Pug Skrevet 30. november 2003 Del Skrevet 30. november 2003 Jeg lurer på hva forskjellen på disse to harddiskene er? JB: https://prisguiden.no/produkt/3344 PB: https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=14290 Disse to er "vanlige" harddisker ja, som jeg lett kan sette inn selv osv...? ( Har aldri satt inn harddisk eller noe før, men å sette in harddisk er vel ikke så vanskelig? ) Lenke til kommentar
vikingfk Skrevet 30. november 2003 Del Skrevet 30. november 2003 JB: har 8 mb cache memory PB: har også 8mb cache memory og en type motor, tror jeg BB: har kun 2 mb cache memory, bare for å nevne det Lenke til kommentar
Pug Skrevet 30. november 2003 Forfatter Del Skrevet 30. november 2003 JB: har 8 mb cache memoryPB: har også 8mb cache memory og en type motor, tror jeg BB: har kun 2 mb cache memory, bare for å nevne det motor? Hva er poenget med det da? Lenke til kommentar
vikingfk Skrevet 30. november 2003 Del Skrevet 30. november 2003 motor? Hva er poenget med det da? vet ikke, finner ikke noe info på western digital Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 30. november 2003 Del Skrevet 30. november 2003 PB = Flytende 'kulelagre', mer stillegående mao. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 30. november 2003 Del Skrevet 30. november 2003 I prisguiden har hardware listet opp to disker med like spesifikasjoner, men etter litt lesning på www.westerndigital.com er ihvertfall en ting sikkert: WD-disker som slutter på "JB" er Special Edition-serien, med 8MB Cache WD-disker som slutter på "BB" er Mainstream-disker, med 2MB Cache. Fant ingen treff på WD1600PB på hjemmesiden til WD, noe som tyder på en liten skrivefeil. Også da rart at denne er priset høyere enn JB. Men JB er ihvertfall en kjempegod disk, en av de beste 160GB 7200RPM-diskene på markedet. Og prisen er ikke noe å klage på. Ikke vanskelig å sette inn harddisker nei, men litt fiklete. De "gamle/vanlige" IDE (p-ata)-diskene har utrolig harde strømtilkoblinger, noe som gjør at du må presse så hardt at elektronikken i disken knaker. Litt skummelt. Og så har du IDE-kablene som er veldig brede og stive og teite å få stablet godt på plass. Det finnes derimot runde IDE-kabler som er noe bedre å bruke. De nyeste diskene, med s-ata-grensesnitt har mye tynnere og bedre kabler. Hvis du skal ha en av diskene i tillegg til den disken du har fra før av i maskinen, må du huske å sette den som "slave". Da flytter du en jumper som sitter mellom strøm- og data-kabel. Det står også skrevet på selve disken hva som er "slave". Lykke til, hvis du ikke visste alt dette fra før av! Lenke til kommentar
vikingfk Skrevet 30. november 2003 Del Skrevet 30. november 2003 jaja så lærte jeg noe nytt i dag og... Er ytelsen den samme mellom PB og JB disker?? Lenke til kommentar
Pug Skrevet 30. november 2003 Forfatter Del Skrevet 30. november 2003 Takker for svar! Kommer sikkert til å poste her når jeg skal sette inn harddisken, har omtrent aldri sett inn i en PC førIhvertfall ikke satt inn deler... Men, en gang må jo være den første... Hva er det beste oppsettet av master/slave? har en CD-brenner, en DVD-rom, en 80 GB Western Digital Special Edt, og snart en 160 GB av samme... Lenke til kommentar
vikingfk Skrevet 30. november 2003 Del Skrevet 30. november 2003 les om dette på hw.no sin guide montere harddisk Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. november 2003 Del Skrevet 30. november 2003 PB = Flytende 'kulelagre', mer stillegående mao. Riktig, eller rettere sagt oljelager siden de ikke inneholder kuler, men olje. Denne typen lagre gir mindre støy enn normalt, noe som er svært kjærkomment på WD-disker. Resten (inkl. ytelsen) er helt identisk på PB og JB. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 30. november 2003 Del Skrevet 30. november 2003 Hva er det beste oppsettet av master/slave? har en CD-brenner, en DVD-rom, en 80 GB Western Digital Special Edt, og snart en 160 GB av samme... Da foreslår jeg at du har 80GB som master på primary IDE-kanal (den ene kabelen) og cd-brenner som slave på samme kabel. På den andre kabelen (secondary IDE-kanal) setter du dvd-rom som master og 160GB som slave. Da innstallerer du Windows på 80GB, hvis du ikke har det fra før av, og så har du 160GB som en ekstra uavhengig harddisk. Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 30. november 2003 Del Skrevet 30. november 2003 PB = Flytende 'kulelagre', mer stillegående mao. Riktig, eller rettere sagt oljelager siden de ikke inneholder kuler, men olje. Denne typen lagre gir mindre støy enn normalt, noe som er svært kjærkomment på WD-disker. Resten (inkl. ytelsen) er helt identisk på PB og JB. Oljelagre var vel igrunn et bra ord på det. Det er faktisk veldig effektivt. Ser bare på Seagate Cheetah 10K6 (10k rpm, kulelager) og 15K3 (15k rpm og oljelagre), sistnevnte er vesentlig mer stillegående trass at den spinner mye kjappere. Lenke til kommentar
Pug Skrevet 30. november 2003 Forfatter Del Skrevet 30. november 2003 Hva med statisk elektrisitet da? Har lest litt om det, men jeg tror ikke jog kjøper meg noe spesial-ting for å montere en harddisk... Er det noe jeg burde passe på ang. statik elektrisitet? Lenke til kommentar
vikingfk Skrevet 30. november 2003 Del Skrevet 30. november 2003 (endret) """................Har du ikke dette tilgjengelig må du ALLTID ta på selve kabinettet før du tar på eventuelle komponenter.""" tatt fra hw.no guide om montering av pc Endret 30. november 2003 av vikingfk Lenke til kommentar
norpheus Skrevet 30. november 2003 Del Skrevet 30. november 2003 En enkel forhondsregel er at man innimellom skal "dulte borti" kabinettet for å lade seg ut under monteringen. Da burde det gå bra, men mindre du står på ullteppe med ullsokke rpå beina Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. november 2003 Del Skrevet 30. november 2003 Harddisker er nok ikke det mest ømfientlige heller. Jeg selv er veldig sløv med å forhindre statisk elektrisistet. Selv om jeg har koblet harddisker minst annen hver uke i mange år nå, så har det aldri gått galt. Selv ikke den gangen da jeg mistet et skrujern som kortsluttet skjermkort mot hovedkort så det gnistret. Mulig jeg har flaks, men det viser i hvertfall at maskinvare er litt mer robust enn mange tror. Lenke til kommentar
Buzz76 Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 Har en 160GB PB fra WD selv... kjøpte den pga fluid bearing motoren... og ble skuffa. Den er stille ja... men den har en høyfrekvent lyd... meget lav den også, men den ER der. Bråker mer under idle enn min 800JB. Alt i alt angrer jeg på at jeg ikke kjøpte Barracuda istedet... da lydnivået var pri-1. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå