Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Gi støtte til noen med ulovlig opphold i Schengen

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Min kjæreste som jeg har vært sammen med i fire måneder fortalte meg helt plutselig at hun ikke har gyldig oppholdstillatelse og at de 90 dagene hun kunne være i Schengen visum-fritt hadde passert i sommer. Jeg har fast adresse i Norge, men reiser mye. De siste månedene har vi levd og bodd sammen i Spania, kjæresten min har aldri vært i Norge.

Når vi bor sammen er det stort sett jeg som handler inn mat og annet nødvendig. Kjæresten min betaler husleie, men jeg har sagt jeg evt. kan bidra med halvparten. Har dette noen juridiske konsekvenser for meg?

Anonymous poster hash: 030c3...241

Anonymous poster hash: 030c3...241
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis noen foretar seg noe straffbart og du kjenner til at det foregår, så risikerer du straff om du ikke angir vedkommende til politiet. Tror du – ikke sant? Nei, ikke engang i DDR var det slik.

Det er ikke det å unnlate å angi vedkommende som potensielt er straffbart her, men det å medvirke til at hun unndrar seg forfølgning. Det kan i enkelte sammenhenger være straffbart. For eksempel ble en eks-kjæreste av Julio Kopseng dømt for noe lignende (men mer omfattende og alvorlig) da politiet lette etter ham og hun gjemte ham.

Jeg er usikker på om det du beskriver er straffbart etter norsk rett. Slik jeg forstår det er dere i Spania, og da kan jeg i alle fall ikke si noe om hvorvidt det er straffbart.

Lenke til kommentar

Hvis noen foretar seg noe straffbart og du kjenner til at det foregår, så risikerer du straff om du ikke angir vedkommende til politiet. Tror du – ikke sant? Nei, ikke engang i DDR var det slik.

Det er ikke det å unnlate å angi vedkommende som potensielt er straffbart her, men det å medvirke til at hun unndrar seg forfølgning. Det kan i enkelte sammenhenger være straffbart. For eksempel ble en eks-kjæreste av Julio Kopseng dømt for noe lignende (men mer omfattende og alvorlig) da politiet lette etter ham og hun gjemte ham.

Jeg er usikker på om det du beskriver er straffbart etter norsk rett. Slik jeg forstår det er dere i Spania, og da kan jeg i alle fall ikke si noe om hvorvidt det er straffbart.

Var det ikke det de ble bøtelagt for, disse som tok flyktningene på Storskog med i egen bil for å få dem unna politiet som var på vei for å hente dem på asylmotaket?

Lenke til kommentar

Folk blir straffet ofte for å bryte NAV sine utbetalinger ved å ikke bruke VPN også late som om at du er i Norge(mens de er i Spania), så. Mest sannsanyelig. Jeg tror det du snakker om er "fryktens natt" eller noe, og 70 klarte å rømme i fra politiet mens de tok en stor omgang og arresterte alle de kunne se.

Jeg kan ha misforstått dette, da jeg ikke følger med på nyhetene rundt nyttår.

Endret av Dr. Jones
Lenke til kommentar

Trådstarter skriver: "Når vi bor sammen er det stort sett jeg som handler inn mat og annet nødvendig. Kjæresten min betaler husleie, men jeg har sagt jeg evt. kan bidra med halvparten."

Trådstarter spanderer altså mat/penger og bidrar til halv husleie når han bor der, men kjæresten er den som leier. Hvordan kan dette kalles å skjule en utlending?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...