Joey80 Skrevet 17. desember 2016 Del Skrevet 17. desember 2016 Hei har en liten sak jeg kunne trenge litt hjelp til. jeg har nå et oppsett med deling av internett til leietaker. men jeg er ikke så fornøyd med oppsettet. pga jeg har et media senter der bilder og musikk deles over lan. å pga. mitt oppsett finner leietaker mine ting. vi er jo på samme lokale nett, lurte på om og sette opp to nettverk via en router. eller dele nettet opp i 2 på en måte. tenkte på kanskje 2 subnettverk. men dette har jeg aldrig gjort. håper noen kan guide meg i det beste valget. har et bilde av mitt oppsett. bilde av oppsett ligger i vedlegg. takk på forhand Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 17. desember 2016 Del Skrevet 17. desember 2016 kjøp router med gjestenettverk som mulighet Lenke til kommentar
Joey80 Skrevet 18. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2016 kjøp router med gjestenettverk som mulighet vel, takker for kommentaren men. jeg vet jo at det finnes altarnativer ut i fra det jeg har. foresks. ha mitt lokale nett på 10.0.0.XX med subnett 255.255.255.0 så har jeg leietager på 192.168.1.xx med subnett 255.255.254.0 jeg vet bare ikke hvordan jeg setter det opp Lenke til kommentar
j-- Skrevet 18. desember 2016 Del Skrevet 18. desember 2016 Først og fremst må du ha en ruter som støtter flere subnett, og gjerne VLAN. Så må du ha en ruter som kan blokkere trafikk mellom subnettene/VLAN-ene - både IPv4 og IPv6. Dette kan løses med "gjestenettverk" på en del bedre consumerrutere, som "flageborg" nevner. Hvorfor kjøre /23 (nettmaske 255.255.254.0) på leietagerens nett? Mye enklere om du kjører /24 (255.255.255.0) da det er enklere å forstå seg på for de som ikke kan så mye nettverk. Hvordan dette settes opp i praksis er ulikt fra routerprodusent til routerprodusent, men teorien er den samme. 2 Lenke til kommentar
Joey80 Skrevet 18. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2016 Først og fremst må du ha en ruter som støtter flere subnett, og gjerne VLAN. Så må du ha en ruter som kan blokkere trafikk mellom subnettene/VLAN-ene - både IPv4 og IPv6. Dette kan løses med "gjestenettverk" på en del bedre consumerrutere, som "flageborg" nevner. Hvorfor kjøre /23 (nettmaske 255.255.254.0) på leietagerens nett? Mye enklere om du kjører /24 (255.255.255.0) da det er enklere å forstå seg på for de som ikke kan så mye nettverk. Hvordan dette settes opp i praksis er ulikt fra routerprodusent til routerprodusent, men teorien er den samme. vel jeg har... P8702N - Router fra telenor når jeg logger meg inn på routeren finner jeg dette. da går det vel ann... det jeg kan endre på i vlan er... LAN1 TAG operation : Unchange, add, remove, remark 802,1P Mark: 0 til 7 VLAN ID Lenke til kommentar
Eyvind Skrevet 4. januar 2017 Del Skrevet 4. januar 2017 Har du funnet ut noe mer om dette? Jeg har samme problem og tenkte å opprette et eget VLAN for leietager, men jeg er usikker på om mitt og leietagers VLAN automatisk isoleres fra hverandre, men at begge VLAN fortsatt har internettilgang. Og du skriver at dekoderen må være plugget direkte i router, er dette noe du har fått bekreftet av Telenor? Lenke til kommentar
Rim Skrevet 4. januar 2017 Del Skrevet 4. januar 2017 Du kan gå til network setting og lage en interface group der, der du setter f.eks. LAN port 4 til "Naboen" og så vil den dukke opp under Home network. Problemet er at den vil rute mellom ditt nettverk og naboens, så det eneste du blokker er egentlig broadcast pakker og andre ikke-rutbare protokoller. Lenke til kommentar
datageni Skrevet 30. januar 2017 Del Skrevet 30. januar 2017 Har sette slike problem dukker opp mange ganger her på forumet. Hvorfor er det ingen som anbefaler å finne frem en gammel trådløs switch og kjøre en patchekabel i den, skriver gateway til modemet og endrer dhcp som utleveres til "subnettet" til det man ikke bruker i "primær-nettet". Viss du bruker 10.x.x.x så lever subnett ut 192.x.x.x. Det burde vell være en simpel sak? Regner med dmz fra modem til switchens IP kan brukes viss subnettet absolutt må ha en åpen port. Men selvfølgelig. Det må gjøres vanskeligere enn det? Lenke til kommentar
Rim Skrevet 1. februar 2017 Del Skrevet 1. februar 2017 Har sette slike problem dukker opp mange ganger her på forumet. Hvorfor er det ingen som anbefaler å finne frem en gammel trådløs switch og kjøre en patchekabel i den, skriver gateway til modemet og endrer dhcp som utleveres til "subnettet" til det man ikke bruker i "primær-nettet". Viss du bruker 10.x.x.x så lever subnett ut 192.x.x.x. Det burde vell være en simpel sak? Regner med dmz fra modem til switchens IP kan brukes viss subnettet absolutt må ha en åpen port. Men selvfølgelig. Det må gjøres vanskeligere enn det? Nå vet jeg ikke helt hva en trådløs switch er eller poenget med den. Du kan fint lage flere subnet og dele ut IP til forskjellige subnet fra ruteren din, men problemet er som sagt at de fleste rutere ruter mellom de forskjellige LAN subnettene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå