Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Haster! Kan jeg ringe politiet ved byggearbeid/graving i nattetimene?

IHaveADream

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har et hastespørsmål.

Ettersom Oslo kommune plan- og bygningsetat er stengt for øyeblikket, så aner jeg ikke hvem jeg skal ringe for å spørre WTF som foregår. Det er nemlig andre gang på under en uke at det står gravemaskiner til langt ut på nattetimene og graver i en offentlig vei. Det er søren meg over kl 22.00 nå, og i forrige uke så holdt de på til langt på natten, og jeg er redd for at de skal gjøre det samme i dag også.

Det dreier seg altså om en offentlig vei - så jeg regner med at der er kommunen som har engasjert byggearbeiderne.

Det kan da umulig være riktig at de skal holde på så sent og inn i natten? Beboerne i borettslaget har fått null informasjon om hva de holder på med, og de holder faktisk på rett ved siden av flere blokker med leiligheter - vi har barn som skal på skole og har eksamensperioder nå, og de MÅ få sove!

Kan jeg ringe politiet nå i kveld ettersom klokken er over 22.00 og de fremdeles ikke har gitt seg? Eller vil ikke politiet se på slikt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen takk til alle som har svart!

De ga seg fem minutter etter at jeg hadde skrevet innlegget, så det ble ikke politi denne gangen :)

Belfaborac og Sureno: Så merkelig at Oslo skal ha så kort stilleperiode. Dette er jo helt hinsides...

Men uansett går jo loven over Oslos forskrifter. Men det er jo svært merkelig... De kan da ikke mene det at det kun skal være hvileperiode i 3 timer på natten i boligområder!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ett nødnummer, altså, skal man ha en nødsituasjon, enten selv, andre eller en sansynlig nødsituasjon.

Plagsom støy er ikke eller blir ikke en nødsituasjon, selv ikke etter 23 på kvelden.

Med 02800 blir man tatt like seriøst men man tar ikke opp unødvendig kapasitet på nødnummeret og man blir ikke førsteprioritet om det er kø og må kanskje vente litt før man får svar om de har mye å gjøre.

Ikke missbruk nødnummere.

• Liker 7
Lenke til kommentar

Det hender ofte jeg våkner 06:00 av søppelbilene. Aner ikke hva søppelbilene gjør for å lage så mye støy, men det høres ut som det slippes bomber og løsnes skudd og granater nede på gatenivå.

Jeg hadde ingen slike problemer når jeg bodde i Drammen

Endret av Drogin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

TS, hva med det enkleste av alt (neste gang det evt skulle skje), gå ut og spør dem om hvorfor de graver, så kan det godt hende at du får et utfyllende og forklarende svar på det....... :)

Det er bestandig en ulempe for enkelte når det skal graves ved eller i en offentlig vei, så kommer det an på hvilket tidspunkt på døgnet ulempene er minst.

Jeg jobber innen infrastruktur selv, og noen ganger så kan det være feil på f.eks, strømforsyningkabler, og de er gravd ned i veikanten og ofte må de også krysse gatene for å nå frem til alle. Dette gjelder jo også slike ting som vann/kloakk, tv/fiber, tele, etc. Og ved feil på slike ting så må det graves opp for å få reparert det, og da kommer svært ofte det store og viktige spørsmålet, når på døgnet er ulempene minst?

Er det når alle skal til/fra jobb og/eller skole på morgenen, midt på dagen når transport av varer/post etc skal frem, på ettermiddagen når alle skal hjem fra jobb/skole igjen, eller på sen kveld/natt når trafikken er (som oftest) mye mindre og en er til mye mindre hinder for fremkommeligheten?

Det skal søkes og klargjøres før en begynner å grave, og det gjør en til den som eier/drifter veien, altså kommunal vei, søknad til kommunen. Riks/fylkesveier, så må en søke Statens Vegvesen om dette, og svært ofte så er det også kommunen eller Statens Vegvesen som bestemmer når en skal grave, pga bl.a. trafikkavvikling og fremkommelighet.

Kollektiv transport blir jo også mer rammet om en skal grave i offentlig vei på dagtid.

Så det passer svært sjeldent for noen at en må grave i/ved en offentlig vei, og tro meg, det er ikke noe som gjøres for moro skyld.

Litt artig episode når en meget sint dame ga oss huden full av kjeft fordi vi gravde i veien på morgenen, for da skulle hun levere barn i barnehagen og på skolen, og så skulle hun på jobb. Pga av mer feil på samme kabel, så måtte vi også grave på den andre siden av veien senere på dagen, og da kom jo den samme damen hjem fra jobben, og ga oss på nytt huden full fordi vi var i veien for henne...... Og hadde det vært opp til henne så skulle all graving være gjort på natten, slik at veien var fri og ingen hindringer når trafikken var størst, sa hun meget sint.

Nettselskapet vi jobbet for ønsket så at vi byttet ut hele kabelen, og da måtte vi jo grave opp hele veien for å kunne krysse veien og legge ned en ny kabel. Det eneste tidspunktet vi fikk tillatelse av kommunen for å gjøre dette var da om natten, vi gjorde da så, og da er det jo bare å gjette en gang om hvem som kom rasende ut døra og på nytt kjefta oss huden full fordi hverken hun eller barna fikk sove i det levenet.......

Forsøkte da forsiktig å si at det var det hun selv hadde sagt til oss at dette var det beste tidspunktet vi burde grave på, men det burde vi jo ha forstått at hun ikke mente da, for det sa hun jo når hun var irritert og sint og ble hindret i trafikken, før hun rasende smalt igjen døra..........

Så hvordan en skal kunne tilfredstille alle er det nok ingen fasitsvar på, men til TS, det blir garantert gravd på natten fordi kommunen enten har bestemt det, og/eller at det tenkt at det da er til minst ulempe for alle.

Noen vil det aldri passe for at slike ting blir gjort, men det er nok både gjennomtenkt og godt planlagt før det ble avgjort at det skal graves på natten.

Og når det gjelder «stilleperioden» på natten, så blir det gitt dispensasjon fra den, når en har fått tillatelse til å grave på natten. For graving gir naturlig nok en del støy, og da når som regel lyden lenger også, fordi det er ikke så mye lyd fra andre ting som trafikk, fabrikker, tv, radio etc, og så vil en jo selvfølgelig gjerne har ro når en skal sove.

Vi som er nødt til å gjøre slike ting på natten, skulle mye heller gjerne vært hjemme og sovet vi også, enn å forstyrre/ødelegge nattesøvnen for andre, men noen ganger er en nødt til å grave (eller andre støyende ting) på natten fordi det kreves at det gjøres da av ulike årsaker.

Endret av fotonisse
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det hender ofte jeg våkner 06:00 av søppelbilene. Aner ikke hva søppelbilene gjør for å lage så mye støy, men det høres ut som det slippes bomber og løsnes skudd og granater nede på gatenivå.

Tipper du bor i blokk eller lignende hvor en får gjenklang blant husene/blokkene?

Søppelbilene kommer mer eller mindre 3 meter fra vinduet mitt og jeg legger ikke merke til de

Bor dog i enebolig/leilighet uten gjenklang blant naboene

Lenke til kommentar

Tipper du bor i blokk eller lignende hvor en får gjenklang blant husene/blokkene?

Søppelbilene kommer mer eller mindre 3 meter fra vinduet mitt og jeg legger ikke merke til de

Det stemmer, jeg bor i blokk.

Lenke til kommentar

Da må du være hørselshemmet!

Jeg bor i enebolig og har dunkene 50 meter fra bolig, umulig å unngå å legge merke til lurvelevenet når dunkene tømmes, tror de rister de ekstra godt om vinteren pga frost for å få alt boss ut av dunken.

NB: Jeg klager ikke, bare konstanterer støynivået!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...