Gå til innhold

[Løst] Skattekort/selvangivelse - ekteskap

TMB

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har Googlet meg grønn i hjel om dette men klarer ikke å finne ut av det.

Jeg giftet meg i oktober i år. Jeg har forstått det slik at når man er gift så skal man lignes i skatteklasse 2 i stedet for skatteklasse 1. Da får man høyere personfradrag(?) og derfor mindre skatt som jeg selvfølgelig er interessert i.

Det jeg lurer på er hvordan man opplyser om dette, eller om det går automatisk?

1. For inntekståret 2016: Dersom det ikke går automatisk, kan man opplyse om dette på selvangivelsen når den kommer?

2. For inntekståret 2017: Har akkurat vært inne og endret litt på inntekt og diverse for 2017 da det var mulig fra i dag av. Her sto det nederst på siden at jeg blir lignet i klasse 1. Så de har da tydeligvis ikke fått med seg at jeg har giftet meg?

Håper noen kan hjelpe!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skatteklasse 2 betyr lavere skatt dersom ektefellen din har lav eller ingen inntekt. Det betyr ikke lavere skatt i alle tilfeller.

Dersom du har giftet deg før 31. oktober i år vil Skatteetaten automatisk beregne hva som gir lavest skatt av skatteklasse 1E og 2.

For inntektsåret 2017 er jeg usikker på hvordan du går frem, fordi Skatteetaten nylig innførte et nytt verktøy for bestilling av skattekort. I det gamle verktøyet skrev du som notat til saksbehandler at du ønsket å få skattekort i skatteklasse 2.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...