Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oppsagt og trenger råd


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg har nylig blitt oppsagt av jobben (annerkjent konsulent selskap), det er ingenting vondt mellom oss.
Samme på arbeidsplassen jeg er på også, får kun positive tilbakemeldinger fra avdelingsleder og konsulent selskapet har kun positive tilbakemeldinger selv.

Dog, så har vi funnet ut at jeg ikke passer helt godt sammen i arbeidsstokken her (jeg er den yngste her på huset i en alder av 28), resten er 50+.

Og etter mye om og men, så kom vi frem til at Avdelingslederen her, sier opp innleie avtalen, fortsatt udramatisk, det grunner seg i miljøet rett og slett. Ting går for sakte for min del og de syns kanskje ting går litt fort av det jeg gjør.

Men uansett, oppsigelsen kom den 12. nå i desember, og får da muntlig beskjed om at den gjelder fra i dag (fra konsulent selskapet), så dvs - fra den 12. januar står jeg uten arbeid.

Men, da tenkte jeg å være føre var og registrere meg på NAV og sende avgårde en søknad, om dagpenger fra den 13.januar, og fikk avslag. Jeg syns vedtaket var litt kryptisk, men ringer for å få oppklaring. Og da sier de, at eneste grunne for avslag er at jeg visstnok ifølge arbeidsmiljøloven § 15 - 3, selv om jeg ikke jobber etter den 12. januar, fortsatt skal ha lønn ut hele januar 2017.

Jeg har personlig, ikke avtalt om nedsatt arbeidstid eller inngått en annen avtale om å få redusert lønn. Jeg fikk beskjed om at siste arbeidsdag var den 12. Januar, for "hos oss, så løper det, den dagen du mottar skrivet".

Hva skal jeg gjøre? Krangle om 13 dager lønn? Det er 235,- x 7,5 x 13 noe som i mine øyne er en god slump med penger, eller leve av desember lønna og de 12 første dagene i januar og bare vente?

Hva om jeg støtet på andre problemer i regi av NAV, som gjør at dagpenger uteblir eller blir trukket ut?

Jeg vil jo nødig være "den ansatte" som krangler, men jeg syns kanskje de prøver å dra en rask en på meg?



Anonymous poster hash: 15728...844
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kva seier arbeidsavtalen om oppsigelsestid? AML § 15-3 seier at oppsigelsen skal gjelde frå den fyrste i påfølgande måned.

Så med mindre det er avtalt noke anna for når oppsigelsestida skal starte så er utgangspunktet at oppsigelsestida skal gjelde frå den 1 januar slik at det er den 1 februar du står utan arbeid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er innleid til ett selskap via ett konsulent selskap, så jeg forholder meg jo kun til konsulent selskapet.

 

Opphør av arbeidsforhold:

 

6.1

Oppsigelsesfristen er 14 dager i prøveperioden. Oppsigelsen skjer fra den dagen skriftlig oppsigelse er sendt. XXXXXXXXX vil i et slikt tilfelle forsøke å finne annet passende arbeid til den ansatte. I oppsigelsesperioden har arbeidstaker arbeidsplikt for XXXXXXXXX ihht oppdragsbekreftelsen eller i annet passende arbeid.

 

6.2

De første 6 månedene i arbeidsforholdet er å anse som prøvetid.

 

6.3

Etter endt prøvetid er oppsigelsesfrist 1 måned.  

 


Anonymous poster hash: 15728...844
Lenke til kommentar

I forholdet til innleieselskapet gjelder avtalen mellom innleieselskapet og konsulentselskapet. Her kan det fint være en dato-til-dato-frist.

 

I forholdet til konsulentselskapet, din arbeidsgiver, gjelder reglene i arbeidsmiljøloven, herunder at oppsigelsesfristen løper fra den første i påfølgende måned. Disse er ufravikelige, jf. Fougner/Holo Arbeidsmiljøloven - kommentarutgave s. 757, men kan fravikes dersom man har avtalt lengre oppsigelsesfrist enn lovens hovedregel.

 

Dersom man f.eks. har avtalt seks måneders oppsigelsesfrist vil man også kunne avtale at denne løper fra dato til dato (fordi resultatet fortsatt er bedre enn lovens regel).

 

Det er også lovlig å avtale kortere frist enn én måned etter at oppsigelsen fant sted (men NAV vil ikke akseptere en slik avtale, og man vil derfor ikke få dagpenger før første kalendermåned etter oppsigelsen er gått). Før oppsigelsen finner sted kan kortere oppsigelsesfrist bare avtales gjennom tariffavtale, og i slik tariffavtale kan også kalendermånedbestemmelsen fravikes.

 

Her må du derfor eventuelt gjøre gjeldende lønnskrav overfor selskapet (og tilby din arbeidsinnsats ut oppsigelsestiden). Om du har et lønnskrav må vurderes ut fra innholdet i kontrakten din for øvrig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Blir man oppsagt så er det to uker mellom siste lønnede dag og første dag med rett til dagpenger.

 

Men om jeg forstår rett, at du ble oppsagt fra din stilling i konsulentselskapet den 12. desember, altså at du mottok oppsigelsen da, skriftlig, etter et lovpålagt drøftelsemøte, så skal konsulentselskapet lønne deg i hele januar måned. Muligens med noe unntak i prøveperiode, men de reglene husker jeg ikke i farta. Uansett, sjekk om oppsigelsen har foregått slik den skal. Hvis ikke så kan du argumentere med at den er ugyldig. Det har ikke noen praktisk betydning om du mottar en etter alle kunstens regler for eksempel 22. desember, siden de fortsatt bare vil være pliktig å lønne deg ut januar. Men hvis de somler og ikke får ut en ny og gyldig oppsigelse før 1. januar så skal du lønnes ut både januar og februar. Les deg opp på hvordan det skal gjøres.

 

Siden du skriver at det er et anerkjent konsulentselskap så antar jeg at det er relativt stort og da bør de helt klart ha gode rutiner på nettopp dette. Små selskap skal i teorien også ha det, men i praksis tror jeg en del ledere av små bedrifter ikke vet hvordan dette skal foregå og går på en smell.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hei,

 

nei. jeg har vært utenom oppsigelsestiden, det er gjensidig 2 uker under prøveperioden.
Grunnen for oppsigelsen var at jeg takket nei til å tiltre i fast stilling, og ville fortsette som konsulent, da det er litt uroligheter i selskapet jeg er innleid inn til (mange som har kommet og gått), og dermed sa sjefen på dette stedet opp avtalen om meg til konsulentselskapet som resulterte i at jeg ble oppsagt.

Ja, jeg mener de burde ha gode rutiner, men de leverte oppsigelsen til meg som de ba meg skrive under på, så jeg ser vel kanskje at jeg har skriftlig gått inn i en avtale om at arbeid og lønn opphøres 12.januar, men skal fyre avgårde en e-post til HR administrator og høre.

Takker for øvrig for gode innspill.

Har allerede landet ny jobb, som jeg starter i, 1. februar, så jeg har jo ikke ligget på latsiden heller.

Dettet med NAV er litt nytt for meg, har vel kun hatt med de å gjøre når jeg var langtidssykmeldt i 2 måneder for mange år siden.



Anonymous poster hash: 15728...844
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du sier at du jobber i et anerkjent konsulent selskap, f.eks Accenture, Bouvet, Cap Gemini, etc. Men ut i fra resten av teksten du skriver høres det mer ut som du mener et anerkjent bemanningsbyrå, rekrutteringsbyrå, vikarbyrå eller privat arbeidsformidling, f.eks Manpower, Rett Bemaning, etc.

 

Merk at flere av svarene du alt har fått sikkert er gitt under forutsetningen at du faktisk har en fast stilling i et konsulentselskap, og ikke en oppdragsavtale i et vikarbyrå.

 

I et konsulentselskap vil du typisk være fast ansatt i konsulent selskapet, og at oppdraget ditt avsluttes vil normalt ikke ha noen innvirkning på ditt ansattelseforhold eller lønn, i hvert fall ikke på så kort sikt som du skisserer.

 

I et bemanningsbyrå vil arbeidsavtalen din typisk være basert på lengden på det oppdraget/vikariatet du er leid ut til.

 

Eksempel på en standard vikarbyrå arbeidskontrakt: http://www.nhoservice.no/getfile.php/Filer/Juridiske%20dokumenter/Dok%204%20Arbeidsavtale%20bemanningsbransjen.doc

 

Hvis du faktisk har en slik kontrakt kan denne linken være interessant: http://www.nhoservice.no/article.php?articleID=4057

Endret av what_no2000
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...