Redaksjonen. Skrevet 16. desember 2016 Del Skrevet 16. desember 2016 Skal skjæres over samme lest.Disse bilene får felles plattform. Det krever en rekke valg Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 16. desember 2016 Del Skrevet 16. desember 2016 Det er interessant at det kommer større elektriske varebiler. Det lar seg fortsatt vente på små og større stasjonsvogner. 3 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 16. desember 2016 Del Skrevet 16. desember 2016 Det er interessant at det kommer større elektriske varebiler. Det lar seg fortsatt vente på små og større stasjonsvogner. Tror man kan forvente mykje forskjellig dei kommendes 5-10 år. For mange dynamiske matrialer er ikke helt innfaset enno og el-drift har vel mer i seg av modulitet enn ottomotoren hadde. Når det gjeld litt mer plass, bare bestill en autonom service enhet til å følge etter, dei få gangene dette trengst. 1 Lenke til kommentar
OIPNOCZW Skrevet 16. desember 2016 Del Skrevet 16. desember 2016 Det er spesielt i slike småbiler elbilen har sin største styrke. Biler som er billige i innkjøp og drift og som lades billig hjemme. Fin for daglig kjøring til jobb og butikken. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 16. desember 2016 Del Skrevet 16. desember 2016 (endret) Er ikke noe sånt som 4 av de 5 mest solgte bilmodellene i Europa småbiler? Ikke særlig overaskende at Nissan/Renault posisjonerer seg for å øke sine markedsandeler der. De er godt på vei med nye zoe, raskere lading vil hjelpe selvfølgelig men enda viktigere er å få produksjonen *opp* og prisene *ned*. Endret 16. desember 2016 av Kahuna 1 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 17. desember 2016 Del Skrevet 17. desember 2016 (endret) Outlander, Passat, Rav4, Octavia, CX-5, og mange flere stasjonsvogner og by-SUVer ligger på topp-20 lista for 2016. Det stemmer at småbiler er godt egnet for eldrift, men her er det altså også noen store kassebiler, men ikke mellomstore familiebiler. I el-småbil-segmentet er det ganske tydelig konkurranse, men alt større enn de minste sedanene mangler konkurranse. Man har Model X. Og hele segmenter er altså udefinert. Der f.eks. Octavia er relativt rimelig i innkjøp også, sammenlignet med f.eks. Mercedes B Electric. Jeg kjører en mye kraftigere bil enn en Golf til og fra jobb hver dag. Kunne forsåvidt godt tenke meg en e-Golf til den jobben, men trenger til daglig større bagasjerom. (Jeg har ikke sett mål for bagasjerommene på de forskjellige modellene, så overrask meg gjerne.) Nå finnes det riktignok tre-ish mindre kassebiler med eldrift også, men de får ikke akkurat lysende skussmål. Første mindre stasjonsvogn med krok får meg i alle fall seriøst interessert. Trenger bare 10 mil rekkevidde uten henger under dårligste forhold, så er jeg fornøyd. Klarer den det samme med henger om vinteren så dekker den jammen hele behovet for flere år framover. Endret 17. desember 2016 av tommyb 5 Lenke til kommentar
Tor C Skrevet 17. desember 2016 Del Skrevet 17. desember 2016 Første mindre stasjonsvogn med krok får meg i alle fall seriøst interessert. Trenger bare 10 mil rekkevidde uten henger under dårligste forhold, så er jeg fornøyd. Klarer den det samme med henger om vinteren så dekker den jammen hele behovet for flere år framover. Hva med en RAV4 electric? Den tror jeg har EPA på over 30 mil... Den er ikke akkurat gratis, men betydelig billigere enn en Tesla. Lenke til kommentar
TeiteVetle Skrevet 17. desember 2016 Del Skrevet 17. desember 2016 *Sukk* Da får det bli enda en Dieselbil, mens jeg venter. Ingen har klart å knekke koden enda, nemlig en elbil med anstendig rekkevidde, folkelig prislapp, og ikke heter Tesla. (Nei, DU bestemmer ikke hva som er lang nok rekkevidde for MEG. JEG bestemmer det, så bare dropp det). Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 17. desember 2016 Del Skrevet 17. desember 2016 Hva med en RAV4 electric? Den tror jeg har EPA på over 30 mil... Den er ikke akkurat gratis, men betydelig billigere enn en Tesla. Rav4 Electric? Den hadde jeg faktisk ikke hørt om. Er ikke denne fra midt i perioden der Toyota fornektet elbiler? Får noen treff på Rav4 EV fra 2012 til 2014, men ikke i Norge. Hvis man antar en startpris i overkant av 400k tror jeg den kunne solgt endel i Norge. Rav4 har jo vært en populær modell i utgangspunktet. Jeg vet at både Mercedes og Volkswagen vil komme med ganske mange nye modeller i årene som kommer, og kanskje vi får dette segmentet dekket mens momsfordelen fortsatt eksisterer. Sånn sett grunn til å være optimist på sikt. Men jeg betaler ned mitt siste avdrag på billånet rundt nyttår, og da er det på tide å bytte ut den mest-forurensende... :-p Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 17. desember 2016 Del Skrevet 17. desember 2016 Hva er verst?: At Leaf blir like stygg og ineffektiv som Zoe ,eller at Zoe blir like stygg og ineffektiv som Leaf? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 18. desember 2016 Del Skrevet 18. desember 2016 Spiller ingen rolle, Leaf er allerede så stygg Vi får håpe de klarer å kombinere noen av de positive elementene fra hver av dem. F.eks DC lading og IT lading uten problemer. Lenke til kommentar
Happydaydreamer669 Skrevet 18. desember 2016 Del Skrevet 18. desember 2016 LItt større bil som kan gjøre noe så enkelt som å dra en henger på 1000+ kilo så blir jeg med stor sannsynlighet kunde. Rekkevidde er nesten uinteressant, totalt feil fokus da de fleste kjører relativt korte avstander til 99.9 % av turene. 20 mil praktisk bruk er mer enn nok for min del i allefall. 3 Lenke til kommentar
Tor C Skrevet 20. desember 2016 Del Skrevet 20. desember 2016 Hva med en RAV4 electric? Den tror jeg har EPA på over 30 mil... Den er ikke akkurat gratis, men betydelig billigere enn en Tesla. Rav4 Electric? Den hadde jeg faktisk ikke hørt om. Er ikke denne fra midt i perioden der Toyota fornektet elbiler? Får noen treff på Rav4 EV fra 2012 til 2014, men ikke i Norge. Hvis man antar en startpris i overkant av 400k tror jeg den kunne solgt endel i Norge. Rav4 har jo vært en populær modell i utgangspunktet. Jeg vet at både Mercedes og Volkswagen vil komme med ganske mange nye modeller i årene som kommer, og kanskje vi får dette segmentet dekket mens momsfordelen fortsatt eksisterer. Sånn sett grunn til å være optimist på sikt. Men jeg betaler ned mitt siste avdrag på billånet rundt nyttår, og da er det på tide å bytte ut den mest-forurensende... :-p Korrekt navn på den er "Rav4 EV", og ikke "electric" som jeg skrev. Er et tyvetalls registrert i Norge så vidt jeg vet. Ble kun solgt i California som compliance bil. Men, for en bil! Batteri på 41 kwt, men bare forhjulsdrift. Nå er den nok litt avlegs mtp rekkevidde. Hadde Toyota faktisk tjent penger på den, så ville den nok blitt solgt i Norge... Men jeg mistenker at de kostet Toyota mer enn det smakte. Men, jeg kunne fortsatt gjerne tenkt å bytte ut min LEAF med en slik. Hvis du har to biler, og aldri kjører begge to samtidig over ti mil, så har du enormt mye å velge mellom innenfor en beskjeden kostnad. Og det er ikke alltid at det er verken mest økonomisk fornuftig eller klimamessig fornuftig å bytte ut den "mest forurensende" først. Mange sier at elbilen de kjøpte som nr2 bil fort blir den bilen de bruker mest, og gammeltraktoren blir stående mest til pynt og til langturene. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 21. desember 2016 Del Skrevet 21. desember 2016 Og det er ikke alltid at det er verken mest økonomisk fornuftig eller klimamessig fornuftig å bytte ut den "mest forurensende" først. Mange sier at elbilen de kjøpte som nr2 bil fort blir den bilen de bruker mest, og gammeltraktoren blir stående mest til pynt og til langturene. Må innrømme at jeg ble litt overrasket over at Rav4 EV finnes, og den hadde nok vært interessant, ja. I mitt konkrete tilfelle er det slik at den mest forurensende er den eneste som kan dra en henger, men den er 11 år eldre enn stasjonsvogna så den går nok først uansett. Problemet er at vi faktisk har henger som vi noen ganger trenger å trekke. Da kunne f.eks. en Rav4 EV vært et fullgodt alternativ. Gitt at de kom med krok, da. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 21. desember 2016 Del Skrevet 21. desember 2016 Håper Nissan tar med seg god driftsikkerhet over til kommende Zoe som sliter mye med bl.a varmepumpa. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 21. desember 2016 Del Skrevet 21. desember 2016 Medarbeider har vel vært 5+ ganger innom med Zoe-varmepumpa. Den virker jo fint til han trenger den. :-B Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå