Drogin Skrevet 19. desember 2016 Del Skrevet 19. desember 2016 (endret) http://www.fleetcarma.com/cold-weather-fuel-efficiency/ Både elbiler og bensinbiler taper på kulde og dårlig vær - men, elbiler taper prosentvis mer kjørelengde på dårlig/kaldt vær enn bensinbiler. Man ser også på samme side, at det som drar mest strøm, er oppvarming av bilen. I uforutsigbare, kalde og store områder som Finnmark, så vil nok ikke folk ta risikoen med en elbil. Da vil man vite at man kommer trygt frem og har energi nok. Og fossile biler er overlegne på å lagre energi Endret 19. desember 2016 av Drogin Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 19. desember 2016 Del Skrevet 19. desember 2016 http://www.fleetcarma.com/cold-weather-fuel-efficiency/ Både elbiler og bensinbiler taper på kulde og dårlig vær - men, elbiler taper prosentvis mer kjørelengde på dårlig/kaldt vær enn bensinbiler. Man ser også på samme side, at det som drar mest strøm, er oppvarming av bilen. I uforutsigbare, kalde og store områder som Finnmark, så vil nok ikke folk ta risikoen med en elbil. Da vil man vite at man kommer trygt frem og har energi nok. Og fossile biler er overlegne på å lagre energi Oppvarming: 5-6 kW på full varme, til bilen er varm (ca to-tre minutter, mens man lader, og da også varmer batteriet) og deretter 0,5-0,7 kW (varmepumpe) dvs, at den i løpet at to timers kjøring, stjeler ca en mils kjøring. Og det er ikke "mesteparten" når bilen i sterk kulde går ca 14-15 mil. Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 19. desember 2016 Del Skrevet 19. desember 2016 (endret) Det blir for dumt. Ifølge linken i forrige er over halvparten av årsaken til tap av kjøreavstand direkte relatert til varme. https://www.nrk.no/troms/posten-skal-fram_-na-ogsa-med-elbil-i-finnmark-1.12105724 Her har Posten forsøkt elbil i nordnorge. De klarer ikke en postrute på 15 km pga kulda. 15 km Og her står dere og sier folk skal legge ut på fjelloverganger og finnmarksvidda. http://www.tv2.no/a/6616208/ E-Golfen, med en rekkevidde på 190 kilometer, gir seg etter 108 kilometer. På tross av at denne versjonen er utstyrt med varmepumpe som skal øke rekkevidden under disse forholdene. Endret 19. desember 2016 av Drogin Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 19. desember 2016 Del Skrevet 19. desember 2016 Det blir for dumt. Ifølge linken i forrige er over halvparten av årsaken til tap av kjøreavstand direkte relatert til varme. https://www.nrk.no/troms/posten-skal-fram_-na-ogsa-med-elbil-i-finnmark-1.12105724 Her har Posten forsøkt elbil i nordnorge. De klarer ikke en postrute på 15 km pga kulda. 15 km Og her står dere og sier folk skal legge ut på fjelloverganger og finnmarksvidda. http://www.tv2.no/a/6616208/ E-Golfen, med en rekkevidde på 190 kilometer, gir seg etter 108 kilometer. På tross av at denne versjonen er utstyrt med varmepumpe som skal øke rekkevidden under disse forholdene. Golf, ja.. den, Zoe og Opelen, er et sorgens kapittel når det gjelder energieffektivitet. ikke batterivarmer. Naboen må installere webasto. Posten bruker to timer på 15 km, når de skal innom alle postkasser. Derfor blir bruken av varme stor i forhold til antall kjørte km. Og dersom de kjører disse spaniaproduserte trallene de har her, så er cet ikke rare greiene de orker. Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 19. desember 2016 Del Skrevet 19. desember 2016 Det blir for dumt. Ifølge linken i forrige er over halvparten av årsaken til tap av kjøreavstand direkte relatert til varme. https://www.nrk.no/troms/posten-skal-fram_-na-ogsa-med-elbil-i-finnmark-1.12105724 Her har Posten forsøkt elbil i nordnorge. De klarer ikke en postrute på 15 km pga kulda. 15 km Og her står dere og sier folk skal legge ut på fjelloverganger og finnmarksvidda. http://www.tv2.no/a/6616208/ E-Golfen, med en rekkevidde på 190 kilometer, gir seg etter 108 kilometer. På tross av at denne versjonen er utstyrt med varmepumpe som skal øke rekkevidden under disse forholdene. E-golf har skryterekkevidde på 19, ja, men klarer ikke mer enn 16, maks. Med batterivarmer, så hadde den kanskje klart mer. Den første utgaven ble jo levert til frustrerte kunder, uten varmepumpe. Lenke til kommentar
Viggo Stenbekk Skrevet 20. desember 2016 Del Skrevet 20. desember 2016 Det er godt mulig at EU og bilfabrikantene ikke forstår Finnmark sine behov, men Finnmark er nødt til å forstå EU og tilpasse seg fremtiden. Bittelitt lesing og skriften på veggen er ganske klar. http://www.roadandtrack.com/new-cars/future-cars/news/a31097/german-government-votes-to-ban-internal-combustion-engines-by-2030/ http://www.cityam.com/251174/every-new-house-europe-have-electric-vehicle-charging-point http://www.dailymail.co.uk/news/article-3778017/Diesel-engines-set-die-say-Renault-admit-phasing-cars.html Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 3. januar 2017 Del Skrevet 3. januar 2017 Moderatormelding Off topic er fjernet, i henhold til retningslinjene punkt 1. En solid mengde innlegg er fjernet grunnet off topic. Denne tråden handler om en spesifikk artikkel, og tema for diskusjon er da nettopp denne artikkelen. Det er nå opprettet en ny tråd for generell debatt omhandlende el-bil. Videre diskusjon av denne typen tas der. Innleggene som ble skjult her i tråden var i det store og hele gjennomsyret av persondebatt, og jeg så ikke stor verdi i å overføre de til den nye tråden. Hold tonen høflig, unngå persondebatt, og tenk over hvor lange/mange sitater som er nødvendig å ha med seg når man svarer på innlegg. Reaksjoner på moderering tas på PM eller i tråd for tilbakemeldinger, ikke i tråden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå