Gå til innhold

Kyllingklokking av XP2600+

Mastiff

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et MSI KT4-kort og en AMD XP 2600+. Prosessoren er nok låst, for jeg kan bare velge opp til 10x multiplier på kortet, og da havner den på under 1 gig, av en eller annen grunn. Men jeg skulle like å pushe den litt. Tenk om jeg kunne brukt gradual denoise, denoise3D, dScaler sharpness og resize til 1024x768 på en gang i ffdshown når jeg ser film i kinoen... Nirvana er så nær! :D Kjølingen er en Zalman flower cooler med 120 mm vifte, og CPU går på under 40 grader til vanlig.

Jeg prøvd bare å øke FSB. Jeg kan kjøre den på 176 istedenfor 166, da går den helt greit inn i Windows, men krasjer etter en stunds tortur med 3DMark 2001. Alt over det kommer jeg ikke inn i Windows engang! Den rebooter midtveis i oppstarten på 177 & 178, og over 178 klarer den ikke POST engang. Er ikke det litt merkelig/svakt? Og jeg satte minnet til 400 i BIOS, men likevel viser POST at det går på 333.

Jeg setter stor pris på hjelp, selv om jeg har drevet med pc-er i 15 år og vel så det, er dette med overklokking helt nytt for meg. :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke MSI KT4 chipsettet KT400 ? I så fall er det nok det som hindrer deg mest i å overklokke. Det hovedkortet har nemlig ikke AGP/PCI-lock (altså at AGP og PCI-bussen forblir på orginal hastighet når du overklokker FSB) Dette gjør ofte at AGP og PCI blir utatbile og skaper problemer slik du har opplevd.

Siden CPU er multiplier-låst og hovedkortet ikke er særligglad i å bli overklokket er det egentlig ikke så mye håp. Det beste er nok å prøve å selge det hovedkortet og heller kjøpe et med Nforce2 chipsett. (f.eks Abit NF7 v2.0 som har vært veldig populært blandt overklokkere)

Med dette hovedkortet og vanlig PC3200-ram tror jeg det skal bli ganske enkelt å få hovedkortet opp på 200MHz FSB, altså CPU'en opp på 2,3GHz med ca 1,7V og en ok luftkjøler.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Jeg har prøvd med forskjellige volts uten hjelp, jeg kjører nå på auto, og Motherboard Monitor sier at det betyr 1,65 volt. Men jeg kom som sagt ingen vei med å kjøre den opp.

Jeg har Corsair XMS3200 PC2700 CAS 2-3-3-6-T1 400 MH 6ns. Hva de CAS-tallene betyr aner jeg ikke. Men det skal jo være 400 MHz, så det er rart at det ikke sier 400 med oppstart, bare 333.

Jeg har nå testet mer med 3DMark, og jeg må ned på 175 for å kjøre gjennom en hel test. Da fikk jeg forresten et resultat på litt over 15 200. Det høres greit ut for meg, men det sier jo ikke så mye om prosessoren... Ifølge MBM er den på 2207 MHz. Men det bør vel være mulig å komme lenger?

Å bytte hovedkort er nok uaktuelt, særlig til noe som helst som har med NForce å gjøre. Da kjøper jeg heller en raskere prosessor. Pc-en må stå på 24/7 med 100 % (ikke 99,5 %) stabilitet, og jeg har vært nok borti NF2-kort til å vite at de ikke er like pålitelige. Dessuten er dette en hjemmekino-pc som er bygd opp over to år (begynte med et KT3-kort, så et KT3-2, og så KT4, og nå KT4 Ultra).

Det med låsen (er det dette som heter multiplier lock?) mener jeg å huske at jeg har vært borti på MSIs forumside. Jeg må se om det går an å fikse det på noen måte. Det stemmer at det er KT400.

Lenke til kommentar
Takk for svar!

Jeg har prøvd med forskjellige volts uten hjelp, jeg kjører nå på auto, og Motherboard Monitor sier at det betyr 1,65 volt. Men jeg kom som sagt ingen vei med å kjøre den opp.

Jeg har Corsair XMS3200 PC2700 CAS 2-3-3-6-T1 400 MH 6ns. Hva de CAS-tallene betyr aner jeg ikke. Men det skal jo være 400 MHz, så det er rart at det ikke sier 400 med oppstart, bare 333.

Jeg har nå testet mer med 3DMark, og jeg må ned på 175 for å kjøre gjennom en hel test. Da fikk jeg forresten et resultat på litt over 15 200. Det høres greit ut for meg, men det sier jo ikke så mye om prosessoren... Ifølge MBM er den på 2207 MHz. Men det bør vel være mulig å komme lenger?

Å bytte hovedkort er nok uaktuelt, særlig til noe som helst som har med NForce å gjøre. Da kjøper jeg heller en raskere prosessor. Pc-en må stå på 24/7 med 100 % (ikke 99,5 %) stabilitet, og jeg har vært nok borti NF2-kort til å vite at de ikke er like pålitelige. Dessuten er dette en hjemmekino-pc som er bygd opp over to år (begynte med et KT3-kort, så et KT3-2, og så KT4, og nå KT4 Ultra).

Det med låsen (er det dette som heter multiplier lock?) mener jeg å huske at jeg har vært borti på MSIs forumside. Jeg må se om det går an å fikse det på noen måte. Det stemmer at det er KT400.

Nå leverer nForce2 en stabilitet og ytelse som LETT overgår KT400 .. De klokker også MYE bedre.

Når du kommer opp i 2.2Ghz med en så gammel (relativt) CPU så trenger den nok litt mer en 1.65 eller 1.77 og da begynner problemene. MSI KT4 kan mest sannsynlig ikke øke vcore til annet enn +/- 0.1v i forhold til orginal vcore som er 1.65. Om du skal over 1.75v så må du pinmodde, eller frem med tapetkniv og sølvlakk for å modde den til en 1.85v cpu.

AGP/pci bus skal ikke være noe problem før du kommer over min. 180Mhz FSB.

Ramen du har er DDR333 .. Det er XMS3200 og ikke PC3200. Det står tilogmed at det er PC2700 om du leser litt nøyere på beskrivelsen. Uansett så burde den klare å kjøre 200Mhz lett. Mulig den trenger litt høyere spenning. 2.8 som er max på MSI KT kort burde holde, og er heller ikke noe farlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...