Vannlinjen Skrevet 17. desember 2016 Del Skrevet 17. desember 2016 Er fra Østlandet og har merket meg at jeg sier: sovi (sovet), drivi (drevet), liggi (ligget) osv. Nå vet jeg ikke om andre i min omgangskrets også bruker denne endelsen, men hvor utbredt er egentlig dette? Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 17. desember 2016 Del Skrevet 17. desember 2016 Godt spørsmål. Jeg brukte ofte i-endelser i min oppvekst i Akershus. Men jeg kjenner det bruker det litt mindre etter å ha bodd i oslo en del år. Er helt ubevisst.Aner ikke hvor utbredt det er, interessant spørsmål. Håper noen vet noe mer om dette Lenke til kommentar
Vannlinjen Skrevet 20. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2016 Godt spørsmål. Jeg brukte ofte i-endelser i min oppvekst i Akershus. Men jeg kjenner det bruker det litt mindre etter å ha bodd i oslo en del år. Er helt ubevisst. Aner ikke hvor utbredt det er, interessant spørsmål. Håper noen vet noe mer om dette Interessant! Jeg finner ikke så mye om dette på Google. Nå kan det godt hende det heter noe annet enn i-endelser. Hmm, hadde vært kjekt med noen som kunne ha uttalt seg litt som det her Lenke til kommentar
Mr.Crypto Skrevet 20. desember 2016 Del Skrevet 20. desember 2016 Harru vært i Fredrikstad ? Høres ut som fredrikstaner dialekt det der ! Du vet, gummipæler osv 1 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 20. desember 2016 Del Skrevet 20. desember 2016 Dette er sterk verbbøying med perfektum partisipp på -i. Fins i dialektene over det meste av landet og i nynorsk, men etter den nye nynorskrettskrivinga skrives endinga med e (før var det valgfritt: har sovi eller har sove). 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå