Gå til innhold

. . .


Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 1 år senere...

PvP betyr Player versus Player. Altså spiller mot spiller.

 

Aggro fungerer litt forskjellig i forskjellige spill, men utgangspunktet er det samme. Det stammer fra ganske riktig fra Agression. (agressjon, sinne hat..) Hele greia går ut på at alle monstre har forskjellige settings (instillinger) for aggro. Noen må du angripe først for at de skal reagere og angripe deg. Noen er det nok å komme i nærheten av.. Når et monster blir aggroed, og det er et eller flere innen for en viss radius til det monsteret, vil også disse bli aggroed, gjennom det første monsteret du angrep/ble oppdaget av. I mange spill har også monstrene forskjellige grader av aggro, der en lav aggro-verdi vil monsteret fort gi opp jakten eller stikke av. En høy aggro-verdi vil få monsteret til å bli besatt på å drepe deg og dine medsammensvorne.

En kjent taktikk i mange spill er å angripe monstre som er isolert fra flokken på avstand med langdistansevåpen. Slik får du lokket til deg monsteret og kan drepe det uten å aggroe resten av flokken.

En annen taktikk er at tankene* løper frem og aggroer alle minions** og trekker de vekk, slik at resten av partyet*** kan løpe frem og angripe hovedfienden uten at de trenger å bekymre seg om de svakere fiendene.

 

*En tank er en kriger som tåler mye skade og som samtidig gir mye skade. Disse kan ta mange støyer, og holder fiendene opptatt. Dette kan være livsviktig for f. eksempel magikerne eller bueskytterne i gruppen, som ikke tåler mye bank. Disse kan stå på avstand og fyre av magi eller piler.

 

**Undersåtter. Kraftige fiender har ofte en flokk med undersåtter rundt seg. Disse gjør skjelden voldsomt mye skade, men holder angriperne opptatt, mens hovedfienden kan påføre gruppen mye skade uten at gruppen når fram til ham.

 

***Et party er gruppen du spiller sammen med. En gruppe deler som oftest på erfaringspoengene og pengene en tjener på å drepe fiender. Å være i et party er ofte meget lurt, da de forskjellige egenskapene til de forskjellige yrkene i spillet kan brukes sammen og skape store taktiske fordeler.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
*En tank er en kriger som tåler mye skade og som samtidig gir mye skade. Disse kan ta mange støyer, og holder fiendene opptatt. Dette kan være livsviktig for f. eksempel magikerne eller bueskytterne i gruppen, som ikke tåler mye bank. Disse kan stå på avstand og fyre av magi eller piler.

Får jeg lov til å kommentere?

(Og låne oppsettet ditt litt ...)

 

Angående tanker i spill som WoW, EQ, osv: De er ikke laget for å forårsake mye skade, men for å absorbere skade og holde på aggro uten å dø av det. En warrior, erketypisk tank, har som regel grei nok melee-DPS*, men er ikke i nærheten av damage-outputet til for eksempel en mage (Magiker, trollmann, etc).

Tankene skal bare holde fiendene unna castere, som er dem som gjør mesteparten av avstandsskaden. I WoW har de riktignok rogues, som gjør mye skade i nærkamp, men heller ikke tåler spesielt mye, tanken skal også holde aggro unna dem.

 

 

*DPS = Damage Per Second.

Jeg vet ikke begrepet ble introdusert for alvor i World of Warcraft, men det er iallefall en faktor der. Det er en enkel kalkyle over hvor mye skade du kan forårsake i sekundet, da man regner sammen skade per slag, attack speed, osv.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

alternativ FPS (bør stå 1. og 2. under)

 

Frames Per Second - antall bilder per sekund, hvor mange bilder skjermen viser hvert sekund. Ofte mellom 60 og 100 i nyere spill. Skjermen kan ikke vise fler fps enn antall hertz den kjører. Dersom skjermen kjører på 60hz, vil den bare vise 60 bilder i sekundet, selv om pc'n sender 100 fps.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...