lada1 Skrevet 16. desember 2016 Del Skrevet 16. desember 2016 (endret) Ser at "Liberalistne" vil fjerne velferdstaten. Det er vel langt fram til de kommer på Stortingen, men de kan jo reise en aktuell debatt :-) De virker på meg som en gjeng unge menn som ønsker seg litt usikkerhet i samfunnet slik at god personlig økonomi blir et skikkelig sjekketriks. Et par mill i lønn i et slikt samfunn og man svømmer i dame-tilbud :-) Sexy ! Det som også slår meg er at fjerning av velferdstaten skaper behov for "forsikring". Man er jo ikke så dum at man bare venter på å bli kastet på gata for sulte i hel. Dersom en fjerner offentlige velferd-goder så kan en tenke seg utvikling av "klaner" som tilbyr en viss økonomisk sikkerhet. Slike "klaner" inkluderer gjerne også holdninger, ideologi eller religion som kan bety mye ufrihet, korrupsjon og generelt mye organisert kriminalitet. En moske kan innta rollen til NAV? :-) Men det kan være kult å bli klan-leder? Litt slitsomt å holde konkurrentene unna, dog. :-) Endret 16. desember 2016 av lada1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 16. desember 2016 Del Skrevet 16. desember 2016 (endret) "Liberalistene" vil ha klanstyre? Nei, liberalistene vil ha selvstyre, klanstyre har man allerede i Norge. Endret 16. desember 2016 av Skatteflyktning 4 Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 16. desember 2016 Del Skrevet 16. desember 2016 Klanstyre søker sponsor. 1 Lenke til kommentar
misanthrope Skrevet 19. desember 2016 Del Skrevet 19. desember 2016 Liberalistene sier de vil ha selvstyre. I realiteten vil noe annet fylle tomrommet, og det er private selskaper, som liberalistene roser opp i skyene.Enter Deus Ex Machina / Syndicate 3 Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 19. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2016 (endret) Liberalistene sier de vil ha selvstyre. I realiteten vil noe annet fylle tomrommet, og det er private selskaper, som liberalistene roser opp i skyene. Enter Deus Ex Machina / Syndicate Akurat, de vil lage et tomrom som vil fylles med dritt :-) Og hele greia med livet vil være materialisme - en kamp om penger som liksom skal skape sikkerhet og forutsigbarhet/kontroll. Spørsmålet er om de kunne justere programmet sitt til å fylle opp dette vakumet før organisert kriminalitet, religiøs tvang etc gjør det :-) Noe som virkelig kunne skape frihet for alle - inkluderte kapitalistene. Hva med å se på Norge som en privat bedrift der borgerne er "aksje-eiere" som tar ut utbytte? Ja dette var *min* kjepphest :-) Endret 19. desember 2016 av lada1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 19. desember 2016 Del Skrevet 19. desember 2016 Hva med å se på Norge som en privat bedrift der borgerne er "aksje-eiere" som tar ut utbytte? Ja dette var *min* kjepphest :-) Der lederne (politikerne) og ansatte stjeler fra kassa og ikke produserer stort, og stadig krever at aksjeeierne spytter inn mer penger ... eller så får de prøvekjøre fengselstjenestene. Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 19. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2016 Hvilket utbytte? Det genereres mye kapital-inntekter i Norge. Det er i stor grad dette vi lever av. Nesten ingen bor på ensomme steder og baserer seg på å dyrke sin egen mat :-) Heller ikke Kjell Inge Røkke baserer seg på dette. Vi kan si at han er i høyeste grad en del av samfunnet. Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 19. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2016 (endret) Hvilket utbytte? Det genereres mye kapital-inntekter i Norge. Det er i stor grad dette vi lever av. Nesten ingen bor på ensomme steder og baserer seg på å dyrke sin egen mat :-) Heller ikke Kjell Inge Røkke baserer seg på dette. Vi kan si at han er i høyeste grad en del av samfunnet. Dersom du dyrker din åker ved bruk av teknologi eller fisker på havet - eller kjøper og selger aksjer - så er det svært lite "verdiskaping" *du* står for. Knapt mer enn en lotto-vinner :-) Og du kan lett byttes ut med andre. Ikke tro at du er unik :-) Endret 19. desember 2016 av lada1 Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 19. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2016 (endret) Hva med å se på Norge som en privat bedrift der borgerne er "aksje-eiere" som tar ut utbytte? Ja dette var *min* kjepphest :-) Der lederne (politikerne) og ansatte stjeler fra kassa og ikke produserer stort, og stadig krever at aksjeeierne spytter inn mer penger ... eller så får de prøvekjøre fengselstjenestene. Men det burde da kunne gå ann å organisere et ganske selvstyrt/intelligent system og unngå dette sosialistiske tankegodset som brolegger veien til helvetet med underkastelse, politisk korrekthet og "renet"/"godhet" basert på en slags ønsketenkning om mennesket - og gjerne utestengelse av annerledes tenkende? Umulig å basere samfunnet på realisme og empiri? Kanskje litt eksperimentering? Jeg ville like å bli kvitt NAV. Der er jeg enig med disse Liberalistene. Men da må en også ha et system der en unngår klanstyre og organisert kriminalitet. I flere land i Latin Amerika har man et system som Liberalistene går inn for. Man må nok helst justere litt for at dette skal bli optimalt :-) Endret 19. desember 2016 av lada1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 19. desember 2016 Del Skrevet 19. desember 2016 I flere land i Latin Amerika har man et system som Liberalistene går inn for. Man må nok helst justere litt for at dette skal bli optimalt :-) Der er ingen land i LatinAmerika som er i nærheten av det systemet Liberalistene går inn for. 2 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 19. desember 2016 Del Skrevet 19. desember 2016 Hvilket utbytte? Det genereres mye kapital-inntekter i Norge. Det er i stor grad dette vi lever av. Nesten ingen bor på ensomme steder og baserer seg på å dyrke sin egen mat :-) Heller ikke Kjell Inge Røkke baserer seg på dette. Vi kan si at han er i høyeste grad en del av samfunnet. I en slik setting må vel både "utbytte" og "investeringer" være gitt ved faste summer, fremfor at Røkke kreves for mer mens han får det samme/mindre i utbytte. For min del blir det en dårlig analogi om det er ment å gi et bilde på hvordan staten fungerer i dag. Lenke til kommentar
blinc Skrevet 19. desember 2016 Del Skrevet 19. desember 2016 Akurat, de vil lage et tomrom som vil fylles med dritt :-) Det vil ikke bli mer "drit" enn det er idag. Og subjektivt for hvert enkelt menneske blir det mindre drit, siden de selv kan velge de løsningene som passer dem best. Husk staten er i stor grad bare et unødvendig mellomledd. Jeg kan love deg at markedskreftene er mye mer rasjonelle enn en tungrodd stat noen gang vil kunne klare å bli. 2 Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 21. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2016 (endret) Hvilket utbytte? Det genereres mye kapital-inntekter i Norge. Det er i stor grad dette vi lever av. Nesten ingen bor på ensomme steder og baserer seg på å dyrke sin egen mat :-) Heller ikke Kjell Inge Røkke baserer seg på dette. Vi kan si at han er i høyeste grad en del av samfunnet. I en slik setting må vel både "utbytte" og "investeringer" være gitt ved faste summer, fremfor at Røkke kreves for mer mens han får det samme/mindre i utbytte. For min del blir det en dårlig analogi om det er ment å gi et bilde på hvordan staten fungerer i dag. Jeg tror du en inne på et viktig poeng her. En måte å redusere statens posisjon på er å få til et system der folk klarer seg uten så mye stat/kommune. Å skape mye uorden og grunnlag for organisert kriminalitet etc - vil kunne styrke staten og personer tilknyttet den. Krig er jo det ultimate eksemplet i så måte. Da er Staten "gud". En måte å redusere staten på er å innføre former for selvregulerende systemer for borgerlønn (eller deling av kapital-inntekter) som selvsagt må designes slik at det fungerer i praksis. Da kan en i stor grad avskaffe NAV, statens pensjons-kasse, offentlige reguleringer av arbeidsforhold, statens lånekasse for utdanning, landbruks-støtte, etc etc. Jeg tror det er påstått at 100 forskjellige offentlige støtte- og kontroll-ordninger kan kuttes ut. Har ikke sjekket. Men å kutte ut "velferdstaten" vil kunne skape mye behov kontroll og beskyttelse når store deler av befolkningen skal leve av kriminalitet og korrupsjon :-) Jeg liker heller ikke tanken på masse tiggere i gata. Da jeg vokste opp var tigging tabu - som å gå å blotte seg. Endret 21. desember 2016 av lada1 Lenke til kommentar
Sir Skrevet 21. desember 2016 Del Skrevet 21. desember 2016 Hvilket utbytte? Det genereres mye kapital-inntekter i Norge. Det er i stor grad dette vi lever av. Nesten ingen bor på ensomme steder og baserer seg på å dyrke sin egen mat :-) Heller ikke Kjell Inge Røkke baserer seg på dette. Vi kan si at han er i høyeste grad en del av samfunnet. Du skrev at borgerne tar ut utbytte fra AS Norge. Hvilket utbytte er det? Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 21. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2016 Hvilket utbytte? Det genereres mye kapital-inntekter i Norge. Det er i stor grad dette vi lever av. Nesten ingen bor på ensomme steder og baserer seg på å dyrke sin egen mat :-) Heller ikke Kjell Inge Røkke baserer seg på dette. Vi kan si at han er i høyeste grad en del av samfunnet. Du skrev at borgerne tar ut utbytte fra AS Norge. Hvilket utbytte er det? Ikke formelt sett, men mange av oss lever godt og uten jobb med mening. Hvor kommer verdiene fra? (jeg snakker ikke om penger - men verdier). Kommer verdiene fra de med nyttig arbeid? Svar: mindre og mindre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå