Gå til innhold

LG Ultrafine 5K til bilderedigering, er dette en god skjerm?

Anbefalte innlegg

Hei,

Ser at Apple og LG har samarbeidet om skjerm tilpasset MBP( LG Ultrafine 5K). Jeg driver i all hovedsak med bilderedigering, og ser for meg at denne hadde egent seg svært godt til det, i tillegg til at den kan virke som en hub, med alle utgangene, samtidig som den forsyner MBP med strøm.

Er det noen som har gjort seg noen tanker omkring hvor god denne skjermen er i forhold til andre skjermer i markedet som kan sammenlignes i samme prisleie? 

Endret av allak
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke sett noen seriøs test av LG Ultrafine 5K ennå, men at den er beregnet på nettopp MBP - og vil fungere fint sammen med denne - er det liten tvil om.

Personlig har jeg sans for matte skjermer, men det er en smakssak. Når det gjelder 5K så synes jeg generelt at flere piksler er bedre, men 5k på en 27-tommers skjerm gir en pikseltetthet som "ikke skader", men du ville nok hatt mer igjen for 5K på en litt større skjerm. Tror nok 4K eller selv "gammel" 27-tommer standard på 2560 x 1440 vil fungere omtrent like bra med den skjermstørrelse, men hva som finnes av andre gode 27-tommere har jeg ikke oversikt over.

Til slutt litt om fargerommet. Ser LG (og Apple) satser på det de kaller P3 i stedet for Adobe RGB (aRGB) som fargerom hvis du skal ha noe større enn sRGB. aRGB har jo vært nærmest standard for wide gamut skjermer for foto en stund, mens P3 visstnok skal være mye/mer brukt for video.

Vet ikke hvorfor Apple har gjort dette valget, men det er uansett et mye større fargerom enn sRGB som har vært eneste alternativ fra Apple en stund nå. P3 og aRGB er omtrent like store fargerom så jeg ser egentlig ikke P3 som noen ulempe, men det er litt forskjøvet i forhold til aRGB og dermed litt sterkere på noen farger og litt svakere på andre.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Takk for synspunkter og betraktinger omkring skjerm og fargerom.

Jeg har alltid hørt mye godt om Imac skjermen, og slik som jeg forstår det skal denne LG-versjonen være enda hakket bedre, så det bør være lovende.

Så var dette med blank/matt skjerm.  Jeghar selv matt skjerm i dag og er fornøyd med det og har ikke noe særlig erfaring med glatt, men mulig dette er en vanesak. Jeg har ikke 100% prosent kontroll over lyset, men tror jeg har såpass kontroll at gjennskinn etc ikke blir noe problem.

Om jeg har fortsått det riktig, Kan for eksempel  en ekstern hdd stå permanent tilkoblet skjermen og at filene kan flyttes  mellom mbp og ekstern hdd (med god hastiighet)når mbp er tilkoblet skjermen med thunderbolt. Så om dette stemmer er det mye praktiske goder ved at den er så intigrert med mbp, men det hjelper lite om den ikke leverer til bildebehandling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...