Gå til innhold

Microsoft mener de snart er kongen på haugen, men selv ikke deres norske referansekunde har kastet ut den største konkurenten

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som Microsoftentusiastene og journalistene Paul Thurrott og Mary Joe Foley så fint sa på siste utgave av "Windows Weekly", dette høres ut som reneste PR-visvas enn noe annet.

Ingen konkrete tall, og en hel masse synsing om at det skyldes 2-in-1 osv.. Helt uten at de har klart å få tilgang på noe dokumentasjon eller grunnlag som overhode kan bekrefte at noe sånt faktisk er tilfellet. Et godt og gammeldags forsøk på PR.

Og som de sier, dette er jo faktisk første "holiday season" hvor Surface Book har vært allment tilgjengelig. Det er jo en periode av året hvor det er helt naturlig at de vil og burde se en økning i salg og antallet innbytter uten at det trenger å ha noen som helst sammenheng med verken det ene eller det andre. Forrige holiday season så var maskinen nettopp lansert, tilgangen var ræva og det var ikke noe trade-in program...

Men det er klart. Alt for å spinne frem litt positiv PR. Disse uttalelsene har like stor verdi som når Tim Cook påstår at de har solgt flere Apple Watch denne julesesongen enn de har gjort i noen annen periode tidligere. Men kommer han med tall? Niks... 

• Liker 4
Lenke til kommentar

Tjaaa.. Er fortsatt veldig glad i MacOS for utvikling (js/react + python/django), og tror fort at når jeg på nyåret skal kjøpe ny jobb-maskin blir det den nye Macbook Pro :)

Fullt mulig surface er fin for designere, det vet jeg ingenting om, men for utvikling er det få ting som slår et os med en *nix kjerne samtidig som man vet at maskinen alltid fungerer (i motsetning til ubuntu/fedora/redhat/suse/debian der man fort opplever at siste kernel-update brakk diverse drivere så man mister en arbeidsdag på å få liv i maskinen igjen...)

Men får se hvor langt de går med WSL, og hvor mye de får på plass der, kanskje jeg faktisk kan finne på å bruke Windows som utviklings-os om et par år :)

Lenke til kommentar

For designere er det helt selvforklarende at det er bedre om en maskin har trykkfølsom penn enn om den ikke har det. Men bransjepreferansen blir man nok ikke kvitt med bare én produktgenerasjon Surface Studio/Book.

Siden jeg ikke har den preferansen, må jeg bare si at jeg synes fortsatt produktene er dyre. På begge sider av gjerdet. :-B

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes det blir litt feil både fra Apple og Microsoft når de skal ha det til at deres maskin er "The one to rule them all".

Riktig verktøy er viktig, og i noen tilfeller vil det ene verktøyet løse en arbeidsoppgave bedre enn den andre.

De burde heller fokusere på å få systemene sine til å snakke godt sammen slik at kundene ikke blir nødt til å velge enten eller. Men det ligger nok ikke like mye penger i slikt.

Lenke til kommentar

For designere er det helt selvforklarende at det er bedre om en maskin har trykkfølsom penn enn om den ikke har det.

For designere som lever av å jobbe med tegnebrett, så har verken iPad Pro eller noen av Surface produktene til MS helt klart å hamle opp med de beste produktene fra Wacom. Spesielt går dette på mangelen på respons når man skal tegne lett, at det lagger litt når man tegner fort, og at tilting (her er iPad Pro ganske god) enda ikke er bra nok. Så vil ikke kalle det selvforklarende (enda).

Lenke til kommentar

Tjaaa.. Er fortsatt veldig glad i MacOS for utvikling (js/react + python/django), og tror fort at når jeg på nyåret skal kjøpe ny jobb-maskin blir det den nye Macbook Pro :)

Fullt mulig surface er fin for designere, det vet jeg ingenting om, men for utvikling er det få ting som slår et os med en *nix kjerne samtidig som man vet at maskinen alltid fungerer (i motsetning til ubuntu/fedora/redhat/suse/debian der man fort opplever at siste kernel-update brakk diverse drivere så man mister en arbeidsdag på å få liv i maskinen igjen...)

Men får se hvor langt de går med WSL, og hvor mye de får på plass der, kanskje jeg faktisk kan finne på å bruke Windows som utviklings-os om et par år :)

Bortsett fra at den forrige kjernen ikke automatisk blir slettet bare fordi du har oppgradert den. Hvis det finnes en sånn bug i en kjerneoppgradering, så må du kanskje reboote maskinen til den gamle kjernen, som du finner i bootmenyen. Jeg kan for øvrig ikke huske sist dette har skjedd på noen av mine maskiner. Og jeg husker ikke å noen gang ha lest at det har skjedd med en maskin som var støttet av produsenten, slik Mac er.

Lenke til kommentar

For designere er det helt selvforklarende at det er bedre om en maskin har trykkfølsom penn enn om den ikke har det.

For designere som lever av å jobbe med tegnebrett, så har verken iPad Pro eller noen av Surface produktene til MS helt klart å hamle opp med de beste produktene fra Wacom. Spesielt går dette på mangelen på respons når man skal tegne lett, at det lagger litt når man tegner fort, og at tilting (her er iPad Pro ganske god) enda ikke er bra nok. Så vil ikke kalle det selvforklarende (enda).

Du vil ikke kalle det selvforklarende at det er bedre å støtte trykkfølsom penn enn å ikke gjøre det? Da må jeg innrømme at jeg tok feil. La meg rette det. For designere som har fått det forklart, er det innlysende at en maskin som har trykkfølsom penn har nyttig tilleggsfunksjonalitet som den ikke ville hatt om den ikke støttet trykkfølsom penn. Påstanden er ikke at et produkt fra Microsoft eller andre er like god som et Wacom tegnebrett, men at det har helt åpenbar merverdi. Du kan tegne rett på skjermen, og du kan gjøre operasjoner som man ellers måtte brukt musen til, direkte. Dette i tillegg til at du fortsatt kan bruke tegnebrettet. 

Jeg bar min Intuos 3 ned til lagring for en uke eller to siden. Den hadde støvet ned, siden jeg bare bruker min Surface Pro til tegning nå. Den er ikke bedre enn et Wacom-brett på nøyaktighet, spesielt ikke i hjørnene, men den har grovt regna funksjonaliteten til en Cintiq. Uten den perverse prisen. Og den har en penn produsert av nettopp Wacom, selv om nyere modeller ikke har det. 

Så håper jeg selvsagt at noen andre lager en billigere og mer nøyaktig tabletPC enn Microsoft gjør, men for meg så har en tabletPC helt selvforklarende merverdi over en gammeldags PC. Så måtte det likevel forklares, jaja. 

Lenke til kommentar

Microsoft produkter er det mest kostbare sølet du kan kjøpe. Hovedårsaken er at de selger software som ikke er ferdig, og at Windows aldri har blitt skrevet på nytt fra scratch. Dette i kombinasjon er coctail du helst bør unngå

Windows har nok blitt omskrevet fra scratch, akkurat som macOS.
Lenke til kommentar

Det var jeg ikke klar over. Kilde?

Det er selvfølgelig bare tull. Windows 7, 8 og 10 er forskjellige former for skin på toppen av det som alltid har vært der. De har nok justert litt her og der, men den samme gamle råtne arkitekturen er der fortsatt. Like fordømt enkelt å kapre maskinen med ransomware etc, akkurat som på 90-tallet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er selvfølgelig bare tull. Windows 7, 8 og 10 er forskjellige former for skin på toppen av det som alltid har vært der. De har nok justert litt her og der, men den samme gamle råtne arkitekturen er der fortsatt. Like fordømt enkelt å kapre maskinen med ransomware etc, akkurat som på 90-tallet.

Ja og nei. Windows 8/10 har egen arkitektur som er skrevet fra bunn av - men sameksisterer sammen med den gamle NT-kjernen. Slik sett var nok Windows RT-sidesporet nesten bare ny kjerne..? Med Windows 2000 basert på NT "New Technology" så ble mye av Windows 9x-koden erstattet av ny kode. Men noen biter av gammel Windows ligger igjen, og store deler av NT. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Ja og nei. Windows 8/10 har egen arkitektur som er skrevet fra bunn av - men sameksisterer sammen med den gamle NT-kjernen. Slik sett var nok Windows RT-sidesporet nesten bare ny kjerne..? Med Windows 2000 basert på NT "New Technology" så ble mye av Windows 9x-koden erstattet av ny kode. Men noen biter av gammel Windows ligger igjen, og store deler av NT. 

Man kan ikke si at Windows 8/10 har en egen arkitektur når de bruker Windows NT.

Windows 8 bruker Windows NT 6.2

Windows 8.1 bruker Windows NT 6.3

Windows 10 bruker Windows NT 10.0

Lenke til kommentar

Hvis alt du kjenner til er de tre siste versjonene av Windows får du bare leve lykkelig i den troen :) Windows NT og utover var og er noe helt annet enn de tidligere "DOS-versjonene", også når det gjelder sikkerhet. Som man vel egentlig kan si ikke var hensyntatt i det heletatt før NT.

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Prøvd Wikipedia? 

Microsoft hired a group of developers from Digital Equipment Corporation led by Dave Cutler to build Windows NT, and many elements of the design reflect earlier DEC experience with Cutler's VMS[20] and RSX-11, but also an unreleased object-based operating system developed by Dave Cutler for DEC PRISM.[4] The operating system was designed to run on multiple instruction set architectures and multiple hardware platforms within each architecture. The platform dependencies are largely hidden from the rest of the system by a kernel mode module called the HAL (Hardware Abstraction Layer).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Selvfølgelig måtte det "ligge noe av gammel Windows-kode igjen", ellers ville neppe NT klart å kjøre eksisterende Windows-applikasjoner. 

Omskrivingen av Windows kom med Windows NT, Windows Milennium var vel den siste "DOS-baserte" utgaven. Windows 2000 etterfulgte Windows NT på den nye plattformen (som var inspirert av blant annet VMS og kodet av tidligere Digital-folk) 

Forøvrig er det jo et interessant spørsmål om Windows RT var ny kjerne eller ny HAL? 

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Prøvd Wikipedia? 

Det er ingen grunn til å ta den tonen, særlig når du viser at du ikke har snev av peiling og framstår som en komplett idiot og tulling.

Ingen ting av det du henviser til eller hva du tror er "fra grunnen av", viser at Windows scratchet all kodebasen og bygd fra grunnen av slik som Apple gjorde med sitt OS. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...