Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Mangler med bolig

Andre1980

Anbefalte innlegg

Overtok seksjon i sameie 1. September 2016, og det har nå dukket opp noen ting som jeg mener er reklamasjon/mangel, men usikker hvordan jeg skal gå fram.

Sameiet består av 3 seksjoner, hvor 2 seksjoner er leiligheter i et gammelt totalrenovert hus, mens min enhet består av et tilbygg fra 2012. Det var tidligere 1 eier av hele sameiet, men jeg eier nå 1/3 og han jeg kjøpte av eier 2/3.

I 2015 ble min seksjon utvidet, ved at tidligere eier (nå eier av 2/3 av sameiet) gravde ut kjeller på hovedhuset og bygget et ekstra soverom + vaskerom, og det er i forbindelse med dette arbeidet jeg tror problemene har oppstått. 

Første problemet jeg har, er at vi har fått gnagere i huset. Jeg hører at det er et dyr som springer frem og tilbakei taket i 1. etasje hvor vi har spottene våre. Hadde anticimex på besøk, og de mente at rotte/mus har kommet igjennom grunnmuren som er av lødd stein (grunnmur fra 1800-tallet). Vaskerommet er bygget innenfor gammel grunnmur, og grunnmuren er mest sannsynlig ikke murt igjen, slik at gnagere har kommet inn bak veggen, og har fritt leide i taket. 

Andre problem er at vi har en dreneringspumpe som jeg kan høre og kjenne, men ikke finner. Etter lyd og vibrasjoner å dømme, er denne på vaskerommet, under kasse som er lagt for å plassere vaskemasjon/tørketrommel på. Denne er så flislagt og jeg finner ingen adkomstluke til pumpa. Vaktmester/snekker påstår at dreneringspumpa er ute ved beholderen, men jeg både hører og kjenner den når den går. Er det ikke krav om adkomst til slike pumper? Er ikke dette en mangel?

Tredje problem er avløpspumpa under vasken. Denne starter opp og laget et gulp ca hver 20. minutt. Mistenker utett tilbakeslagsventil e.l. 

Nå har vi ikke fått åpnet opp veggen enda, men dersom det stemmer at det er rå lødd stein bak veggen, må vel dette være en reklamasjonssak/mangel? Den andre eieren har tilbydd å dekke 50% av kostnadene med anticimex/åpne veggen så langt, men jeg mener også det er feil, det skulle i såfall vært 2/3 på han og jeg 1/3... Dersom det er rå stein mener jeg han må dekke 100%.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har dessverre lite å bidra med. Men generelt sett er det en mangel jf avhendingsloven dersom; 

(1) Eigedomen har mangel dersom han ikkje (a) høver for dei føremål som tilsvarande eigedomar vanlegvis vert brukt til, eller (b) høver for eit særleg føremål som seljaren var eller måtte vere kjent med då avhendinga vart avtalt. Dette gjeld likevel ikkje når tilhøva viser at kjøparen for så vidt ikkje bygde på seljarens sakkunnskap eller vurdering, eller ikkje hadde rimeleg grunn til å gjere det.

Om dine punkter blir vurdert som mangler er jeg usikker på. Skadedyr , men ganske vanskelig å bevise at selger har visst om. Hadde du hatt boligkjøperforsikring ville det vært enkelt å kontakte disse og få vurdert saken. Ville anbefalt deg å kontakte eiendomsmegleren først. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...