Gå til innhold

Raske tips til valg av skjerm til jobb, kartprogrammer og kontor.


OddZen

Anbefalte innlegg

Hei, folkens!

Jeg skal ha 2 nye skjermer på jobb.
Har i dag 2x 24". Tenker at minimum 27" men maks 34", 34" syntes jeg kanskje kan bli litt for stort.
30" hadde sikkert vært ypperlig.
Laptoppen jeg bruker med doking er Dell Latitude E5470, med Intel HD Graphics 520 skjermkort.

Arbeider endel med GISLINE, kartprogram, og noen andre programmer hvor kart er en stor del av jobben.
Legger ved skjermbilder:

post-55110-0-41656900-1481882920_thumb.png

post-55110-0-84643300-1481882943_thumb.png


Jeg fikk fra IT en liten oversikt over hva grosisten kunne tilby, er for det meste Dell de fører.
Men jeg kan sikkert få tak i andre skjermer også, omså bestille selv.

 

Dell UltraSharp 27" monitor U2717D

HDMI (MHL), DP,MiniDP,2560x1440 350cd/m2                                 3680,-

 

DELL UP3216Q 32" LED MONITOR

4K 3840x2160 16:9 3YR                                                                                8800,-

 

DELL ULTRASHARP U3417W 34" IPS

3440x1440 21:9 Curved Moitor                                                                6450,-

 

DELL 43" ULTRA HD 4K P4317Q

MULTI CLIENT MONITOR                                                                            6550,-

 

Det jeg lurer på er hva dere tror ville fungere fint for mitt bruk?
Jeg vil selvfølgelig se mest mulig på bildet på en gang, få mest mulig informasjon i bildet.

Jeg har idag 2 stk 24", som kjører i 1920*1080 som er maks når jeg ser på instillingene for skjerm.

Hvordan blir det på de ulike skjermene, f.eks

DELL ULTRASHARP U3417W 34" IPS 3440x1440 21:9 Curved Moitor?

Har dere andre skjermer og andre tips til hva jeg bør velge som dere tror vil oppfylle mine behov?


 

Endret av OddZen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Første som slår meg er at en enkelt 43" bør være midt i blinken. Med din bruk så har høyde mye å si når du allerede er der at du ikke har "mer" å gå på i bredden. (Stort mer enn 2x 27" i bredden blir fort unødvendig mye. Bredden av en enkelt 34" ultrawide er allerede nok for de aller fleste.)

 

3 stykk 27" 16:9 på høykant kan også være en ide. (Men går nok ikke direkte med den laptopen...) Langt fra like pent som en større skjerm, men helt greit allikevel.

 

30" er en fin størrelse det, men 2x30" blir vel bredt, og man får mer igjen ved å ha litt mer høyde. Ukurant størrelse nå til dags. (Noen år tilbake så var dette et mer aktuelt valg. Har selv hatt både Apple og Dell 30" i hus, og før Dell-en gikk i retur så prøvde jeg 2x30 i noen dager. Til min bruk så savner jeg ikke høyden fra 30" når jeg nå har gått over til 34" ultrawide.)

 

Displaywars.com har et veldig fint verktøy for å visualisere dette, se først på en 24" 16:9 vs en 43" 16:9:

43-inch-16x9-vs-24-inch-16x9.png

 

Deretter på en 34" ultrawide mot en 43":

43-inch-16x9-vs-34-inch-21x9.png

 

Valget bør være ganske åpenbart. Det er "pent" med en stor skjerm, og det fins gode verktøy som gjør det enkelt å maksimere bruken av en stor skjerm. Windows har god innebygd funksjonalitet for maksimering til "halvparten" av skjermen, og det fins tredjepartsverktøy som går lenger, for eksempel Aquasnap: http://www.nurgo-software.com/products/aquasnap

 

(Før hendte det at det var snedig med seperate skjermer siden det var tungvindt å faktisk nyttiggjøre seg større enkeltskjermer.)

 

Slik bruk som du beskriver er et av de bruksområdene som de nye store 40"-ish skjermene er "skapt" for. Det høres voldsomt ut, men du blir garantert fornøyd. (Om maskinen din klarer å drive den slik den skal drives...)

 

Hvilken dockingstasjon benytter du? Spesifikasjonene til dockingstasjonen vil avgjøre hvilke skjermer som vil fungere godt, og i verste fall kan den utelukke enkelte skjermstørrelser helt.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Jeg har denne: https://www.mpx.no/product/882393/pc-og-skjerm/skjerm-og-public-display/skjermer/philips-43-4k-led-bdm4350uc# på jobben.

 

Skjermflate tilsvarende 4x 1080p, og såpass stor at du kan kjøre på 100% skalering i Windows. Prisen er det ingenting å si på. Men den er stooooor regn, med å bli kontorets snakkis i lang tid. :)

 

Jeg er kjempefornøyd med valget. Mye bedre enn 2x24" 1920*1200 som jeg hadde tidligere - det er en kjempefordel å ha alt på en skjermflate.

Endret av skripis
Lenke til kommentar

Første som slår meg er at en enkelt 43" bør være midt i blinken. Med din bruk så har høyde mye å si når du allerede er der at du ikke har "mer" å gå på i bredden. (Stort mer enn 2x 27" i bredden blir fort unødvendig mye. Bredden av en enkelt 34" ultrawide er allerede nok for de aller fleste.)

 

3 stykk 27" 16:9 på høykant kan også være en ide. (Men går nok ikke direkte med den laptopen...) Langt fra like pent som en større skjerm, men helt greit allikevel.

 

30" er en fin størrelse det, men 2x30" blir vel bredt, og man får mer igjen ved å ha litt mer høyde. Ukurant størrelse nå til dags. (Noen år tilbake så var dette et mer aktuelt valg. Har selv hatt både Apple og Dell 30" i hus, og før Dell-en gikk i retur så prøvde jeg 2x30 i noen dager. Til min bruk så savner jeg ikke høyden fra 30" når jeg nå har gått over til 34" ultrawide.)

 

Displaywars.com har et veldig fint verktøy for å visualisere dette, se først på en 24" 16:9 vs en 43" 16:9:

43-inch-16x9-vs-24-inch-16x9.png

 

Deretter på en 34" ultrawide mot en 43":

43-inch-16x9-vs-34-inch-21x9.png

 

Valget bør være ganske åpenbart. Det er "pent" med en stor skjerm, og det fins gode verktøy som gjør det enkelt å maksimere bruken av en stor skjerm. Windows har god innebygd funksjonalitet for maksimering til "halvparten" av skjermen, og det fins tredjepartsverktøy som går lenger, for eksempel Aquasnap: http://www.nurgo-software.com/products/aquasnap

 

(Før hendte det at det var snedig med seperate skjermer siden det var tungvindt å faktisk nyttiggjøre seg større enkeltskjermer.)

 

Slik bruk som du beskriver er et av de bruksområdene som de nye store 40"-ish skjermene er "skapt" for. Det høres voldsomt ut, men du blir garantert fornøyd. (Om maskinen din klarer å drive den slik den skal drives...)

 

Hvilken dockingstasjon benytter du? Spesifikasjonene til dockingstasjonen vil avgjøre hvilke skjermer som vil fungere godt, og i verste fall kan den utelukke enkelte skjermstørrelser helt.

Takk for godt svar begge to.

 

Er mulig jeg er dum, men krever ikke en stor skjerm et bedre skjermkort enn det jeg har?

Har bare 1920x1080 med skjermkortet jeg har på de skjermene jeg bruker idag, kan jeg få høyere oppløsning hvis jeg har større skjerm med det skjermkortet jeg har?

Hvis ikke er det jo endel skjermer som jeg ikke får like god utnyttelse av?

For å få plass til mye på en skjerm krever det ikke større oppløsning?

Endret av OddZen
Lenke til kommentar

Hei, takk for hjelp!

Jeg skal sjekke dokkingstasjonen på mandag.
Har dere som bruker f.eks 40 eller 43" bilde/film av hvordan det ser ut med f.eks mail, word, og andre programmer oppe samtidig?
Gjerne noe målestokk også så man kan se hvordan det blir.
Eller har dere lenke til en plass man kan se dette?
 

Endret av OddZen
Lenke til kommentar

Har sett litt youtube filmer nå, og jeg lurer på om en 34" ultrawide og en 27" hadde vært en flott kombinasjon.
1 enkel 34" ultrawide tror jeg blir for lite, er kanskje akkurat for liten til å få plass til alle de viktige programmene mens med 2 stk kan jeg ha 34" ultrawide som hovedskjerm og få stort utbytte av den ekstra bredden og plassen slik at jeg kan ha nettleser og et av mine arbeidsprogram oppe, mens jeg på 27" sekundærskjermen kan ha oppe f.eks outlook.

Tror jeg har denne docking stasjonen: https://www.komplett.no/product/856826/pc-nettbrett/pc-tilbehoer/dockingstasjon/dell-euro2-advanced-e-port-ii-docking#
 

Hvilke oppløsninger og oppsett vil jeg da kunne kjøre?

I tilfelle det er bankers med hardware kunne jeg tenke meg:

DELL ULTRASHARP U3417W 34" IPS 3440x1440 21:9 Curved Moitor, og da bør jeg vell få meg en 27" med buet skjerm i tillegg, det blir vell rart og litt usymmetrisk å ikke ha en buet skjerm ved siden av 34" buet skjerm?

 

Grosisten sendte jo ikke en buet 27" som et alternativ men det kan godt hende de har det da de neppe sendte hele sortementet, men når jeg ser på dell.no sine sider seg jeg kun en type 27" buet, men det er ikke en IPS skjerm og er nok bilemessig dårligere enn den 27" de oppførte på mailen og som de uttrykte hadde et fantastisk bra bilde, men som dog ikke har buet skjerm.

Endret av OddZen
Lenke til kommentar

Det trenger ikke å bli rart med en vanlig 27" ved siden av en buet 34" - 34" er i seg selv så bredt at det vil være naturlig å stille opp skjerm nr. 2 på skrå til slik bruk som du beskriver. Selv om u3417w er buet, så er den ikke så mye buet at det ville gitt rett vinkel å videreføre buen med skjerm nr. 2. (Først når man snakker om 3/6 buede 34" og litt lengre avstand enn normal kontorbruk så blir det rett.) Vel så viktig som buet / ikke-buet er at du har nogenlunde samme oppløsning og kvalitet på skjermene, og at skjerm nr. 2 har veldig gode visningsvinkel.

 

1920x1080 er for dårlig på 27", du bør ha 2560x1440.

 

Den dockingstasjonen du linker til har to displayport-utganger, og du kan dermed velge fritt i all slags skjermer.

 

Noe annet du kan / bør vurdere å se på i samme slengen er hvorvidt det kan være en ide med en skjermarm til skjermene. Selv om justeringsmulighetene på de innebygde føttene er helt greie, så er ergonomien bedre med en skjermarm. Jeg kjøpte arm til min u3415w - og spesielt det å ha litt mer å gå på i høyden er kjekt.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Hei igjen!
Nå har jeg fått skjermene i hus og er råfornøyd =)
Har funnet meg noen wallpapers som går over begge skjermene, har litt forskjellig oppløsning da resultatet av de ulike størrelsene varierte fra bilde til bilde, men er fornøyd med resultatet!

Det fulgte med noen drivere fra Dell, hva gjør disse driverne?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...