Gå til innhold

Microsoft mener de snart er kongen på haugen, men selv ikke deres norske referansekunde har kastet ut den største konkurenten

Anbefalte innlegg

Endelig en skikkelig diskusjon her på forumet. Ikke at jeg skal utnevne meg selv til å ha særlig stor kunnskap om det. Men jeg ga RattleBattle og VABZJDTR et pluss hver på et par innlegg.

Jeg har vært windowsbruker siden DOS-dagene med Win 3.11, så også jeg sitter med inntrykk av at det er mye bloatware igjen i Windows.

Windows er full av råteskade  :wee:

God analogi det.

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

viser at Windows scratchet all kodebasen og bygd fra grunnen av slik som Apple gjorde med sitt OS. 

Ja, der ble eventuell faktakunnskap avløst av skjellsord. Bra jobba.

Apple bygget OS X på kjernen til NeXT (Mach) og en variant av FreeBSD userland kalt Darwin. 

God Jul til deg og.

Endret av quantum
  • Liker 1
Lenke til kommentar

viser at Windows scratchet all kodebasen og bygd fra grunnen av slik som Apple gjorde med sitt OS. 

Ja, der ble eventuell faktakunnskap avløst av skjellsord. Bra jobba.

Apple bygget OS X på kjernen til NeXT (Mach) og en variant av FreeBSD userland kalt Darwin. 

God Jul til deg og.

Du trenger ikke å leke helgen. Jeg så at du kalte meg "nisse", for så å redigere det bort.  Dessuten er det et personangrep å nedlatende henvise til wikipedia (som for øvrig bare viste non-sense). 

Ja, de har benyttet seg av kode fra åpen kildekode for å bygge sitt OS fra bunnen av. Hvordan forandrer det på det faktum at ingen kode i tidligere Mac OS har blitt brukt i det nye. Hva er poenget ditt? Få høre nå. :huh:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du trenger ikke å leke helgen. Jeg så at du kalte meg "nisse", for så å redigere det bort.  Dessuten er det et personangrep å nedlatende henvise til wikipedia (som for øvrig bare viste non-sense). 

Ja, de har benyttet seg av kode fra åpen kildekode for å bygge sitt OS fra bunnen av. Hvordan forandrer det på det faktum at ingen kode i tidligere Mac OS har blitt brukt i det nye. Hva er poenget ditt? Få høre nå. :huh:

Helgen? Oh, jøye meg. Greit nok at vi er inne i en "religiøs" høytid nå, men det har visst gått helt til hodet på deg, nissefar.

Din påstand var at OS X er bygd fra grunnen av, og det stemmer ikke. Dét er poenget mitt; at påstanden din rett og slett er helt feil. Dette er ekstremt godt dokumentert, som jeg påpekte, jeg kan ikke hjelpe deg med at du ikke klarer å forholde deg til dét. 

OS X er bygd på andre OS, NeXT og FreeBSD. Dersom det ikke hadde vært med en eneste kodelinje fra gamle macOS ville ikke det betydd at det er skrevet fra grunnen av.  Men; OS X hadde også flere former for bakoverkompabilitet med macOS 9. Classic tillot macOS 9 applikasjoner å kjøre på OS X, noe man neppe fikk til uten å inkludere noe kode fra mac OS 9 i OS X. Gamle applikasjoner kunne også portes over til OS X, og til hjelp med dette kunne man benytte Carbon API'et, som selvfølgelig inneholdt kode fra gamle macOS.

Lenke til kommentar

Windows 10 bruker Windows NT 10.0

Bruker? :D 

Selvfølgelig måtte det "ligge noe av gammel Windows-kode igjen", ellers ville neppe NT klart å kjøre eksisterende Windows-applikasjoner. 

Omskrivingen av Windows kom med Windows NT, Windows Milennium var vel den siste "DOS-baserte" utgaven. Windows 2000 etterfulgte Windows NT på den nye plattformen (som var inspirert av blant annet VMS og kodet av tidligere Digital-folk) 

Forøvrig er det jo et interessant spørsmål om Windows RT var ny kjerne eller ny HAL? 

Det ligger igjen biter av alle versjonene for kompatibilitetshåndtering. Det er en av styrkene til Windows, men det koster.

Jeg må korrigere meg selv, for ja, primært er det fra HAL og opp at WinRT er separat fra Win32/NT. For å være teknisk så bruker også WinRT tjenester fra Win32. Her er en - av mange konkurrerende, men uten HAL opptegnet - framstilling som tydeliggjør skillet mellom de to delene. 

MicrosoftBoxologyDiagram.png

Det er ingen grunn til å ta den tonen, særlig når du viser at du ikke har snev av peiling og framstår som en komplett idiot og tulling.

Ingen ting av det du henviser til eller hva du tror er "fra grunnen av", viser at Windows scratchet all kodebasen og bygd fra grunnen av slik som Apple gjorde med sitt OS. 

Det er lett underholdende å se NT-fornektelse, men samtidig blir man litt trist av å se de ødeleggende effektene av RDF på mennesker. Hvis du egentlig vil vite om Windows NT er skrevet om fra tidligere versjoner, så kan du google "OS/2 3.0".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...