Gå til innhold

Na - na na - na na na - Julesanger sensureres

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror religions-dilemmaet blir der uansett da fjerning av kristne tradisjoner er en aktiv handling. Denne aktive fjerningen av kristendommen har jeg ingenting imot, men det er den aktive sensuren mot å beholde kristendommen som er en krenkelse. I praksis så betyr dette at barna får forslag om ikke-religiøse julesanger, ser på barne-TV med juleserier som ikke er religiøst ladde og barna står selv fritt frem til å uttrykke sin kristne identitet om de selv ønsker å gjøre det. Dette er gjennom å f.eks. Synge Deilig er Jorden istedet for å nynne den, gitt at det er hva elevene ønsker på tross av foreslåtte Jul i Svingen sanger.

Nei, det trenger ikke å være et dilemma, fordi man trenger ikke å fjerne tradisjonene aktivt. De vil forsvinne av seg selv, om nødvendig. F.eks. når jeg gikk i barneskolen så pleide vi å presentere juleevangeliet. Det skjer ikke lenger, ikke fordi rektor krevde det, men fordi foreldre og elever ville gjøre noe annet.

Tenk litt på dette scenarioet. La oss si at en skole pleier å feire Eid, med god mat, og arabisk underholdning. Dette er en populær feiring som også er populær blant ikke-muslimer, men det er et par høyreradikale som hater denne feiringen. Synes du vi skal aktivt prøve å fjerne dette også, eller er det bare kristne tradisjoner som skal fjernes?

Lenke til kommentar

Det rareste i denne debatten er at det virker som om enkelte mener at det at folk føler seg krenket er et moderne fenomen. Det er det nemlig ikke. Paradoksalt nok så bygger juletradisjonene våre på nettopp det. For de er jo en salig blanding av hedenske skikker og kristne besvergelser. Nettopp for å please alle og krenke minst mulig. Vi tilpasset julen da til den nye kristne religionen så hvorfor kan vi ikke tillpasse julen til et mer sekulært samfunn i dag? Det skjønner jeg ikke. Er det fordi de kristne vil føle det er krenkende kanskje? De som selv gjør et stort poeng utav hvordan de føler de må gå på tå hev hele tiden for å ungå å krenke noen...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror religions-dilemmaet blir der uansett da fjerning av kristne tradisjoner er en aktiv handling. Denne aktive fjerningen av kristendommen har jeg ingenting imot, men det er den aktive sensuren mot å beholde kristendommen som er en krenkelse. I praksis så betyr dette at barna får forslag om ikke-religiøse julesanger, ser på barne-TV med juleserier som ikke er religiøst ladde og barna står selv fritt frem til å uttrykke sin kristne identitet om de selv ønsker å gjøre det. Dette er gjennom å f.eks. Synge Deilig er Jorden istedet for å nynne den, gitt at det er hva elevene ønsker på tross av foreslåtte Jul i Svingen sanger.

Tenk litt på dette scenarioet. La oss si at en skole pleier å feire Eid, med god mat, og arabisk underholdning. Dette er en populær feiring som også er populær blant ikke-muslimer, men det er et par høyreradikale som hater denne feiringen. Synes du vi skal aktivt prøve å fjerne dette også, eller er det bare kristne tradisjoner som skal fjernes?

Hva synes du? Burde de to høreradikale føye seg etter flertallet og konvertere til den fremmede religionen? Eller bør de stå opp for seg selv og ta til orde for sine induviduelle rettigheter?

Personlig synes jeg ikke religion har noe å gjøre i skolen i det hele tatt. At det er kristendommen som får gjennomgå mest her i landet er vel ikke så rart viss du tenker deg litt om. Det er ikke fordi noen nødvendigvis en i utgangpunktet har noe i mot kristendom, men fordi det er kristendommen som forsøker å prakke på folk ting de ikke vil ha under påskudd av at det er tradisjon og at de synes du har godt av det

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...