fotonisse Skrevet 16. desember 2016 Del Skrevet 16. desember 2016 Stiller et spørsmål for en kollega som ikke er medlem på dette forumet. Saken er at i 1. kvartal så er vi pålagt og ta en uke ferie og en uke med avspasering/flekstimer (for de som har opparbeidet seg det), selv om ikke alle er like glade for dette, så er det noe vi gjør fordi vi statistisk ikke har så mange arbeidsoppdrag i 1. kvartal. Dette er noe alle er pålagt og gjør, men en av mine kollegaer er for tiden 100% sykemeldt pga en (godkjent) yrkesskade, og denne kollegaen blir også pålagt å ta ferie og avsp/fleksitimer selv om h*n fortsatt vil være 100% sykemeldt i 1. kvartal og mest sannsynlig også 2.kvartal, før h*n kan begynne med noe forsiktig arbeidstrening/tilrettelagt arbeid. Noe som på dette tidspunkt ikke er mulig i det hele tatt. Så kommer spørsmålet, kan arbeidsgiver pålegge en arbeidstager å ta både en uke ferie og en uke med avsp/fleksitimer, når h*n er 100% sykemeldt? Saken her er at i løpet av denne uken så skal vi komme med ønsker om når vi skal ta vår ferieuke og vår avspaserings uke (for de som har opparbeidet seg det) i 1.kvartal, men den kollegaen som er sykemeldt har hverken kommet med noen planer/ønsker for dette i det hele tatt, med grunnlaget om 100% sykemelding, og pga dette så kan h*n heller ikke feriere på noen som helst måte. Det tillater ikke helsa til min kollega, og det vil også hindre undersøkelser/behandling om h*n skulle reist på ferie. Det vi har sett i ferieloven så langt er at en har krav på å få tilbake ferie dager om en blir sykemeldt i ferien. Og slik blir det også praktisert på vår arbeidsplass, ikke noe problem der, men vi finner ingenting som som sier om det er lovlig eller ulovlig av arbeidsgiver og pålegge en arbeidstager å ta ferie og avsp/fleksitimer når en er 100% sykemeldt. At en har krav på å få tilbake feriedager om en blir sykemeldt i ferien er hva lover og regler sier (om en leverer inn et skriftlig krav om dette på første arb. etter ferien slik vi tolker det som står skrevet i ferieloven), og da synes vi det blir helt feil at arbeidsgiver kan pålegge noen å ta ferie, på et tidspunkt arbeidstakeren allerede er 100% sykemeldt. Kan det virkelig fungere slik, for det rimer jo ikke i det hele tatt. Når det gjelder sykdom under uttak av avspasering/fleksitimer, så er reglene annerledes har vi sett, det har vi funnet ut så langt, er at en ikke har krav på å få tilbake de timene om en skulle bli sykemeldt, det er det kun en hyggelig arbeidsgiver som kan gi dem tilbake av egen fri vilje, de kan ikke kreves tilbakeført. Hadde kollegaen allerede planlagt avspasering og så blitt syk rett før eller under den, så kan de dagene være tapt etter hva vi kan se (og det har vi ikke noe problem med å godta heller), men her er de avspaseringstimene som nevnt hverken planlagt eller ønsket, de blir pålagt tatt ut når en allerede er 100% sykemeldt. Altså det er ikke tingen med at vi alle blir pålagt å ta en ferieuke og avsp/fleksitimer som er problemet her, det er det at en person som er 100% sykemeldt blir pålagt og gjøre det samme når h*n er 100% sykemeldt (og det med et vedtak om godkjent yrkesskade, om det skal ha betydning for sykemeldingen). Fint om noen kan komme med helt konkrete svar her, og gjerne referere til konkrete lover som kan dokumenteres/linkes til ovenfor arbeidsgiver, om det er slik at dette kan arbeidsgiver ikke pålegge en 100% sykemeldt arbeidstager å gjøre. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 16. desember 2016 Del Skrevet 16. desember 2016 Dersom intet annet er avtalt, så har arbeidstaker ikke krav på ny avspassering ved sykdom. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 16. desember 2016 Del Skrevet 16. desember 2016 Spørsmålet om ferieavvikling mens man er syk reguleres av ferieloven § 9 nr. 1 annet ledd, og fører til at man har rett til å få feriedager utsatt og gitt som ny ferie senere. Arbeidsgiver kan altså ikke pålegge noen å ta ut ferie mens de er sykemeldt. Reglene kan ikke fravikes ved forhåndsavtale, jf. § 9 nr. 5, men man kan inngå avtale med arbeidsgiver etter at sykmeldingen har oppstått. Avtalen må være frivillig fra begge sider. Pålegg om ferie i strid med § 9 kan gi grunnlag for erstatningsansvar. På samme måte kan man ikke pålegges å ta ut fleksitid mens man er sykemeldt. Fleksitid innebærer at man tar ut redusert arbeidstid som en følge av at man tidligere har arbeidet mertid. For å ta ut redusert arbeidstid må man faktisk ha arbeidstid å ta ut, noe man ikke har når man har sykefravær. Fleksitid kan ikke tas fra noen uten konkret hjemmel i arbeidsavtale, tariffavtale, eller personalhåndbok (og hvis sistnevnte må reglene være saklige). De er arbeidstakerens lønn for utført arbeid. 1 Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 16. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2016 Dersom intet annet er avtalt, så har arbeidstaker ikke krav på ny avspassering ved sykdom. Ja det er greit og det har vi forstått, men problemet er jo at vedkommende det gjelder allerede er sykemeldt, og så blir pålagt under sykemeldingen å ta innarbeidet avspasering. Det er der sakens kjerne angående avspaseringen er. Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 16. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2016 Spørsmålet om ferieavvikling mens man er syk reguleres av ferieloven § 9 nr. 1 annet ledd, og fører til at man har rett til å få feriedager utsatt og gitt som ny ferie senere. Arbeidsgiver kan altså ikke pålegge noen å ta ut ferie mens de er sykemeldt. Reglene kan ikke fravikes ved forhåndsavtale, jf. § 9 nr. 5, men man kan inngå avtale med arbeidsgiver etter at sykmeldingen har oppstått. Avtalen må være frivillig fra begge sider. Pålegg om ferie i strid med § 9 kan gi grunnlag for erstatningsansvar. På samme måte kan man ikke pålegges å ta ut fleksitid mens man er sykemeldt. Fleksitid innebærer at man tar ut redusert arbeidstid som en følge av at man tidligere har arbeidet mertid. For å ta ut redusert arbeidstid må man faktisk ha arbeidstid å ta ut, noe man ikke har når man har sykefravær. Fleksitid kan ikke tas fra noen uten konkret hjemmel i arbeidsavtale, tariffavtale, eller personalhåndbok (og hvis sistnevnte må reglene være saklige). De er arbeidstakerens lønn for utført arbeid. Takk Krikkert for et utfyllende og godt svar, det er greit å ha noe konkret å referere til når en skal snakke med arbeidsgiver. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå