Gå til innhold

Evernote angrer: – Vi tabbet oss ut

Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt usikker. Prøvde engang å lese vilkårene i forbindelse med en IOS-oppgradering på telefonen. Etter å ha brukt 10-15 minutter hadde jeg endelig greid å skrolle ned til bunn av dokumentet. Ser så at jeg bare har lest side 1 av 40. Det ble dermed med forsøket.

Det er noen som forsøker skremme deg fra å lese vilkårene. Det er imidlertid ikke alle som har det slik.

Lenke til kommentar

Finnes det noen her som tror at dere er så viktig at noen gidder sjekke hva dere driver med ?

That's not how it works. Det var kanskje sånn i DDR, men verden har blitt automatisert siden da. 

Med fare for å gjenta meg selv, tror du at du er så viktig at noen gidder å hente ut informasjon om deg ? Det finnes få overvåkere som overvåker mange mange fler.

Lenke til kommentar

Finnes det noen her som tror at dere er så viktig at noen gidder sjekke hva dere driver med ?

That's not how it works. Det var kanskje sånn i DDR, men verden har blitt automatisert siden da. 

Med fare for å gjenta meg selv, tror du at du er så viktig at noen gidder å hente ut informasjon om deg ? Det finnes få overvåkere som overvåker mange mange fler.

Det er vel mer snakk om at automatiske systemer brukes for å høste data, bygge modeller og kjøre analyser på innhold på tvers av alle brukerkontoer. Du er kanskje ikke så viktig i den store sammenhengen, men trenden er viktig. Data er penger. Og det er kanskje også poenget til tommyb. 

Lenke til kommentar

Med fare for å gjenta meg selv - igjen, så er det revnende likegyldig hvor viktig du og jeg er, siden overvåkingen i stor grad er automatisert. Vi blir overvåket uansett - og hvis du gjør noe bemerkelsesverdig, så trigger det noen flagg som gjør at du bobler oppover på lista over interessante personer. Men det er mye mer alvorlig at faktisk viktige mennesker blir overvåket og det samles inn informasjon som sammen kan benyttes til de feile tingene. 

Det var ikke bare viktige mennesker som ble overvåket i DDR heller. Når man i dag har mye kraftigere verktøy, som kan brukes til de samme tingene som de gjorde i DDR, så blir det virkelig alvorlig. 

Poenget mitt var ikke den kommersielle bruken denne gangen, men prinsippet er det samme. Om det er Staten eller Facebook, så er maktmisbruk maktmisbruk. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...