Gå til innhold

Noen som har tatt en utdanning kun for moro skyld og ikke nødvendigvis motivert av jobbhensyn?

Gjest Bruker-239845

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-239845

Det nærmer seg slutten på bachelorgraden min og jeg innser at jeg er veldig glad i å studere og lære nye ting. Det visste jeg egentlig før jeg ble student også.

Man kan naturligvis lese ting på egenhånd, men det er litt morsomt å faktisk ha noe å vise til også, samt ha litt press på seg. Jeg blir nok ikke fulltidsstudent, men leker litt med tanken på å ta en annen grad på deltid når jeg begynner å jobbe.

Har en kamerat som har tatt en grad i historie på deltid gjennom nettstudier. Har brukt lang tid på den, men har gode resultater. Kom også i prat med en eldre kvinne på universitetet som hadde tatt en grad i astrofysikk like før hun ble pensjonist. Kun fordi hun var veldig interessert i akkurat det.

Er selv interessert i både realfag, programmering, økonomi, politikk, historie og samfunnsøkonomi, så det blir nok noe i en av de retningene. Slik ting har blitt i dag med internett og få krav til obligatorisk oppmøte virker det veldig overkommelig å ta noe slikt på deltid gjennom for eksempel UiO. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenker på samme måte. Da jeg var ferdig med min bachelor i økonomi og administrasjon tok jeg en pause fra økonomistudier et år. Jeg drev først og fremst med et internship og deretter verv og jobb, men jeg tok samtidig emner i statsvitenskap og tysk. Nå studerer jeg økonomi igjen, men jeg ser for meg at jeg kan fortsette å ta emner i noe annet jeg interesserer meg for når jeg er tilbake i arbeidslivet og kanskje oppnå enda en bachelor etter hvert.

Motivasjonen for å ta de emnene var den faglige interessen. Men jeg hadde til dels bruk for dem i internshipet jeg hadde samtidig. Jeg kunne allerede tysk, men jeg brukte språket nesten daglig i internshipet og jeg lærte også mer av å lese pensum. Og siden kollegene mine på avdelingen visste at jeg også studerte statsvitenskap og var engasjert i et parti, fikk jeg av og til spørsmål relatert til politikk når det var relevant for arbeidet vårt (selv om jeg riktignok ikke alltid hadde et godt svar, men det var jo heller ikke derfor jeg hadde fått internshipet).

Lenke til kommentar

Jeg fullfører også snart min bachelorgrad i økonomi, er meget interessert i historie i tillegg. Vil gjerne ta historie som deltid ved siden av jobb. Kanskje etter hvert bygge opp nok tilleggsutdanning til å jobbe (deltid?) som underviser på vgs i økonomi/matematikk/historie. Har vært studass. tidligere, og elsker å hjelpe/lære bort til andre. 

Lenke til kommentar

Det er synd at det å følge egen motivasjon og interesse har blitt unntaket, og ikke normen for hvorfor man utdanner seg. Kjør på og følg interessene dine. Enten som en hobby (hvem sier at det ikke er lov å ta fag som hobby, finnes langt mer tidkrevende hobbyer enn det) eller på fulltid. Liker man det man gjør blir man ofte flink, og er man flink i noe ordner det seg ofte slik at man tjener penger på det. 

Jeg har selv tatt fag ved UiO på siden av full jobb, men går noen runder med meg selv om ikke jeg bare skal kjøre på som fulltidsstudent igjen. Livet er for kort til å ikke gjøre det man trives best med!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Nord universitet har et helt årsstudie i historie, som man kan ta hjemmefra! Kun vanlig semesteravgift, ikke obligatorisk oppmøte... Men sikkert en del pensum! Snittet for å komme inn på det var relativt lavt; 3,5 på ordinærvitnemål mener jeg å huske. Søking via Samordna opptak. Et sådan årsstudie kan fint innpasses i en hel bachelorgrad. Jeg tar et nettstudie på heltid selv, og det går fint an å kombinere med ca 30 % jobb.

Du har studier fra før, så du får undersøke regler for innpass på ditt nye studiested. Noen universiteter og høgskoler er svært liberale hva angår innpass, og valgemnedelen trenger ikke alltid å være relevant til graden du tar. Du kan altså spare deg for et helt år med studier, for å oppnå en grad i noe annet! :o

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...