Gå til innhold

Er høyskoler enklere og mindre krevende enn universiteter?


Gjest Bruker-239845

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-239845

Jeg har aldri hatt denne oppfatningen selv, men har blitt overrasket av enkelte som har hatt en utpreget negativ holdning til høyskoler og påstår at ting er langt mer krevende og seriøst på universitetsnivå. Kanskje gjerne noe universitetsstudenter selv påstår?

 

Personlig mener jeg det må være avhengig av hva man studerer og at både vanskelighetsgrad og "seriøsitet" varierer stort innad for hver enkelt høyskole og universitet. Nærmer meg nå slutten av en bachelorgrad i ingeniørfag på høyskolen og flere av mine medstudenter har komplette grader på universitetsnivå fra før av. Samtlige av disse sier at de opplever vårt studium som mer krevende både med hensyn til arbeidsmengde og faglig nivå. To av disse har realfaglig bachelor fra universiteter.

 

Noen tanker eller erfaringer? :)

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser selv mange opplever en "knekk" når de går fra bachelor fra høyskole til å begynne på mastergrad på NTNU. De fleste jeg har snakket med klager på at universitetet er mer teoretisk, mens høyskoler gjerne har en mer praktisk tilnærming til pedagogikken. Om dette faktisk er tilfellet vet jeg ingenting om, men det er vel flere på forumet som har tatt denne veien som kan utdype hvordan de opplevde overgangen. 

Endret av Balder987
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Akkurat det betviler jeg ikke, men jeg føler det blir feil å sammenligne en bachelorgrad fra høyskole og en mastergrad på NTNU. Faktisk var det en artikkel i TA om universitetsstudenter fra UiO som gikk fra en bachelor i geologi til master på NTNU og de fikk et lite sjokk. Visst nok mest fordi de gikk fra 3 til 4 fag per semester og egentlig opplevde 7,5 studiepoeng fagene på NTNU å være like krevende som 10 studiepoengfagene fra UiO.

 

Jeg tenker vel generelt forskjellen fra bachelor mellom høyskole og universitet. Eller master. De har jo master på høyskole også.

Lenke til kommentar

Generelt (og tradisjonelt) så har en høyskole ett helt annet utgangspunkt enn ett universitet - med mindre fokus på forskning, og i større grad profesjonsutdannelser - utdannelser ment å gi studentene et spesifikt yrke når de er ferdige. En kunne f.eks. ikke tidligere utdanne seg til å bli Ingeniør ved et universitet, da det er en praktisk rettet utdanning.

 

Men forskjellene har blitt litt visket ut, og grad av teoretisk fokus og vanskelighetsgrad avhenger like mye av hvilken utdanningsinstitusjon det er snakk om. UiO og UiB er slik jeg ser det de eneste 'tradisjonelle' Universitetene i Norge. Men sammenlikner man med NTNU, som jo var en høyskole frem til 1996, så er det ingen som vil påstå at det akkurat er noe lettere å ta en grad der enn ved UiO eller UiB.

Lenke til kommentar

Per 2016, er det nesten så si ingen forskjell mellom universiteter og høgskolen. Bortsett fra formelle krav, og bakgrunn for dette er at flere høgskoler har blitt fusjonert sammen med andre høgskoler eller universiteter. 

 

Derfor kan man fra høsten 2016, fortelle at de treårig ingeniørstudiene fra tidligere høgskole framstår uendret etter at de har fusjonert seg. Det betyr at høgskolematte har blitt "universitetmatte", selvom pensumet i studiet ikke er endret.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det en forskjell mellom en høyskole og et universitet. Et universitet vil være mer teoretisk rettet mens en høyskole vil være mer praktisk rettet. Rent spesifikt for NTNU så har jo NTNU veldig mye høyere inntakskrav enn øvrige ingeniørhøyskoler, noe som fører til at alle de du studerer med holder et høyere nivå. Når i tillegg vi har strykprosenter på alt fra 10 til 50% så tilsier jo dette at universitet (og spesifikt NTNU) er vanskeligere enn høyskole. Men selvfølgelig varierer dette med fagfelt, universitet og fra person til person. 

Er du en som ikke hadde kommet inn på NTNU pga dårlige mattekarakterer, men kommer inn etter å ha tatt en bachelorgrad ved en høyskole så kan man sikkert oppleve det som knalltungt, men er en flink teoretisk har en sikkert ingen problem.

Lenke til kommentar

Det skal også påpekes at en grunn til nivåforskjell i favør NTNU kontra høyskoler er at når studentmassen er flink (mye høyere snitt enn høyskolestudier) så må foreleserne også lage vanskeligere oppgaver for å skille mellom en A og B, samt opprettholde en nogenlunde normalfordeling. Dette impliserer følgelig at eksamensoppgavene vil være vanskelige også. Det skal dog sies at hvis man er fra høyskolen og er flink, så vil disse eksamensoppgavene være løsbare.

 

Det er dermed klart at en nivåforskjell er til stede; en hver fornektelse er oppkonstruert propaganda fra laverestående skoler som vil assosieres med NTNU.

Endret av Manager
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Erfaring fra HiB og videre på NTNU. HiB var lekende lett. Vi var en gjeng som satt igjen og jobbet på innleveringer 1-2 ganger i uken, ca. 1,5 time i snitt (totalt 3 timer utenom undervisning). Hadde fri 1 dag i uka flere semester (undervisning lagt opp slik at man fikk "en studiedag"). På NTNU var det en helt annen kultur. Relativt tunge innleveringer man måtte levere 3-4 av i uken. Det ble mye koking, og selv med koking av 75-90 % av oppgavene brukte man mer enn 1,5 time på innleveringer i uka.. Veldig bra studiemiljø på NTNU. Ikke at det var dårlig i Bergen, men Trondheim var en fantastisk by å være student i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Akkurat det betviler jeg ikke, men jeg føler det blir feil å sammenligne en bachelorgrad fra høyskole og en mastergrad på NTNU. Faktisk var det en artikkel i TA om universitetsstudenter fra UiO som gikk fra en bachelor i geologi til master på NTNU og de fikk et lite sjokk. Visst nok mest fordi de gikk fra 3 til 4 fag per semester og egentlig opplevde 7,5 studiepoeng fagene på NTNU å være like krevende som 10 studiepoengfagene fra UiO.

 

Jeg tenker vel generelt forskjellen fra bachelor mellom høyskole og universitet. Eller master. De har jo master på høyskole også.

 

Når man går en "siving-linje" er overgangen fra 3. til 4. ganske glidene i mine øyne (på mange måter er 4. lettere), mens mange fra høyskole synes den er ganske hard, utifra det er høyskole lettere, men det er nok viktigere hva slags studie det er i utgangspunktet, og det er helt sikkert forskjell på studiestedene.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Elijah, vurderte ikke du en masterpåbygning på NTNU? I så fall gleder jeg meg til å høre om erfaringene  dine :)

 

(forøvrig er jo dette temaet diskutert opp og ned i mente i flere andre tråder allerede og jeg ser ikke helt nødvendigheten med enda en tråd)

 

Og om du leser tråden, så slipper jeg å repetere meg selv. :) 

 

Jeg forsøker ikke å sammenligne en bachelorgrad på en høyskole spesifikt med en mastergrad på NTNU. Det ville vel vært en merkelig sammenligning?

 

Jeg snakker om forskjellen mellom tilsvarende (i den grad det finnes) studier fra universitet og høyskole. For eksempel en realfaglig bachelor VS en ingeniørutdanning.

 

Men jo, det er riktig at jeg vurderer master på NTNU. Og jeg er forberedt på at det kommer til å bli en tøff overgang.

Lenke til kommentar

Jeg tror det er avhengig av lærestedet, ikke institusjonsnivået. NTNU Gløshaugen er jo kjent for å være veldig teoretisk, og det hjelper ikke at mange av foreleserene er professorer som samtidig jobber tett mot SINTEF. 

 

Kanskje det er slik at desto mer en foreleser driver med forskning og er innvolvert i vitenskapelige studier, desto mer teoretisk og vanskelig blir emnene de foreleser i.

 

 

Forøvrig, en jeg gikk i klasse med på toårig elkraft på NTNU sluttet etter første semester (strøk i det meste) og fortsatte på toråig master på HiN med langt bedre resultater. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil påstå at professorene på NTNU og deres kobling til Sintef var svært bra for undervisningen der. Ja, det var teoretisk, men du får også faglig input som gjerne ligger lenger framme enn det dine framtidige kolleger har i bagasjen med 10 år gamle utdanninger. Fordelen med å gå via høyskole før NTNU, er at man slipper unna alle "generelle" fag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil påstå at professorene på NTNU og deres kobling til Sintef var svært bra for undervisningen der. Ja, det var teoretisk, men du får også faglig input som gjerne ligger lenger framme enn det dine framtidige kolleger har i bagasjen med 10 år gamle utdanninger. Fordelen med å gå via høyskole før NTNU, er at man slipper unna alle "generelle" fag. 

 

 

Ja, jeg klager ikke (om man ser bort fra fjerde semester).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...