magiga Skrevet 17. desember 2016 Del Skrevet 17. desember 2016 Se unik 360-video fra inne i TBM-en.Bli med én kilometer under bakken - og inn i tunnelboremaskinen som driver Follobanen Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 17. desember 2016 Del Skrevet 17. desember 2016 Ja, vi må tenke stort her hjemme også. Når E39 skal krysse alle fjordene kan det være mye penger å spare på flytebroer, med massdeproduksjon av flyteelementer. Lenke til kommentar
tobler1 Skrevet 17. desember 2016 Del Skrevet 17. desember 2016 Flott at TBM er kommet igang i Norge også. "alle elementene er produsert på egen byggeplass én kilometer over tunnelen" - går ut ifra at tunnelen ikke er 1 km dyp ? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 18. desember 2016 Del Skrevet 18. desember 2016 Det finnes flere veiprosjekter også det tunneldrivingen ligger langt foran skjema. Hadde vært fint å få lese noe om dem og bakgrunnen for deres suksess. Lenke til kommentar
tobler1 Skrevet 18. desember 2016 Del Skrevet 18. desember 2016 100m dyp ja, rimer bedre http://www.tu.no/artikler/her-monteres-tunnelboremaskinene-100-meter-under-bakken/348991 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 7. januar 2017 Del Skrevet 7. januar 2017 Denne, og flere andre artikler i TU, gjør meg grunnleggende skeptisk til alle tall som presenteres. Lenke til kommentar
Proton1 Skrevet 7. januar 2017 Del Skrevet 7. januar 2017 Dette er gode nyheter, og kanskje litt uvanlig, å høre om et stort, offentlig samferdselsprosjekt som ligger foran plan, og under budsjett. Det gode resultatet begrunnes med svært godt forarbeid før kontraktene ble inngått. Da er det litt merkelig å lese at prosjektet nettopp har kommet til enighet med Oslo kommune om å deponere mer av massene på Åsland. Et viktig logistikk- og kostnadselement i et slikt prosjekt er jo nettopp deponering av tunellmassene. Når det spørsmålet likevel ikke syntes helt avklart ved prosjektstart, er der rom for enda bedre forarbeid. Skulle likt i vite diameter, fremdrift og oppstartskostnadens andel av totalen, og begrunnelsen for at tunellen må klees med betongelementer når den er glattboret i norsk grunnfjell. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå