Gå til innhold

Disse egenskapene trenger du når robotene inntar jobben din (Ekstra)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

collage%20automatisering.300x169.jpg

En tredel av norske arbeidsplasser vil i stor grad automatiseres de neste 20 årene, ifølge rapport.

Disse egenskapene trenger du når robotene inntar jobben din (Ekstra)

Kan dere begynne å merke om Ekstra-abonnementet er for TU eller for Tek.no? Flere ganger den siste tiden ser jeg en overskrift på forumet som jeg har lyst til å lese mer om (f. eks denne artikkelen), ser at det er Ekstra, som jeg tenker skal gå greit siden jeg har tek.no Ekstra abonnement mens i selve artikkelen blir jeg leder til TU Ekstra (som jeg ikke har).

Lenke til kommentar

"Datamaskiner kan kjøre bussene og bygge husene, mens vi må utforme hva slags samfunn vi skal ha, sier Breivik."

Er de som kaller seg eksperter egentlig mer eksperter enn vanlige ingeniører med sunn fornuft?

Vi har hatt en debatt om selvkjørende biler, og konklusjonen er at denne type biler neppe kan kjøre på andre steder enn på svært godt oppmerkede veier.

Som i praksis betyr at de trolig ikke kan brukes om vinteren.

Med andre ord lite sannsynlig at datateknologien blir sikker nok til at selvkjørende busser blir særlig utbredt.

Det samme kan sies om byggebransjen, hvor vi også har hatt en debatt tidligere.

En robot vil neppe noen gang kunne bevege seg rundt på en byggeplass, med stillas og stiger som forandrer stilling og plass hele tiden.

Samtidig er datamaskinen flinkere enn oss mennesker til å spille sjakk, hvor den lynende fort ser løsninger mennesket må bruke dager på å finne ut av.

Kort fortalt er det oppgaver hvor mange kjente variable skal settes sammen for å løsen en kompleks oppgave som er datamaskinen sin arbeidsplass.

Helsevesenet nevnes i artikkelen, og jeg har ofte lurt på hvorfor det fortsatt er vanskelig å finne hjelp hos helsevesenet når vi ønsker å stille diagnose på plagene vi sliter med fra tid til annen.

Rundt 1980 var det et team rundt en ekspert som la denne type opplysninger inn i en datamaskin, og i dag snart 40 år etter burde dette vært kvalitetssikret og til stor nytte.

Er det legene sine organisasjoner som har satt foten ned, eller finnes det en bedre forklaring?

Lenke til kommentar

Vi har hatt en debatt om selvkjørende biler, og konklusjonen er at denne type biler neppe kan kjøre på andre steder enn på svært godt oppmerkede veier.

Rundt 1980 var det et team rundt en ekspert som la denne type opplysninger inn i en datamaskin, og i dag snart 40 år etter burde dette vært kvalitetssikret og til stor nytte.

Er det legene sine organisasjoner som har satt foten ned, eller finnes det en bedre forklaring?

Konklusjonen fra hvem? Folk som ikke liker tanken på selvkjørende biler?

En bedre forklaring kan jo være at du ikke har så gode kunnskaper om temaet?

AtW

• Liker 2
Lenke til kommentar

En robot vil neppe noen gang kunne bevege seg rundt på en byggeplass, med stillas og stiger som forandrer stilling og plass hele tiden.

Byggeplassen vil selvsagt se helt annerledes ut når husene bygges av roboter.

Det er et ordtak som sier: "det er vanskelig å spå, og spesielt om fremtiden", så kanskje får vi se roboter som bygger hus.

Trolig må en slik byggeplass lages for roboter, som så setter sammen leiligheter slik vi bygger med Lego.

Ser for meg boligblokker av den typen vi finner i Østblokk-landene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Konklusjonen fra hvem? Folk som ikke liker tanken på selvkjørende biler?

En bedre forklaring kan jo være at du ikke har så gode kunnskaper om temaet?

AtW

Problemet er vel at ingen har kunnskap om fremtiden, så det blir mer eller mindre kvalifisert synsing.

Jeg baserer min kunnskap på historien om "Talegjenkjenning".

En film fra 1980 viser en rullestolbruker som styrer rullestolen med tale, men i dag snart 40 år etter er ikke dette i normalt bruk.

Grunnen er nok problemer med sikkerheten, hvor en datamaskin kjenner stemmen til en bestemt person, men kommer det inn andre lyder og frekvenser kan det fort oppstå uønskede situasjoner.

Så får vi se om 40 år om bilene er selvkjørende og roboter bygger husene våre.

Lenke til kommentar

De heiser allerede på plass vegger med maskiner (også på arkitekttegnede hus). De burde være en smal sak å få maskina til å gjøre det så nøyaktig at personene som står og tar imot ikke trenger å være der. Vips, så er 3 av 4 jobber borte i den situasjonen.

Haha, de som sier slikt er som regel de som vet minst om hvordan det hele foregår i praksis.

Det er så mange variabler og ting som kan skje annerledes at det er veldig langt frem i praksis.

Skjønt, i teorien din er alt sikkert lett :)

Jeg leste et sted at "eksperter" trodde at mitt yrke skulle bli overflødig innen 20 år, mens tilfeldige spurte svarte 70 år.

Personlig tror jeg ikke på noen av de når jeg vet så mye om det og hva som kreves for det.

Menneskekroppen og hjernen er helt fantastisk og tilpasningsdyktig til nesten alt, dette vil ta tid.

De heiser allerede på plass vegger med maskiner (også på arkitekttegnede hus)

Når jeg leser dette må jeg faktisk le, dette var morsomt. Som om du syns at det er store fremskritt. Dette er vel gjort i snart 100 år, på en eller annen måte.

Lenke til kommentar

Grunnen er nok heller at talestyring er himla upraktisk. Alle som har mulighet til å styre rullestolen med en spak velger selvsagt det, ettersom det gir mye bedre kontroll. De fleste som sitter i rullestol har jo problemer med beina, ikke hendene. Og har man først problemer med hendene, har man kanskje også problemer med tale.

Lenke til kommentar

Jeg leste et sted at "eksperter" trodde at mitt yrke skulle bli overflødig
Jeg snakker ikke om at selve yrket blir overflødig, men at det trengs færre for å gjøre jobben, eller den gjøres fortere. Så enkeltpersoner blir overflødig.

Når de klarer å lage roboter som kjører rundt inne på sykehus med syke mennesker (og dette har vært i drift i flere år), må de klare å heise på plass en vegg.

Om det blir om 20 år eller 120 år er nå egentlig likegyldig.

Lenke til kommentar

Som i praksis betyr at de trolig ikke kan brukes om vinteren.

Med andre ord lite sannsynlig at datateknologien blir sikker nok til at selvkjørende busser blir særlig utbredt.

Det samme kan sies om byggebransjen, hvor vi også har hatt en debatt tidligere.

Samtidig er datamaskinen flinkere enn oss mennesker til å spille sjakk, hvor den lynende fort ser løsninger mennesket må bruke dager på å finne ut av.

Jeg tror du må sjekke litt andre informasjons kanaler ang selkjørende biler, de kjørte utenfor veien for 16 år siden.. 

Lenke til kommentar

Synes han fyren som sitter forsiden av obama forklare godt det som blir ikke erstattet med roboter https://youtu.be/DgL32wtgeXQ?t=310 . så byggebransjen, sjukepleier og andre arbeid der du må bli Skjetten på henda har en god framtiden men om man bruker kun honde på jobben så er det ut med deg i framtiden

Spørs helt hva du emner med "hodet" og "skitten på henda", er du feks sjåfør er sannsynligheten stor for at du blir skiftet ut raskt, endel typer ingeniører vil bli byttet ut sakte. 

AtW

Lenke til kommentar

Synes han fyren som sitter forsiden av obama forklare godt det som blir ikke erstattet med roboter https://youtu.be/DgL32wtgeXQ?t=310 . så byggebransjen, sjukepleier og andre arbeid der du må bli Skjetten på henda har en god framtiden men om man bruker kun honde på jobben så er det ut med deg i framtiden

"The things that involve things that computers just aren't well suited for".

Folk flest undervurderer datamaskiner.

Tenk sykepleiere. Når vi får datastyrte operasjoner med høy presisjon vil liggetiden etter en operasjon gå ned = færre sykepleiere, selv om ikke en datamaskin "gjør jobben til" sykepleierne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...