nevnt over, dårlige kontakter, og i noen tilfeller for svakt dimensjonerte ledninger, begge deler kan gi varmgang, som i ekstreme tilfeller kan føre til brann. Kjøper du nye skjøteledninger i dag, og passer på at det er 2x1,5 mm2 ledning, bør det være uproblematisk å benytte disse, så lenge du ikke kobler mer enn en ovn på hver skjøteledning. På sikt bør du få elektriker til å installere nye stikk som er mer strategisk plassert.

Lenke til kommentar

Det et først og fremst billige skøyteledninger/multikontakter med tynne ledninger (lave tverrsnitt) som er problemet. Slitte kontakter kommer i tillegg.

Hvis ovnen er 2000 watt bør du som minimum velge skøteledning med 1.5mm2 ledningstverrsnitt.

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar

Takker så mye for tips og korrigeringer :) Ovnene er forresten 800W.

En annen og bedre løsning er å kjøpe en ny og lengre power-kabel og bytte ut den korte. Sjekk om det er mulig å åpne der kabelen er koblet til ovnen. Det er noe krav om å være elektriker for å bytte sånt. Vet du omtrent hvor godt man må skru til lederne på en sånn kabel? Og huske å bruk strekkavlasteren, den bøylen som holder kabelen til ovnen og gjør at lederne ikke røskes ut om av skrufestet dersom noen skulle snuble i kabelen eller dra hardt i den.

Jeg er helt ubrukelig på sånt som dette, så det er neppe noe jeg vil få til (eller tør begi meg ut på). Men hvis det er krav om at man får gjort dette av elektriker har det vel kanskje ikke noe å si. Tror du det vil være rimeligere å få en elektriker til å bytte ut kabelen til ovnene (forutsatt at det er mulig på min modell, selvsagt) enn det er å få satt inn nye stikkontakter nærmere?

Blouberg: har du en link til boksen du brukte?

Zanta: Hva vil "2x1,5 mm2 ledning" si? Titter f.eks på denne fra Clas Ohlson, den skal være "3G1,5 mm²." Er denne da trygg nok (siden tallet før millimetermålet > 2)?

Blir nok enda litt gjerdesitting på meg. Takker igjen, dere er en hjelpsom gjeng!

Lenke til kommentar

Det fenomenet handler mer om at varmen ikke unnslipper, f.eks i støvsugere og likende. Dette kan føre til termisk runaway.

En kveil på f.eks tjue turns med luft som kjerne danner en induktans som for alle formål er neglisjerbar og bare marginalt høyere enn induktansen kabelen allerede har i seg selv.

Edit: ... og i kabelen vil begge fasene være tilstede og kansellere magnetfeltet. Ingen magnetfelt - ingen induktans.

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Zanta: Hva vil "2x1,5 mm2 ledning" si? Titter f.eks på denne fra Clas Ohlson, den skal være "3G1,5 mm²." Er denne da trygg nok (siden tallet før millimetermålet > 2)?

3G1,5 mm2 viser at ledningen har 3 ledere (også jordleder), og 1,5 mm2 er kabletversnitttet. Du må se om både dine uttak, og støpslene på ovenene, kan brukes i jordet skjøteledning. Hvis ikke, må du finne en uten jording.

Lenke til kommentar

3G1,5 mm2 viser at ledningen har 3 ledere (også jordleder), og 1,5 mm2 er kabletversnitttet. Du må se om både dine uttak, og støpslene på ovenene, kan brukes i jordet skjøteledning. Hvis ikke, må du finne en uten jording.

Uttakene (dette er det samme som jeg omtaler som "stikkontakt" - dvs. den hvite boksen som henger på veggen?) er jeg ganske sikker på at er ujordede (som det fremgår av bildene i første innlegg over har de ikke to sånne metallpinner - det er vel tilstrekkelig til å slå fast at de ikke er jordet?). Støpselet på ovnen tror jeg er jordet, det har i hvert fall to slike pinner.

Jordede støpsel passer inn i ujordede uttak - men ikke motsatt, om jeg har forstått det riktig? Dvs. at dersom støpselet på ovnen lar seg koble til en jordet skjøteledning så er dette i seg selv tilstrekkelig for å slå fast at støpselet på ovnen er laget for jordet uttak? Men er det noen farer knyttet til det å koble en jordet skjøteledning til et ujordet uttak? Hvis det er tilfellet, er det da tryggere å koble utstyr med jordet støpsel til en ujordet skjøteledning som igjen kobles til et ujordet uttak?

Begynner å demre for meg hvor grønn jeg er på disse greiene, et lite under at jeg ikke har opplevd brann der jeg har bodd tidligere mtp. hvor ukritisk jeg har fulgt "hvis det lar seg presse inn i en stikkontakt er det sikkert trygt nok"-filosofien. Takker igjen for voksenopplæringen.

Endret av Cinemarxism
Lenke til kommentar

..eventuelt snu ovnene oop/ned :)

Nei.

Den prakiske grunnen er at man ikke når knappene hvis de er på toppen.

Den tekniske grunnen er at luftgjennomstrømmingen blir feil og kan gi overoppheting, og termostaten vil ikke fungere riktig.

Neivel.

Da snur vi ovnene med fronten mot veggen.

Lenke til kommentar

alternativet (få installert nye stikkontakter?) regner jeg med koster mer enn vi har råd til akkurat nå..

Tja, dersom du kan godta korte strekk med utenpåliggende kabel langs list fra eksisterende kontakt til en ny utenpåliggende kontakt, vil jeg anslå at det kan koste fra ca 1000 kr per punkt. Kanskje litt mer for første punkt, og fallende pris per punkt, dersom installatøren ikke tar pris per punkt, men for materiell og for hver time arbeid, inkludert kjøring.

Lenke til kommentar

... Men er det noen farer knyttet til det å koble en jordet skjøteledning til et ujordet uttak?

Nei, ikke i dette tilfellet. Det som betyr noe er om den faste installasjonen har jordet kontakt eller ikke, og ut fra bildet ser vi at det ikke er jord.

Ovnen har jordet kontakt, den kan da også brukes på rom med jordet anlegg. Som f.eks kjøkken.

Lenke til kommentar

Koblingen i ovnene støpt inne eller kommer du til de? Bytt hele ledningen med en lengre. Ville brukt en skjøteledning som du linket til. Ikke noe stress å utføre selv. Selv om du ikke virket noe lysten på det.

Men ellers er det ikke noe problem å bruke skjøtelednignen du linket til eller en multipad permanent. Trenger ikke montere bokser i alle fall (verre en å bytte kabel).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...