salve2 Skrevet 17. desember 2016 Del Skrevet 17. desember 2016 Hei Jeg har en stasjonær pc som er begynt å hakke på lyd og video. Etter oppstart er alt normalt, men etter en stund (1-2 timer) begynner video og lyd å hakke. Jeg har et AMD Radeon HD 5800 skjermkort 1gb pci-e Maskinen har mb Asus crosshair iv og 12 gb ram. Bruker ikke overklokking. Har sjekket temperaturer og finner ikke noe unormalt. Har avinnstallert og reinnstallert drivere uten at dette har hjulpet. All video og lyd hakker. Enten det er youtube, dvd eller filer fra maskinen. Har oppgradert fra win 7 til win 10 straks etter at win 10 ble tilgjengelig. Men maskinen har fungert i lang tid etter det uten problemer. Kan det kanskje være feil på skjermkortet? Og hvordan kan jeg sjekke uten å skifte kort? Mvh Sjur Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 17. desember 2016 Del Skrevet 17. desember 2016 Høres ut som cpu blir for varm, samme som mor hadde. Fjernet støvet og ingen hakking på youtube. Lenke til kommentar
salve2 Skrevet 17. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2016 Høres ut som cpu blir for varm, samme som mor hadde. Fjernet støvet og ingen hakking på youtube. Trodde jeg også at det kanskje var. Men mellom 30 og 40 grader kan umulig være for varmt. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 17. desember 2016 Del Skrevet 17. desember 2016 Nei, bra temp det når du ser film. Hva er tempen 100% cpu? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. desember 2016 Del Skrevet 17. desember 2016 Muligens DPC latency. http://www.thesycon.de/eng/latency_check.shtml http://download.cnet.com/LatencyMon/3000-2086_4-75300293.html Lenke til kommentar
salve2 Skrevet 17. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2016 Muligens DPC latency. http://www.thesycon.de/eng/latency_check.shtml http://download.cnet.com/LatencyMon/3000-2086_4-75300293.html Takk. Dette ligger jevnt på +- 1000 litt under litt over og noen ganger opp i 1700-1800 Men jeg er ikke i stand til å isolere hvilke parameter som gjør at det (nesten) hele tiden ligger på jevnt 1000 (gult nivå). Kan dette være grunnen? Feil på ram? mvh Sjur Lenke til kommentar
salve2 Skrevet 17. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2016 Nei, bra temp det når du ser film. Hva er tempen 100% cpu? Tempen er ok uansett hva jeg gjør. Og dette oppstår etter litt tid selv om jeg ikke kjører noen ting på maskinen Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. desember 2016 Del Skrevet 17. desember 2016 (endret) Muligens DPC latency. http://www.thesycon.de/eng/latency_check.shtml http://download.cnet.com/LatencyMon/3000-2086_4-75300293.html Takk. Dette ligger jevnt på +- 1000 litt under litt over og noen ganger opp i 1700-1800 Men jeg er ikke i stand til å isolere hvilke parameter som gjør at det (nesten) hele tiden ligger på jevnt 1000 (gult nivå). Kan dette være grunnen? Feil på ram? mvh Sjur Da har du et driverproblem, mest sansnynlig. Feil på RAM ville gitt crash. De vanligste synderne er nettverkskort. WLAN og LAN. Gå inn i device manager og disable de og test igjen. Hvis du bruker Latencymon så kan du se hvilke drivere/program som forårsaker mest latency. Du kan også se under Drivers og liste opp driverne etter Highest execution time etc. Endret 17. desember 2016 av sedsberg Lenke til kommentar
salve2 Skrevet 17. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2016 Muligens DPC latency. http://www.thesycon.de/eng/latency_check.shtml http://download.cnet.com/LatencyMon/3000-2086_4-75300293.html Takk. Dette ligger jevnt på +- 1000 litt under litt over og noen ganger opp i 1700-1800 Men jeg er ikke i stand til å isolere hvilke parameter som gjør at det (nesten) hele tiden ligger på jevnt 1000 (gult nivå). Kan dette være grunnen? Feil på ram? mvh Sjur Da har du et driverproblem, mest sansnynlig. Feil på RAM ville gitt crash. De vanligste synderne er nettverkskort. WLAN og LAN. Gå inn i device manager og disable de og test igjen. Hvis du bruker Latencymon så kan du se hvilke drivere/program som forårsaker mest latency. Du kan også se under Drivers og liste opp driverne etter Highest execution time etc. Takk Dette begynner å bli på grensen teknisk for meg. Kan du lese noe ut av disse rapportene? LatencyMon report 1.txt LatMon report 2.txt Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. desember 2016 Del Skrevet 17. desember 2016 Jeg er ikke noen ekspert selv. Ser TCPIP.SYS og SCSIPORT.SYS går igjen. Det kan tyde på problemer med nettverkskortdrivere og/eller SATA/SCSI-drivere. Har du prøvd å disable nettverkskortet (WLAN og LAN) i enhetsbehandling? Du kan også prøve å skru av SATA-kontrollere du ikke bruker (BIOS). Evt. flytte harddisker/DVD/BluRay over på standardportene og ikke bruke diverse marvel/promise etc. porter. De er ofte veldig dårlige. Lenke til kommentar
salve2 Skrevet 17. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2016 Jeg er ikke noen ekspert selv. Ser TCPIP.SYS og SCSIPORT.SYS går igjen. Det kan tyde på problemer med nettverkskortdrivere og/eller SATA/SCSI-drivere. Har du prøvd å disable nettverkskortet (WLAN og LAN) i enhetsbehandling? Du kan også prøve å skru av SATA-kontrollere du ikke bruker (BIOS). Evt. flytte harddisker/DVD/BluRay over på standardportene og ikke bruke diverse marvel/promise etc. porter. De er ofte veldig dårlige. Ok. Takk igjen. Dette trenger litt tid og tenke. Jeg trodde jeg hadde disablet nettverkskortet. Som sagt trenger litt tid på dette. Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 18. desember 2016 Del Skrevet 18. desember 2016 Litt tullete å dra igang så radikale tiltak med så få opplysninger.. Første jeg ville sjekke er Oppgavebehandlingen og se hva som trekker mye ressurser når det begynner å hakke/lagge med lyd og video.. Det første som slår meg er rett og slett at dette er software som tar prioritering i bakgrunn som stjeler ressursene dine, dette er som oftes Windows selv som kjører oppdateringer eller virusprogram som scanner maskinen.. Litt A typisk for de som alltids slår av maskinen når de ikke bruker den.. Da den har veldig mye å gjøre på nett i programvareoppdateringer og scanninger hele tiden når man tar den i bruk... Jeg har alltids en minnepenn med Mini XP som jeg kan kjøre fra den, evnt en Linux Distro, dette for å teste om feilen er tilsvarende lik uavhenig av OS og programvare.. Dette tester man alltids først før man begynner å teste ut hardware feil Er feilen lik eller tilsvarende på OS kjørende fra minnepennen kan man deretter feilsøke hardware.. Håper du finner ut av det.. Lenke til kommentar
salve2 Skrevet 19. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2016 Litt tullete å dra igang så radikale tiltak med så få opplysninger.. Første jeg ville sjekke er Oppgavebehandlingen og se hva som trekker mye ressurser når det begynner å hakke/lagge med lyd og video.. Det første som slår meg er rett og slett at dette er software som tar prioritering i bakgrunn som stjeler ressursene dine, dette er som oftes Windows selv som kjører oppdateringer eller virusprogram som scanner maskinen.. Litt A typisk for de som alltids slår av maskinen når de ikke bruker den.. Da den har veldig mye å gjøre på nett i programvareoppdateringer og scanninger hele tiden når man tar den i bruk... Jeg har alltids en minnepenn med Mini XP som jeg kan kjøre fra den, evnt en Linux Distro, dette for å teste om feilen er tilsvarende lik uavhenig av OS og programvare.. Dette tester man alltids først før man begynner å teste ut hardware feil Er feilen lik eller tilsvarende på OS kjørende fra minnepennen kan man deretter feilsøke hardware.. Håper du finner ut av det.. Det er ingenting som jeg kan finne som trekker ressurser når maskinen begynner å hakke. Jeg tror det ligger noe i systemfiler og/eller hardware. Men jeg kan ikke finne hva eller hvor. Men i henhold til disse rapportfilene fra LatencyMon så er det noe som er feil. Men jeg kan ikke finne ut hva. Alle drivere og bios er oppgradert. Det blir vel å forsøke en reinstallering av win 10, men ikke så mye hjelp i det dersom det er en hardwarefeil som er årsaken. Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 19. desember 2016 Del Skrevet 19. desember 2016 Om du har tilgang på en minnepenn vil jeg anbefale deg å laste ned 2 ting.. Det første er ett enkelt verktøy for windows som lar deg legge diverse iso filer (kopi av CD/DVD) rett på minnepennen, og gjør den i stand til å være ett oppstartsmedie, jeg liker ett hvor man kan legge inn flere iso (multiboot fra minnepennen): Jeg anbefaler derfor Yumi Og så har vi noe jeg anbefaler på det sterkeste å bruke det programmet til å legge inn: Hiren`s BootCD, dette har det meste av verktøy som lar deg stressteste Hardware uavhengig av hvilket os du kjører, da du kjører programvaren fra minnepennen... Her finner du også Windows Mini XP, så du kan få fyrt opp i ett grafisk grensesnitt og teste litt ut om problemene er like der.. Ellers har du jo en utallige gratis linux distroer hvor mange kan kjøres rett fra CD/Minnepenn som man kan også legge inn for litt morro skyld Lenke til kommentar
salve2 Skrevet 20. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2016 Om du har tilgang på en minnepenn vil jeg anbefale deg å laste ned 2 ting.. Det første er ett enkelt verktøy for windows som lar deg legge diverse iso filer (kopi av CD/DVD) rett på minnepennen, og gjør den i stand til å være ett oppstartsmedie, jeg liker ett hvor man kan legge inn flere iso (multiboot fra minnepennen): Jeg anbefaler derfor Yumi Og så har vi noe jeg anbefaler på det sterkeste å bruke det programmet til å legge inn: Hiren`s BootCD, dette har det meste av verktøy som lar deg stressteste Hardware uavhengig av hvilket os du kjører, da du kjører programvaren fra minnepennen... Her finner du også Windows Mini XP, så du kan få fyrt opp i ett grafisk grensesnitt og teste litt ut om problemene er like der.. Ellers har du jo en utallige gratis linux distroer hvor mange kan kjøres rett fra CD/Minnepenn som man kan også legge inn for litt morro skyld Takk. Var veldig mye å velge i hos Yumi. Trenger litt tid for å finne ut hva jeg skal velge å legg inn. Forslag? Kan en legge Hirens BootCd på samme minnepenn eller bruke egen cd? Har en ledig minnepenn på 32bg (egentlig 29gb). Regner med jeg må i bios å forandre bootsetup til usb Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 20. desember 2016 Del Skrevet 20. desember 2016 (endret) Hei, du kan legge hirens bootcd på samme minnepenn ja Hei, ja du må trolig inn på bios for å endre bootsetup, men kan også være en tast for å få opp bootmenu, som regel ESC, Delete eller en F-tast, Hirens boot cd kommer som en zip fil, men du bare pakker ut den og åpner ISO fila med Yumi, som tar av seg alt av jobben med å formatere minnepennen korekt.. En minnepenn på 32GB holder rikelig. Har selv en på 32GB, hvor jeg har noen diverse Linux installasjoner og Windows Installasjoner, og ikke minst Hirens BootCD Du kan legge til flere isofiler inn på Minnepennen senere uten å måtte formatere på ny Meget kjekt verktøy å ha på nøkkelklipen Endret 20. desember 2016 av Krozmar Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 20. desember 2016 Del Skrevet 20. desember 2016 Ikke for å være freidig/spydig, men har du kjørt: SUPERAntiSpyware eller Malwarebytes Anti-Malware. Dette er og bra: Eusing Free Registry Cleaner. Lenke til kommentar
salve2 Skrevet 20. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2016 Ikke for å være freidig/spydig, men har du kjørt: SUPERAntiSpyware eller Malwarebytes Anti-Malware. Dette er og bra: Eusing Free Registry Cleaner. Jepp. Malwarebytes og Ccleaner er kjørt. Også win defender. Lenke til kommentar
salve2 Skrevet 20. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2016 Bare en tilleggsinfo. Ringer det en bjelle noen steder om jeg sier at denne hakkingen begynner, tilsynelatende, en time eller to etter oppstart? Uten at det er økning i temp eller ting som begynner å kjøre. Og at jeg har observert at den kan være vekke i kortere perioder under normal kjøring? Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 20. desember 2016 Del Skrevet 20. desember 2016 Har du kjørt test på minne, cpu og gpu. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå