penguintro Skrevet 17. desember 2016 Del Skrevet 17. desember 2016 Jeg har tenk på å skaffe ekstra lys til min motorsykkel (mellom tung). Hva for regler er det som gjelder. Kommer fra Sverige, er ikke så veldig mange regler for ekstra lys for bil og mc. Har hørt at det er strenge regler for ekstra lys i Norge Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 19. desember 2016 Del Skrevet 19. desember 2016 Når og i hvilket land er motorsykkelen din registrert første gang? Lenke til kommentar
penguintro Skrevet 20. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2016 Når og i hvilket land er motorsykkelen din registrert første gang?1960 Sverige Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 20. desember 2016 Del Skrevet 20. desember 2016 Rent praktisk bør du ikke blende noen. Xenon i reflektor beregnet på halogen/glødepærer gir f.eks. så mye strølys at du vil blende både bilister og motorsyklister imot også. Xenon er kun tillatt på MC'er som har dette fra fabrikk. LED-lykter ekstra som du bruker sammen med fjernlys kan være en god løsning. Fjernlys skal ikke brukes konstant ved lanesplitting osv (virker mot sin hensikt faktisk, bilistene blir blendet av å se på "solen" i speilet og vil rette blikket bort fra speilet). https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_28#KAPITTEL_28 Kort fortalt div regler om plassering, maks lyseffekt, definert lyskjegle (ikke strølys som blender) og E-merking. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 20. desember 2016 Del Skrevet 20. desember 2016 (endret) Er motorsykkelen uten sidevogn og under 100 cm bred? Endret 20. desember 2016 av mobile999 Lenke til kommentar
penguintro Skrevet 20. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2016 (endret) Er motorsykkelen uten sidevogn og under 100 cm bred? Ja Endret 20. desember 2016 av penguintro Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 21. desember 2016 Del Skrevet 21. desember 2016 Jeg har lest gjennom forskriften. Det er § 28-3 og § 28-9 som gjelder for din motorsykkel. Her har jeg forsøkt å plukke ut det jeg mener er relevant for montering av ekstralys framover på din motorsykkel: § 28-3.Generelt om lysutstyr (Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke for kjøretøy som omfattes av § 28-1 og § 28-2) 1. Kjøretøy må ikke ha andre lykter eller refleksanordninger enn de som er påbudt eller tillatt etter kap. 28. (...) 4. Lykter eller refleksanordninger (unntatt på motorsykkel med sidevogn) som har samme funksjon og som det er to eller flere av, skal være montert i et like antall og parvis være plassert jevnhøyt, en på hver side og i like stor avstand fra kjøretøyets ytterste kanter. Lysene eller refleksene fra disse skal ha samme farge og tilnærmet samme lysstyrke. Lykter som har samme funksjon, må være koplet slik at de bare kan lyse samtidig. 5. Den samlede lysstyrke for fjernlyslykter som kan lyse samtidig må være mindre enn 225.000 candela (tilsvarende 360 lux i en avstand av 25 m fra lykten). (...) 10. Lykter og refleksanordninger skal være solide og mest mulig støv- og vanntette. De skal være slik konstruert og så godt festet til kjøretøyet at vibrasjon eller utilsiktet endring av lyktenes stilling ikke finner sted. Lykter som gir nærlys, kurve-/tåkelys eller ryggelys, må være slik innrettet at de kan innstilles nøyaktig på sikker måte (...) 13. Pærer til lykter skal være godkjent og merket i henhold til ECE-reg.nr. 37 eller annen standard med tilsvarende krav, f.eks. e-merket. (...) § 28-9.Lysutstyr som to- og trehjulede motorvogner og sidevogn til motorsykkel kan ha (Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke for kjøretøy som omfattes av § 28-2) 1. To- og trehjuls motorvogn og sidevogn til motorsykkel kan ha retningslys, nødsignallys, kjørelys, hjelpefjernlys, kurve-/tåkelys, lyshorn, markeringslys, hvite refleksanordninger foran, gule refleksanordninger på sidene, svakt lysende eller belyste reklameskilt e.l., ryggelys, tåkebaklys og lykt(er) innvendig for belysning av instrumenter og belysning i person-/godsrom. Parkeringslys som nevnt i direktiv 77/540/EØF kan også tillates. 2. To- og trehjuls motorvogn med bredde ikke over 100 cm kan ha enten en eller to lykter som gir kjørelys og en lykt som gir hjelpefjernlys. Benyttes to lykter som gir kjørelys, skal disse lyse sammen med nærlyset og avstanden mellom dem skal være minst 40 cm. Avstanden fra lykter for kjørelys til lykt for nærlys må være større enn 10 cm. (...) På to- og trehjuls motorvogn skal, hvis det benyttes en lykt som gir kjørelys og en lykt som gir kurve-/tåkelys, lyktene være plassert slik at avstanden fra den lysende flates ytterkant til kjøretøyets ytterste kant er like stor til begge sider. (...) Parkerings lys som nevnt i direktiv 77/540/EØF kan også tillates. 3. For øvrig må forannevnte lykter og refleksanordninger oppfylle de krav som er angitt for hver av dem i § 28-4 nr. 5, 6 og 11 og § 28-5 nr. 1, nr. 3-7 og nr. 9-11. (...) 5. To- og trehjuls motorvogn og sidevogn til motorsykkel kan ha en eller to lykter foran som gir hvitt parkeringslys, når kjøretøyet har bredde ikke over 100 cm. Dersom det brukes én lykt som nevnt, skal den oppfylle de krav som er angitt i nr. 5.1-5.6, men dersom det brukes to slike lykter, må de oppfylle de krav som er angitt i § 28-6 nr. 3. 5.1 Lyset fra lykten skal være synlig innenfor en vertikalvinkel fra minst 15° over til minst 15° under horisontalplanet gjennom lyktens sentrum, og innenfor en horisontalvinkel på minst 80° til hver side målt fra vertikalplanet gjennom lyktens sentrum som er parallelt med kjøretøyets lengdeakse. 5.2 Lyset fra lykten skal i ethvert punkt som ligger innenfor det området hvor lyset er synlig, ha en styrke som er mindre enn 60 candela. Rett fremover skal lysstyrken fra lykten være 4 candela eller mer, og 2 candela eller mer for moped. Utover mot ytterbegrensningene av det området som lyset skal være synlig innenfor, kan lysstyrken gradvis avta til 0,05 candela. 5.3 Lykten skal ha en lysende flate fremover som er 30 cm² eller mer. Lykter som er E-merket kan dog godkjennes selv om kravet til arealet ikke er oppfylt. 5.4 Lykten skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den lysende flaten er 40 cm eller mer, men høyden fra vegbanen til øverste kant av den lysende flaten skal være mindre enn 150 cm. Målene skal tas når kjøretøyet er ubelastet. 5.5 Lykten skal være plassert slik at avstanden fra den lysende flates ytterkant til kjøretøyets ytterste kant er like stor til begge sider. 5.6 Lykten skal være koplet slik at den alltid lyser når fjernlys, nærlys, baklys, lys for kjennemerke, hjelpefjernlys, kurve-/tåkelys, markeringslys eller tåkebaklys er tent. (...) "(...)" = fjernet ikke-relevant tekst Det er min tolkning at du kan montere på din motorsykkel: en eller to kjørelys et ekstra fjernlys ("hjelpefjernlys") kurve-/tåkelys markeringslys og kanskje ekstra parkeringslys (jeg har ikke lest i direktiv 77/540/EØF ennå). Hvilke krav som gjelder de ulike lysene må man evt se nærmere på. Siden forskriften/reglene er kompliserte så er det dessverre mulig at feiltolkning kan forekomme. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå