Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Kreditnota

Karlivar2123

Anbefalte innlegg

Hei,

Kjapt spm angående kreditnota og hvordan det fungerer i praksis.

Jeg er i en forholdsvis ny jobb og har da et spørsmål. Jeg er en mellommann for min kunde og de som utfører jobben. Så alle fakturaer går gjennom meg for godkjenning og så videresender jeg disse til kunde. Jeg har da hatt en del å utsette på disse fakturaene, og da fått kreditnotaer. Skal jeg da sende min kunde både faktura og kreditnota, så skal han trekke kreditnotaen av originalbeløpet? 

Det er ok i de situasjoner hvor faktura allerede er betalt, grunnet at da får vi kreditering på neste faktura. Men denne gang er det en av de siste fakturaene vi mottar fra firmaet, og i tilfellet eventuelle tvister, så ønsker ikke jeg at vi har betalt for mye i sluttfasen av prosjektet. Det er snakk om kreditnotaer til over 100 k.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kredittnota er jo at dere skylder noen penger og det betales tilbake i form av kreditt hos dere. Det er nok helt greit å både trekke fra på en faktura og sende kredittnota så kunden trekker fra beløpet selv. Det viktigste er at det blir merket skikkelig så det ikke kan oppstå feil/tvist ved en senere anledning og slik at regnskapet blir riktig uten noen form for "tvil" når det kommer til kredittnotene og hva som har skjedd.

https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Drive/Regnskap-og-revisjon/Hva-er-bokforingsplikt/Hva-skal-sta-pa-salgsdokumentene/Kreditnota/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...