Gå til innhold

I dag bruker nesten alle selvkjørende biler deres teknologi: Nå melder de om et gjennombrudd

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-245639

Hva er gevinsten av lidarsensorer dersom de blir tildekket av fuktig regnvær og dets vanndråper. Burde ikke sensorblandingen inneholde noe annet enn kun lidarer da?

Jeg tror at i fremtiden vil vi ha sensorer som dekker hele lydspekteret. Pluss sensorer for varme, fuktighet og ting vi ellers ikke har tenkt på.

Lenke til kommentar

Hva er gevinsten av lidarsensorer dersom de blir tildekket av fuktig regnvær og dets vanndråper. Burde ikke sensorblandingen inneholde noe annet enn kun lidarer da?

Regn eller stupmørkna, radaren ser. Pepperspray blender ikke IR kamera med gode mansjetter, men kan virke som ei floge på eit glas når linsa har eit anna fokus. Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Kommer selvsagt an på hvilevinkelen på det plan regndråpen ligger. Men, jeg har da sett regndråper som er søtrre enn en halv centimeter.

chip-on-ruler.300x169.jpg

Tenk en regndråpe som dekker hele den røde firkanten. Lys brytes jo i overflate vann-luft. Så bildet lidaren skaper kan jo risikeres å være helt forvrengt. Da må computeren være intelligent nok til å vite det, og så stoppe kjøretøyet.

Lyd som ekstrasensor, som i ekkolokalisering høres faktisk plausibelt ut. Fint bidrag CrvenaZvezda.

Et alternativ måtte være at de har så mange av de røde lidar-firkantene at regndråper kun tar ut noen av sensorene, men at det er nok sensorer til å kunne tolke en situasjon. Vitenskap om plassering av en slik sensor på kjøretøy blir jo også viktig å tilegne seg.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, hvor ofte har de regn i solrike California eksempelvis (Silicon Valley). Sikkert en skrue som har tenkt på det, men hvor mye er det vektlagt?

Er det ikke først nå at lidarer er blitt så små at regn utgjør en trussel? Jeg husker helst et slikt utseende på lidarer på konseptmodellen til et av selskapene, og der utgjør kanskje ikke regn en like stor trussel:

https://www.google.no/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=red%20alert%20prism%20tower

prism_tower5_1.png

family.png

https://en.wikipedia.org/wiki/Velodyne_Inc.

Endret av G
Lenke til kommentar

Ja, hvor ofte har de regn i solrike California eksempelvis (Silicon Valley). Sikkert en skrue som har tenkt på det, men hvor mye er det vektlagt?

https://en.wikipedia.org/wiki/Velodyne_Inc.

Folk som driver med forskning og utvikling er ikke idioter, de vet at regn finnes, selv om det er lite regn der de bor. Det er antakelig vektlagt ganske mye, jeg skjønner ikk helt hvorfor så mange tror at eksperter innen et tema overser de enkleste motforestillinger.

AtW

AtW

• Liker 5
Lenke til kommentar

Det finnes løsninger på det. Slik f.eks:

Spinnende vindu:

csm_Visiport_Anwendung_095613afb7.jpg

Det brukes på blant annet CNC maskiner hvor kjølevæske og spon spruter over alt, og på fiskebåter i dårlig vær.

Eller noe så enkelt som viskere slik som på frontruta.

Endret av StormEagle
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Folk som driver med forskning og utvikling er ikke idioter, de vet at regn finnes, selv om det er lite regn der de bor. Det er antakelig vektlagt ganske mye, jeg skjønner ikk helt hvorfor så mange tror at eksperter innen et tema overser de enkleste motforestillinger.

Ekspertene tenker nok på mye, men nå er det ikke de som presenterer produktene. Selgere og PR personer har en tendens til å overselge produktene sine, for eksempel ved å presentere ting som om de vil fungere universalt selv om de har informasjon om at det er en del problemområdet som må finnes ut av. Synes det er sundt at folk er skeptiske, for det er mange lite gjennomtenkte produkter der ute. Hvis du ønsker ett eksempel sjekk ut for eksempel solar roadways. 

Lenke til kommentar

Det finnes løsninger på det. Slik f.eks:

Spinnende vindu:

csm_Visiport_Anwendung_095613afb7.jpg

Det brukes på blant annet CNC maskiner hvor kjølevæske og spon spruter over alt, og på fiskebåter i dårlig vær.

Eller noe så enkelt som viskere slik som på frontruta.

Gode poenger til begge dere:

Googles "Project Soll" bruker radar som er supernøyaktig i forhold til lyssensorer som kan forstyrres på mange måter.

Solid State betyr ganske enkelt at enheten ikke har bevegelige deler. (Derav også SSD - Solid State Disk) Byrde vært forklart i artikkelen.

Endret av G
Lenke til kommentar

Googles "Project Soll" bruker radar som er supernøyaktig i forhold til lyssensorer som kan forstyrres på mange måter.

Solid State betyr ganske enkelt at enheten ikke har bevegelige deler. (Derav også SSD - Solid State Disk) Byrde vært forklart i artikkelen.

Hva mener du med supernøyaktig i forhold til lyssensor? Lidar er på mange måter mer nøyaktig enn radar. Velodyne-lidarene har en feks nøyaktighet på +- 0.3 cm i avstand, men dette er kun fordi de ønsker å begrense datamengden i målingene. I tillegg har laser den fordelen at man kan konsentrere en stråle, og få en måling på et mye mindre punkt enn med en radar.

Men ja, radar er helt klart mer robust mot vær og vind for eksempel, og det er jo en grunn til at radar allerede brukes så mye på biler i dag.

Lenke til kommentar

Ekspertene tenker nok på mye, men nå er det ikke de som presenterer produktene. Selgere og PR personer har en tendens til å overselge produktene sine, for eksempel ved å presentere ting som om de vil fungere universalt selv om de har informasjon om at det er en del problemområdet som må finnes ut av. Synes det er sundt at folk er skeptiske, for det er mange lite gjennomtenkte produkter der ute. Hvis du ønsker ett eksempel sjekk ut for eksempel solar roadways. 

Det er ikke vanlig konsumenter som kjøper disse produktene, det er bilprodusenter. Nå skal jeg ikke si de alltid gjør det rette valget, men de lar seg neppe lure av totalt urealistiske produkter som ikke fungerer i praksis (ihvertfall ikke særlig ofte)

AtW

Lenke til kommentar

Det er ikke vanlig konsumenter som kjøper disse produktene, det er bilprodusenter. Nå skal jeg ikke si de alltid gjør det rette valget, men de lar seg neppe lure av totalt urealistiske produkter som ikke fungerer i praksis (ihvertfall ikke særlig ofte)

AtW

Vet ikke helt jeg, har en auris på jobb hvor flere funksjoner blir deaktivert når det snør, og kjørte også nylig en volvo v40 som sensorene gikk bananas på etter en natt med nedbør etterfulgt av lav temperatur(pipeorkester når skulle rygge).

Lenke til kommentar

AtW

Vet ikke helt jeg, har en auris på jobb hvor flere funksjoner blir deaktivert når det snør, og kjørte også nylig en volvo v40 som sensorene gikk bananas på etter en natt med nedbør etterfulgt av lav temperatur(pipeorkester når skulle rygge).

Det er ikke kritiske funksjoner, tror du virkelig i fullt alvor de kommer til å lage en selvkjørende bil som ikke funker når det regner?

AtW

Lenke til kommentar

Det er ikke kritiske funksjoner, tror du virkelig i fullt alvor de kommer til å lage en selvkjørende bil som ikke funker når det regner?

AtW

Jeg tror selvkjørende biler ikke vil bli lovlige i Norge på veldig lang tid, når det skjer tror jeg vi har helt annen teknologi enn det man snakker om i artikkelen.

Så vil jeg minne deg på hva nivå 4 selvkjørende biler har som definisjon(i følge SEA):

"Level 4: The automated system can control the vehicle in all but a few environments such as severe weather. The driver must enable the automated system only when it is safe to do so. When enabled, driver attention is not required."

Så, ja, vi vil se selvkjørende biler som ikke vil fungere under alle forhold.

Lenke til kommentar

Påstanden "det vil ikke fungere i alle forhold" er en helt annen enn "et moderat regnfall gjør at bilen ikke fungerer".

AtW

men ingen har lagt fram den påstanden om at moderat regnfall gjør at bilen ikke fungerer... det nærmeste du kommer er en påstand om at en enkeltsensor kan settes ut av spill av regnvær.

Lenke til kommentar

AtW

Jeg har vært borti ganske kritiske funksjoner som har sviktet pga vær også jeg. F.eks på en chrysler neon ( skikkelig drittbil) jeg hadde så skrudde ABS bremsene seg av hver gang det var underkjølt regn på veien. Hvis jeg skrudde tenninga av og på så fungerte de i 1-2 minutter igjen før bremsefeil lyset kom på igjen og ABS funksjonen ble skrudd av igjen.

Og på en el-golf jeg har er det blitt feil på frontradaren i noen korte perioder og adaptiv cruice kontroll og anti kollisjons bremse systemet er da ute av funksjon. Dette ville vært en VELDIG kritisk feil på en selvkjørende bil og den kunne da rett og slett ikke ha kjørt selv lenger. Radaren har heller ikke redundans i selvkjørende biler som tesla (i andre selvkjørende biler har den vel en hvis redundans pga LIDAR'en, men den ser typisk ikke så langt som radaren).

Endret av StormEagle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...