Gå til innhold

Hva yter best av Geforce 980Ti og 1070?


Nizzen

Anbefalte innlegg

Selvsagt er kort med oppgradert PCB/kjøler o.l. verdt et knepp mer enn et referansekort med radialkjøler. Når det er sagt er 3000kr en god pris, vil tro en RETT pris er noe høyere enn som så. Bør nok være mulig å få hvertfall 6500kr for to slike samlet, selv om det tar fem dager istedet for fem timer.

Gtx 1070 yter ofte bedre enn 980ti og koster ca 4000kr. Bruker mindre strøm og ER nyere. Trekker man fra at det er brukt, så kommer man fort under 3000kr. Jeg hadde betalt 2500kr, eller kjøpt 1070 til 4000kr ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt kjære 980ti Strix yter langt bedre enn ref 1070. Mulig 1070 Strix OC kan måle seg. Det koster 5000 nytt, og MSI 1070 Gaming X koster forøvrig 4700 og opp. Kortene med billigkjøler og svært liten/ingen factory OC ligger ned mot 4000, men de avgjør ikke prisene til premiumkortene fra forrige generasjon, som er vel så gode totalt sett.

 

Bedre enn 1070 med overklokk også?

Lenke til kommentar

 

Mitt kjære 980ti Strix yter langt bedre enn ref 1070. Mulig 1070 Strix OC kan måle seg. Det koster 5000 nytt, og MSI 1070 Gaming X koster forøvrig 4700 og opp. Kortene med billigkjøler og svært liten/ingen factory OC ligger ned mot 4000, men de avgjør ikke prisene til premiumkortene fra forrige generasjon, som er vel så gode totalt sett.

 

Bedre enn 1070 med overklokk også?

 

Jeg mener det var en generell enighet om at et 980ti med maks OC yter bedre enn et 1070 med maks OC, så ja.

Lenke til kommentar

 

 

Mitt kjære 980ti Strix yter langt bedre enn ref 1070. Mulig 1070 Strix OC kan måle seg. Det koster 5000 nytt, og MSI 1070 Gaming X koster forøvrig 4700 og opp. Kortene med billigkjøler og svært liten/ingen factory OC ligger ned mot 4000, men de avgjør ikke prisene til premiumkortene fra forrige generasjon, som er vel så gode totalt sett.

 

Bedre enn 1070 med overklokk også?

 

Jeg mener det var en generell enighet om at et 980ti med maks OC yter bedre enn et 1070 med maks OC, så ja.

 

 

Det kommer vel an på det.    I noen benchmarks, som vist her, ligger 980 Ti et lite stykke foran, i andre et lite stykke bak og i noen få andre er 1070 et hestehode eller to foran.

Lenke til kommentar
Jeg mener det var en generell enighet om at et 980ti med maks OC yter bedre enn et 1070 med maks OC, så ja.

 

I utgangspunktet var 980 Ti like god uten OC og tydelig bedre om man tok OC med i ligningen. Men i ettertid har 980 Ti og alle andre Maxwell-kortene falt tilbake i ytelse. "Planned obsolescence", som man så fint kaller det.

 

må være i såfall silikonlotteri 980ti om den skal slå 1070.

 

Pass opp! Snart kommer grammatikknazistene og korrigerer deg i din utilgivelige feil! 

Endret av La Menthe
Lenke til kommentar

 

 

Mitt kjære 980ti Strix yter langt bedre enn ref 1070. Mulig 1070 Strix OC kan måle seg. Det koster 5000 nytt, og MSI 1070 Gaming X koster forøvrig 4700 og opp. Kortene med billigkjøler og svært liten/ingen factory OC ligger ned mot 4000, men de avgjør ikke prisene til premiumkortene fra forrige generasjon, som er vel så gode totalt sett.

 

Bedre enn 1070 med overklokk også?

 

Jeg mener det var en generell enighet om at et 980ti med maks OC yter bedre enn et 1070 med maks OC, så ja.

 

Syns det er dårlig sammenligning. vent til 1070ti kommer ut, ja da snakker vi.

Lenke til kommentar

 

 

 

Mitt kjære 980ti Strix yter langt bedre enn ref 1070. Mulig 1070 Strix OC kan måle seg. Det koster 5000 nytt, og MSI 1070 Gaming X koster forøvrig 4700 og opp. Kortene med billigkjøler og svært liten/ingen factory OC ligger ned mot 4000, men de avgjør ikke prisene til premiumkortene fra forrige generasjon, som er vel så gode totalt sett.

 

Bedre enn 1070 med overklokk også?

 

Jeg mener det var en generell enighet om at et 980ti med maks OC yter bedre enn et 1070 med maks OC, så ja.

 

 

Det kommer vel an på det.    I noen benchmarks, som vist her, ligger 980 Ti et lite stykke foran, i andre et lite stykke bak og i noen få andre er 1070 et hestehode eller to foran.

 

Det jeg får ut av det der er at 1070 er noe bedre uten overklokking, men om man ser etter hvor mange prosent man kan klokke 1070 er det rundt 20% på boost (gitt linken din). Rundt 1450MHz på 980ti er såvidt jeg vet ganske normalt, og CT her har jo overgått dette med god margin. Det tilsvarer 35% (40% i tilfellet CT) overklokk. Dett lile forspranget 1070 har, har blitt spist opp og vel så det av overklokkingsegenskapene til 980ti. Minuset er strømforbruket, men det trekker ikke ned bruktverdien med mange hundrelapper at kortet trekker litt sålenge det fortsatt er ganske stille og yter godt.

 

Skal ikke lage verdens største krangel, men gitt ytelse og støy kan jeg ikke se at et brukt 980ti med en god kjøler er verdt vesentlig mindre enn et adekvat 1070 på bruktmarkedet. Skulle jeg gjort noe måtte det vært å bytte 1:1 med et 1070. litt ned i ytelse, og litt ned i strømforbruk for min del - og motsatt for den som måtte ønske å gjøre et slikt bytte.

Lenke til kommentar

 

 

 

Mitt kjære 980ti Strix yter langt bedre enn ref 1070. Mulig 1070 Strix OC kan måle seg. Det koster 5000 nytt, og MSI 1070 Gaming X koster forøvrig 4700 og opp. Kortene med billigkjøler og svært liten/ingen factory OC ligger ned mot 4000, men de avgjør ikke prisene til premiumkortene fra forrige generasjon, som er vel så gode totalt sett.

 

Bedre enn 1070 med overklokk også?

 

Jeg mener det var en generell enighet om at et 980ti med maks OC yter bedre enn et 1070 med maks OC, så ja.

 

Syns det er dårlig sammenligning. vent til 1070ti kommer ut, ja da snakker vi.

 

Er du seriøs? :p 1070ti? Når 1080ti evt kommer vil jeg fortsatt mene det samme, nemlig at 980ti og 1070 bør være sammenlignbare i bruktverdi, avhengig av hvilke modeller vi snakker om. 980ti Strix > 1070 referanse, både i ytelse og verdi.

Lenke til kommentar

Er du seriøs? :p 1070ti? Når 1080ti evt kommer vil jeg fortsatt mene det samme, nemlig at 980ti og 1070 bør være sammenlignbare i bruktverdi, avhengig av hvilke modeller vi snakker om. 980ti Strix > 1070 referanse, både i ytelse og verdi.

I forhold til det jeg ser på techpowerup (første sted jeg sammenlignet), gir ikke det du sier helt mening. Dataene sier heller at 1070FE er ganske mye bedre enn 980Ti (Gjennomsnittlig ser 1070FE ut til å ligge mer enn 10% foran 980Ti i alle tester).

 

Samtidig yter 1070FE nesten identisk med 980Ti Strix. 1070FE slår 980TI Strix i de aller fleste testene, utenom 4K, hvor 980Ti Strix ligger 1-2% foran. Dette er både før og etter overklokk. (980Ti Strix på 1472 MHz, og 1070FE på 2088 MHz).

 

Samtidig er jo selvsagt 1070 FE nyere, og bruker mindre strøm. Jeg vil si at 1070FE slår til og med 980Ti Strix på verdi.

 

https://www.techpowerup.com/reviews/ASUS/GTX_980_Ti_STRIX_Gaming/33.html

 

https://www.techpowerup.com/reviews/NVIDIA/GeForce_GTX_1070/27.html

Endret av Reeve
Lenke til kommentar

 

Er du seriøs? :p 1070ti? Når 1080ti evt kommer vil jeg fortsatt mene det samme, nemlig at 980ti og 1070 bør være sammenlignbare i bruktverdi, avhengig av hvilke modeller vi snakker om. 980ti Strix > 1070 referanse, både i ytelse og verdi.

I forhold til det jeg ser på techpowerup (første sted jeg sammenlignet), gir ikke det du sier helt mening. Dataene sier heller at 1070FE er ganske mye bedre enn 980Ti (Gjennomsnittlig ser 1070FE ut til å ligge mer enn 10% foran 980Ti i alle tester).

 

Samtidig yter 1070FE nesten identisk med 980Ti Strix. 1070FE slår 980TI Strix i de aller fleste testene, utenom 4K, hvor 980Ti Strix ligger 1-2% foran. Dette er både før og etter overklokk. (980Ti Strix på 1472 MHz, og 1070FE på 2088 MHz).

 

Samtidig er jo selvsagt 1070 FE nyere, og bruker mindre strøm. Jeg vil si at 1070FE slår til og med 980Ti Strix på verdi.

 

https://www.techpowerup.com/reviews/ASUS/GTX_980_Ti_STRIX_Gaming/33.html

 

https://www.techpowerup.com/reviews/NVIDIA/GeForce_GTX_1070/27.html

 

Jeg reposter linken fra lenger opp: http://www.guru3d.com/articles_pages/nvidia_geforce_gtx_1070_review,13.html - om du ser på samtlige gamingresultater er det noe UNDER 10% i snitt-FPS i favør GTX1070. Gitt skaleringene til GTX1080 er GPUen en vesentlig faktor, og en solid frekvensøkning på 20%, som er det Strix har fått sammenlignet med standarden, greier jeg ikke få det til å stemme med at et Strix OC på standardfrekvenser er noe dårligere enn et referanse-1070, ei heller om man tar hensyn til videre overklokking. At det ikke er slik i BF3 er forsåvidt greit, spillet er 5 år og ikke det beste grunnlaget målt mot dagens titler. Da kan man heller se på 3DMark-resultater.

 

"Nyere" er jo ikke et argument i det hele tatt for verdi, om du har 3,5 eller 4,5 år igjen av reklamasjonstiden spiller liten rolle. Ingen gamer har kortet så lenge, uansett. Strømforbruk kan være et argument, men om du ikke sliter med sikringer som går eller skal folde 24/7 er ei heller det noe man tar altfor mye hensyn til, normalt sett.

 

Jeg avslutter med å konkludere med at meningene tydeligvis er delt, og siden man trenger bare en kjøper til et kort er det ingen grunn til å prise 980ti etter hva de som vil betale minst mener det er verdt. Et godt 980ti kan sikkert gå for opp mot 3500kr i dag, akkurat som et referanse-1070. Om noen slenger ut et GTX980 Matrix eller Strix til 3000kr tar jeg det på flekken dersom det har kvittering.

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar

Jeg reposter linken fra lenger opp: http://www.guru3d.com/articles_pages/nvidia_geforce_gtx_1070_review,13.html - om du ser på samtlige gamingresultater er det noe UNDER 10% i snitt-FPS i favør GTX1070. Gitt skaleringene til GTX1080 er GPUen en vesentlig faktor, og en solid frekvensøkning på 20%, som er det Strix har fått sammenlignet med standarden, greier jeg ikke få det til å stemme med at et Strix OC på standardfrekvenser er noe dårligere enn et referanse-1070, ei heller om man tar hensyn til videre overklokking. At det ikke er slik i BF3 er forsåvidt greit, spillet er 5 år og ikke det beste grunnlaget målt mot dagens titler. Da kan man heller se på 3DMark-resultater.

Nå ser jeg ikke poenget med å diskutere dette for mye. Man får et kort som yter tilsvarende, eller bedre jevnt over, i flertallet av testene. Selvsagt, om man cherry-picker et spesielt godt 980Ti STRIX-kort, mot et spesielt dårlig 1070-kort, vil Strix-kortet vinne, men man kan vel ikke være uenig i at rent ytelsesmessig, så ligger 1070 foran (eller i verste fall likt, men det går ikke an å argumentere for at det er dårligere. Da må jeg i så fall se tall på det, ikke basert på potensielle overklokker, eller utelukke spill som viser motsatt resultat).

 

 

"Nyere" er jo ikke et argument i det hele tatt for verdi, om du har 3,5 eller 4,5 år igjen av reklamasjonstiden spiller liten rolle. Ingen gamer har kortet så lenge, uansett. Strømforbruk kan være et argument, men om du ikke sliter med sikringer som går eller skal folde 24/7 er ei heller det noe man tar altfor mye hensyn til, normalt sett.

Selvsagt har det det, om en ikke veldig mye. Som du selv sier, strømforbruk, som direkte påvirker støy, har noe å si for de fleste. Strix-kjøleren fordeler varmen i resten av kabinettet, så det ekstra strømforbruket kan føre til høyere temperaturer på resten av systemet, som igjen kan føre til høyere viftehastigheter og støynivå. Alt dette kan elimineres ved å kjøre full vannkjøling og en AX1200i, men dette er jo ikke akkurat normalen.

 

Dessuten er jo Pascal yngre, så man kan forvente mer ytelsesøkning fremover enn for Maxwell, som antageligvis allerede har gjennomgått det meste av optimalisering. I tillegg har jo Nvidia i mange tilfeller lansert ny software-teknologi, og kun lansert for de nyeste plattformene, og da kan det være en fordel å ha en nyere generasjon.

 

tl;dr: Nyere er helt klart et argument for verdi, om enn et relativt lite et.

 

Jeg konkluderer med at det er ikke nødvendigvis noen særlig forskjell i verdien på de to kortene, men jeg mener det blir helt feil å påstå at 980Ti Strix er mer verdt enn et 1070.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...